ת"א: פוטנציאל ל-6,500 דירות חדשות בהתחדשות עירונית

אושרה למתן תוקף התוכנית לרבעים 3 ו-4 בתל אביב-יפו ■ היזמים יצרכו לבדוק כיצד הוראות התוכנית החדשה מתיישבת עם המודלים הכלכליים ליישום התוכניות בכל בניין ובניין

הוועדה המחוזית לתכנון ובניה במחוז תל אביב החליטה על מתן תוקף לתכנית הרובעים בתל אביב. מדובר בתוכנית המתייחסת לרובע 3 ורובע 4 בעיר וקובעת קווים מנחים והוראות תכנוניות למימוש תמ"א 38 באזורים אלו. "על הנייר" עשויה תוכנית זו להוסיף לשני חלקי העיר האמורים כ-6,500 יחידות דיור חדשות במסגרת התחדשות עירונית על פי תמ"א 38, אך בפועל יצטרכו כעת היזמים לבדוק כיצד הוראות התוכנית החדשה מתיישבת עם המודלים הכלכליים ליישום התוכניות בכל בניין ובניין.

תוכנית הרבעים זכתה לשלל התנגדויות מצד גורמים שונים, בניהם יזמים, אנשים פרטיים, אונסק"ו, המועצה לשימור אתרים ואפילו מהנדס עירית תל אביב עודד גבולי בעצמו. בסך הכל הוגשו כנגד התוכניות 104 התנגדויות שונות ( 60 התנגדויות לתכנית רובע 3 ו-44 התנגדויות לתכנית רובע 4). לצורך סקירת ההתנגדויות, שמיעתן והדיון בהן מונתה חוקרת מיוחדת, אדריכלית שרי קלאוס, מטעם הועדה המחוזית שגיבשה דו"ח מקיף בנושא בחודשים האחרונים.

הדו"ח, המונה 178 עמודים ונספחים, סוקר את התוכנית, את הדיון בהתנגדויות ומפרט את ההמלצות שאליהן הגיעה החוקרת בסופו של דבר. המסמך כולל פירוט רב של ההתנגדויות והתייחסויות שמגיעות אפילו לרמת בניינים ספציפיים. הועדה המחוזית החליטה לקבל את מרבית המלצות החוקרת ולפרסם התוכנת למתן תוקף.

ממשרד הפנים נמסר היום כי "הוועדה החליטה לקבל את מרבית המלצות החוקרת כאשר ברובע 4 תוכל העירייה לאשר תוספת קומות על פי התוכנית וזאת בהתאם לתשתיות במקום בעוד ברובע 3, רובע שהוכרז לשימור, לא תינתן האפשרות לתוספת קומות או חריגות למעט תוספת ממ"ד".

יש לזכור שמאז הוגשו ההתנגדויות לתוכנית, פרויקטים רבים של תמ"א 38 בעיר תל אביב, ברובעים המדוברים, הושהו עד שהועדה תקבל החלטה. כעת, יצטרכו ללמוד היזמים את המגבלות החדשות של התוכנית והזכויות שהיא מעניקה כדי לראות כיצד להתקדם עם הפרויקטים.

תוכנית רובע 3 (תא/ 3616/ א') מתייחסת לשטח כ-2,400 דונם בין הרחובות אוסישקין בצפון; הירקון במערב, בוגרשוב, בן ציון ומרמורק בדרום, ואבן גבירול במזרח. תוכנית רובע 4 (תא/ 3729/ א) מתייחסת לשטח כ-2,800 דונם בין הרחובות בני דן וקוסובסקי בצפון, שאול המלך / הרב גורן בדרום; דרך נמיר / נתיבי איילון במזרח ואבן גבירול במערב. יש לציין כי בנייני המגורים לאורך רחוב אבן גבירול אינם כלולים בתחומי התכניות ולגביהם תקודם תוכנית נוספת בנפרד.

במשרד הפנים הסבירו היום, בהמשך לאישור התוכנית כי "כעקרון סבורה הועדה כי אין לאפשר תוספות או הקלות באזור ההכרזה מעבר לאלה שהוסכמו על דעת אונסק"ו, למעט בנושא הממ"דים במבנים קיימים ככל שהדבר חיוני על מנת להבטיח מיגון הדירות הקיימות. מחוץ לאזור ההכרזה התייחסה הועדה בשיקוליה, לצד האינטרסים הציבוריים החשובים של התחדשות עירונית וחיזוק ומיגון מבנים קיימים, גם לצורך בשמירה על המרקם הבנוי האורבני ולמגבלת התשתיות הקיימות, לרבות מערכת הדרכים ושטחי הציבור הקיימים, לשאת תוספת משמעותית של יחידות דיור. יש לציין כי על פי חוות הדעת הכלכלית קיימת במצב המוצע התכנות כלכלית להתחדשות העירונית לפחות באחת החלופות (תוספת בינוי או הריסה ובנייה מחדש)".

עוד נמסר ממשרד הפנים כי "המטרות העיקריות שהנחו את התכנון כללו הענקת זכויות בנייה שיאפשרו, עד כמה שניתן, כדאיות של מיגון וחיזוק מבני המגורים מפני רעידות אדמה; אימוץ הוראות הנוגעות להכרזת אונסק"ו; הענקת זכויות בנייה הנגזרות מזכויות באחוזי בנייה, במטרה לשמור על המרקם הרצוי ברחבי הרובע; הבחנה בין הריסה ובנייה חדשה לבין תוספת על מבנה קיים, תוך קביעת סל זכויות גדול יותר לבנייה החדשה, מתוך מטרה לעודד בנייה מודרנית בסטנדרטים משופרים. התוספות על המבנים הקיימים נקבעו בהתאמה לנפח המבנה הקיים וליכולת הנשיאה שלו; לא תינתנה הקלות מעבר למאושר בתכנית, על מנת למנוע פגיעה מצטברת במרקם האורבני ברובע".