פייננשל פייר-פליי: מנ. סיטי ופ.ס.ז' על-סף ספיגת סנקציות קשות מאופ"א

דיווחים: הקבוצות מאנגליה וצרפת, שלא עמדו בתקנות הכלכליות של הארגון האירופי, צפויות לקבל קנס של 60 מיליון אירו והגבלות רישום שחקנים חמורות

למרות שהתקרבה אתמול (ב') באופן משמעותי לזכייה השנייה שלה באליפות אנגליה בתוך שלוש שנים, לאחר שיריבתה לתואר ליברפול שמטה נקודות קריטיות במשחקה אצל קריסטל פאלאס (3-3), למנצ'סטר סיטי יש לא מעט צרות להתמודד איתן בימים אלו.

התקשורת האנגלית מדווחת כי המועדון, הנשלט על-ידי ADUG, זרוע ההשקעות הממשלתית של האמירות אבו-דאבי - נמצא על-סף ספיגת עונשים כבדים במיוחד מאופ"א בגין הפרת תקנות הפייננשל פייר-פליי (FFP): קנס בשווי של 60 מיליון אירו שיתפרס על-פני שלוש שנים; חיתוך מספר הכדורגלנים שניתן לרשום למשחקי ליגת האלופות מ-25 ל-21 בלבד; איסור על העלאת גובה תשלום השכר הכולל לשחקנים אותן תרשום סיטי למסגרת האירופית.

בעוד עונש הקנס הכספי הישיר לא אמור להשפיע יותר מדי על המועדון העשיר, לסנקציות הקשורות לליגת האלופות יש השלכות ספורטיביות קשות. לפי חוקי אופ"א, לסגל של ליגת האלופות חייבים לרשום לפחות שמונה שחקנים ש"גדלו" בכדורגל המקומי, כלומר כדורגלנים ששיחקו לפחות שלוש שנים בין הגילאים 15-21 באותה הקבוצה שרושמת אותם להשתתפות במפעל, או בקבוצה אחרת מאותה מדינה. לפי הדיווחים, גם במקרה של הקטנת הסגל שתוכל סיטי לרשום ל-21 שחקנים, היא עדיין תהיה חייבת לשמור על רישום של אותם שמונה כדורגלנים "מקומיים". המשמעות של זה, יחד עם האיסור על העלאת שכר השחקנים הנרשמים למשחקי הצ'מפיונס: קושי גדול ברכישת שחקנים חדשים בקיץ הקרוב, שיוכלו לחזק ולהוביל את סיטי בקמפיין האירופי שלה בעונה הבאה.

מה קורה עכשיו?

בעיתונות באנגליה מדווחים כי בסיטי מתקשים להשלים עם הגזירות, ומנהלים מו"מ מול "ועדת השליטה הפיננסית" (CFCB) של אופ"א לגביהן. על-פי תקנות ה-FFP, קבוצות יכולות להודות באשמה שלהן, ואז ליהנות מהקלות מסוימות בעונשים - או לערער על העונשים ולבקש דיון חוזר לגביהם. הבעיה היא שבמקרה כזה, הן מסתכנות בקבלת החלטה סופית ומחמירה הרבה יותר מצד ה-CFCB, שעליה ניתן לערער (עם סיכויים נמוכים, על-פי מומחי משפט ספורט) רק בבית המשפט הגבוה לערעורי ספורט בלוזאן, שווייץ (CAS). על-פי "הטלגרף", הדד-ליין להגיע להסכמות עם ה-CFCB כבר חלף ביום שישי האחרון, כך שסיטי נכנסה למעשה ל"קבוצת הסיכון".

נשיא אופ"א, מישל פלאטיני, טען בריאיון שהעניק לאחרונה כי אף קבוצה לא צפויה לספוג לקראת העונה הבאה את עונש ה-FFP האולטימטיבי - הרחקה מהשתתפות בליגת האלופות. עם זאת, לפי הערכות, "מלחמה" של סיטי נגד העונשים שכבר נקבעו לה עלולה כן להוביל בסופו של דבר למהלומה שכזאת.

כמו כן, על-פי תקנות ה-FFP, מועדונים יריבים שעמדו בתנאים של אופ"א, יכולים לבקש דיון מחודש ועונשים קשים יותר לאחר שה-CFCB פוסק החלטה סופית. במקרה של סיטי, קבוצות כמו ארסנל ואברטון יכולות להרוויח במקרה בו היא תורחק מאירופה (ארסנל שתסיים במקום הרביעי בפרמיירליג תקבל כרטיס אוטומטי לשלב הבתים של ליגת האלופות בעונה הבאה, ולא תיאלץ לשחק במוקדמות; אברטון, שתסיים חמישית, תקבל שדרוג ותיכנס למוקדמות ליגת האלופות, במקום למפעל המשני - הליגה האירופית).

גם פ.ס.ז' על הגיליוטינה

על-פי הפרסומים, קבוצה אחרת שנבחנה בזכוכית מגדלת בחודשים האחרונים בחשד להפרת תקנות ה-FFP, פ.ס.ז' הצרפתית, צפויה לקבל עונשים זהים לחלוטין לאלו של סיטי. בשבוע שעבר הודיעה אופ"א כי תשע קבוצות בסך הכל ממשיכות להיחקר בחשד להפרת החוקים, סיטי ופ.ס.ז' ביניהן.

כזכור, במסגרת תקנת האיזון התפעולי של ה-FFP, למועדונים באירופה אסור לרשום הפסדים תפעוליים של יותר מ-45 מיליון אירו בעונות 2011/12 ו-2012/13. סיטי רשמה מינוס של 149 מיליון ליש"ט בתקופה הזאת (כ-181 מיליון אירו), אך טענה להגנתה כי לאחר קיזוז מסוים שניתן לבצע מההוצאות התפעוליות (למשל חוזים שנחתמו לפני 2010, השקעות בתשתיות כגון מגרשים חדשים ואקדמיה, וכו'), היא היתה קרובה מאד לדרישות של אופ"א.

באופ"א טענו כי בדוחות האחרונים שלה, סיטי ניפחה הכנסות באמצעים לא כשרים, בין היתר באמצעות מכירת "זכויות הקניין הרוחני" שלה תמורת 22.45 מיליון ליש"ט לגורמים שהיא לא טרחה לציין את זהותם. נטען, כי מדובר על תשלומים שהעבירו לסיטי הקבוצות החדשות שנפתחו בשנה האחרונה ומשתמשות בשמה - "ניו יורק סיטי FC" מה-MLS, שתתחיל לשחק בליגה האמריקאית ב-2015, ו"מנצ'סטר סיטי נשים". בפועל, מנצ'סטר סיטי, גברים, היא הבעלים של שתי קבוצות הבת האלו - שנפתחו ביוזמתה ובהשקעת הבעלים שלה. כך שסיטי בעצם שילמה כאן כסף לעצמה. גם הסכם החסות של סיטי עם חברת התעופה הלאומית של איחוד האמירויות, אתיחאד, בשווי של כ-300 עד 400 מיליון ליש"ט ל-10 שנים, לא התקבל בעין יפה על-ידי אופ"א. יש לציין כי המטה של אתיחאד יושב באבו-דאבי והיא מנוהלת על-ידי קרובי המשפחה של בעל השליטה בסיטי - השייח' מנצור בין זאיד אל-נחיאן.

הבעיה העיקרית של פ.ס.ז', שנשלטת על-ידי זרוע השקעות הספורט של ממשלת קטאר (QSI), היא הסכם חסות מנופח שחתמה עם "רשות התיירות של קטאר", בשווי של 200 מיליון אירו בעונה, סכום ש"באורח פלא" עזר לאלופת צרפת לרשום הפסדים תפעוליים מזעריים בלבד בעונות 2011/12 ו-2012/13. על-פי דיווח בעיתון הצרפתי "ל'אקיפ", אופ"א הבהירה לראשי פ.ס.ז' כי הסכום המקסימלי של חסות כזאת יכול להיות 100 מיליון אירו בלבד, על מנת שישקף את השווי האמיתי של פרסום מסוג כזה בתעשיית הכדורגל.