הערכה: סנקציות על רוסיה יעלו ליצוא הישראלי 150 מ' ד'

בססח: במקרה של החלטה על סנקציות מצד מדינות המערב על רוסיה - היצוא האירופאי אליה יירד בשיעור של כ-15%, ובשיעור זהה יירד גם היצוא הישראלי לרוסיה שהיקפו נאמד בכמיליארד דולר

החברה לביטוחי אשראי בססח מזהירה מהחרפת המשבר באוקראינה, ומפגיעה אפשרית ביצוא הישראלי: מהערכת החברה, במקרה של החלטה על סנקציות מצד מדינות המערב על רוסיה - היצוא האירופאי אליה יירד בשיעור של כ-15%, ובשיעור זהה יירד גם היצוא הישראלי לרוסיה שהיקפו נאמד בכמיליארד דולר.

על-פי הערכה של בססח, במצב כזה היקף הפגיעה ביצוא הישראלי יסתכם בכ-150 מיליון דולר. הערכת החברה מתבססת בין השאר על ניתוח המאפיינים של היצוא הישראלי לרוסיה ועל נתונים של Euler Hermes, ענקית ביטוח האשראי העולמית ובעלת השליטה על בססח.

על-פי הערכות, סנקציות כלכליות יינקטו נגד רוסיה במקרה של החרפת המשבר במזרח אוקראינה, והן יכללו אמברגו על יצוא נשק, מגבלות על יצוא ועל יבוא של טובין מתוך רשימה שתיקבע ויוגבלו הזרמות של הון לרוסיה. היצוא הישראלי לרוסיה מתאפיין בעיקר בחקלאות, בכימיקלים ובציוד תקשורת.

בעבר דווח גם על עסקאות ביטחוניות להספקת מטוסים ללא טייס מתוצרת החברות הביטחוניות הישראליות ועל עניין רב בקרב הרוסים להצטייד במערכות צבאיות ישראליות נוספות: "גם בלי החרפת המשבר, התחזית לגבי הצמיחה בשיעור של 2.5% ברוסיה לשנת 2014 משתנה. זה כבר לא יקרה. במצב הנוכחי, תחזית הצמיחה תרד ל-0.7% בלבד. במקרה שהמשבר יחריף לכדי סנקציות מצד המערב, הענפים שיושפעו באופן מיוחד הם התרופות וציוד תקשורת ומכונות. במקביל, המחיר של חבית נפט יטפס לרמה של 130 דולר תוך פגיעה בשיעור של 0.4% בתוצר של הכלכלה האירופאית", הזהיר היום (ד') מנכ"ל בססח, דוד מילגרום.

לדברי מילגרום, הרוב הגדול של היצואנים הישראליים שמכוונים את סחורותיהם לרוסיה ולאוקראינה מחזיקים בביטוח סיכונים שישפה אותם גם במצב של החרפת הסנקציות הכלכליות על רוסיה: "במצב של הסלמה נוספת במשבר, אם החברות האלה ייקלעו למצוקה בעקבות קשיי תשלום מצד לקוחות - רוב היצואנים הישראלים מכוסים, ואלה בעיקר היצואנים הוותיקים שמקדימים ומגדרים את עצמם. עם זאת, יש חברות חדשות יחסית, כמו בענף ההי-טק שעדיין חשופות לסיכונים במצב כזה ובשוק כזה- שכן הן לא עשו גידור מתאים", אמר.

משבר ביצוא לרוסיה עשוי להקשות עוד יותר על היצוא הישראלי שנאנק זה תקופה ארוכה עם בעיית מט"ח קשה, בעקבות הייסוף של השקל מול הדולר. תעשיינים ויצואנים מדווחים על שחיקה ברווחיות היצוא בעקבות היחלשות הדולר בשווקים. בבססח הזהירו היום ואמרו כי סנקציות כלכליות על רוסיה - תהיה מכה נוספת ליצוא הישראלי.