מאבק העוזרים המשפטיים: שופטים שוקלים לצאת לשביתה

מספר שופטים בערכאות בתי המשפט השונות שוקלים לצאת לשביתה, במטרה להביע סולידריות עם מאבק העוזרים המשפטיים כנגד הנהלת בתי המשפט

כמה שופטים בערכאות בתי המשפט השונות שוקלים לצאת לשביתה, במטרה להביע סולידריות עם מאבק העוזרים המשפטיים כנגד הנהלת בתי המשפט.

ל"גלובס" נודע כי בשבועות האחרונים נתקל המשא-ומתן בין ועד העוזרים המשפטיים לבין הנהלת בתי המשפט בקשיים חמורים. מנהל בתי המשפט, מיכאל שפיצר, פנה לכלל השופטים וטען כי העוזרים המשפטיים דורשים קביעות, ואולם ועד העוזרים המשפטיים השיב במכתב משלו כי "הודעת המנהל רחוקה מן האמת".

לפני ימים אחדים כתב שפיצר לכלל השופטים, על רקע המשא-ומתן עם העוזרים המשפטיים, כי "נוכח המשא-ומתן לעניין תנאי העסקתם של העוזרים המשפטיים, הוריתי על הארכת תוקפם של חוזי ההעסקה של העוזרים, שהשלימו תקופת קדנציה. ההצדקה לכך הייתה העובדה שמתקיים משא-ומתן בין הצדדים, ולא נכון וראוי לפעול לסיום ההעסקה, כשיש סיכוי שיוחלט על שינוי מתווה העסקה שיהיה בו כדי להשפיע גם על תקופת השירות".

שפיצר הוסיף כי בסוף חודש מאי תסתיים תקופה ההארכה האחרונה. לדבריו, "ספק אם בנסיבות שבהן לא מתקייים משא-ומתן אמיתי, יש הצדקה להאריך את תקופת ההתקשרות. סביר להניח שאם לא תתקבל החלטה להאריך את תקופת ההתקשרות, הרי שהמשמעות היא סיום ההעסקה. מצדנו נעשה כל מאמץ לפעול בצורה מתונה ומדורגת ככל הניתן.

"מאליו מובן שרצוננו העז הוא להשלים את המשא-ומתן עם העוזרים המשפטיים, ואולם סלע המחלוקת המרכזי הוא דרישתם להפוך למעשה לעובדי מדינה קבועים - שעה שהכוונה מלכתחילה הייתה לראות בהם עובדים במשרות אמון, וזאת לתקופה קצובה".

מנהל בתי המשפט מציין כי "ככל שיהא עלינו להתחיל בסיום ההעסקה, הרי שהדבר ייעשה כדין בהתאם לקבוע בחוק ובהוראות הנציבות בעניין. כולנו תקווה שהעוזרים המשפטיים יתעשתו ויקבלו את העיקרון שגובש עמם עוד לפני שנים של תקופה העסקה קצובה, שכן יתר הנושאים התלויים ועומדים לדיון הם פתירים".

העוזרים המשפטיים: מעולם לא דרשנו קביעות

העוזרים המשפטיים הגיבו בחריפות למכתבו של שפיצר, שהופץ לכלל השופטים. במכתב של יו"ר ועד העוזרים המשפטיים, שרית טוביס, המופנה לכלל השופטים, נאמר כי "בימים אלה מגיע לשיאו מאבקנו בן 5 השנים להסדרת זכויותינו מול הנהלת בתי המשפט. התחוור לנו שהנהלת בתי המשפט מלעיטה אתכם במידה מוטעה באשר למתנהל בשולחן המשא-ומתן ומדברת סרה באשר להתנהלות הוועד.

"נציין כי מעולם לא דרשנו קביעות, אין אנו נאחזים בקרנות המזבח, מעולם לא ביקשנו לחדול מלבחון את ההעסקה מדי שנה של העוזר המשפטי, ללא קשר למספר השנים שבו הוא עובד במערכת. מי שמבקשת להתערב ברגל גסה באותו מרקם רגיש ומיוחד שבין השופט לעוזרו המשפטי היא דווקא הנהלת בתי המשפט, האומרת כי גם אם השופט ועוזרו מעוניינים להמשיך את העסקת העוזר המשפטי, היא איננה מעוניינת בכך".

"ומדוע? כי הנהלת בתי המשפט, לדאבון הלב, מטילה ספק ביכולתכם לדעת מה טוב עבורכם. היא חוששת שאינם אמיצים דייכם לומר לעוזר המשפטי כי אינכם מרוצים ממנו. בנוסף היא חוששת משיפוט סמוי - שתחתמו באופן עיוור על הטיוטות שאנחנו כותבים עבורכם. היא סבורה כי אין זה ראוי שעוזר משפטי בעל ותק יעבוד יחד עם שופט חדש, מחשש שמא העוזר המשפטי יהיה השופט בפועל. עד כדי כך הנהלת בתי המשפט מעריכה אתכם".

עוד הוסיפו בוועד העוזרים המשפטיים כי "במהלך המשא-ומתן ההנהלה נכונה מספר פעמים בעבר לוותר על עיקרון מגבלת השנים, ובכל פעם חזרה בה מהסכמה זו. ההנהלה משנה את דעתה ב'לך ושוב', בעוד שאנו נותרנו באותה עמדה עקרונית המתנגדת לקציבת זמן אך איננה דורשת קביעות.

"אנו מקווים כי העוזרים המשפטיים שבלשכתכם לא ייוותרו ללא ההגנה מול החרב המתהפכת של הפיטורים מעל ראשם. אנו מקווים כי לא תעמדו מנגד ותאפשרו את הפיטורים הללו".

ועד העוזרים המשפטיים זוכה לתמיכה רבה מצד חלק מהשופטים, שאף הביעו נכונות להיאבק למען העוזרים כתף אל כתף. במסגרת זו, טענו כמה שופטים באוזני "גלובס" כי "התנהלות ההנהלה היא שערורייתית", ואף הביעו הסכמה עם עמדת העוזרים המשפטיים, שלפיה "ההנהלה אינה סופרת לא את העוזרים המשפטיים ולא את השופטים עצמם".

בקרב חלק מהשופטים הועלתה כאמור ההצעה להצטרף לשביתה אפשרית של העוזרים המשפטיים, ובכך להביע סולדריות עמם.

הנהלת בתי המשפט: נשמח למשא-ומתן

בהנהלת בתי המשפט מציינים כי הם "ישמחו לקיים משא-ומתן עם העוזרים המשפטיים, ואולם העוזרים המשפטיים הם אלה שאינם מוכנים להידבר, כל עוד ההנהלה לא תצהיר מראש שהיא מקבלת את העיקרון של ביטול קציבת התפקיד".

בהנהלת בתי המשפט אומרים כי "במסגרת משא-ומתן שהיה עשוי להתקיים אפשר היה למצוא פתרונות שונים, לרבות לנושא קציבת משך התפקיד, אך ההנהלה אינה מוכנה להצהיר כתנאי מוקדם על ביטול הקדנציות".

בהנהלת בתי המשפט מציינים עוד כי "ידם מושטת לשיתוף-פעולה עם העוזרים המשפטיים, אך אם אלה ימשיכו לדרוש את ביטול הקדנציות כתנאי מוקדם, הדבר יוביל לבסוף להחלטה אסטרטגית לחזור להעסיק מתמחים בלבד בלשכות שופטים".

רשמית נמסר מהנהלת בתי המשפט כי "בימים אלה מתקיים משא-ומתן בין הצדדים, ואנו מקווים שהדברים יבואו על פתרונם".