הפעילו מבערים: מניות האנרגיה יכולות להמשיך לזנק?

אחרי שנה חלשה יחסית, מניות האנרגיה נישאות מעלה בחודשים האחרונים ■ מהם הגורמים לכך, והאם יהיה ביכולתם להמשיך לתמוך במגזר

בשבועות האחרונים נראה כי לשוק המניות האמריקאי חסרה אנרגיה שתסייע לו להמשיך לטפס, אך דווקא מניות האנרגיה הפעילו את המבערים ושעטו קדימה. בשלושת החודשים האחרונים פתחו מניות האנרגיה פער של 7.5% מעל מדד S&P 500, והן מרכיבות את המגזר שרשם את הביצועים הטובים ביותר מבין 10 המגזרים המובילים במדד בתקופה הזו. באפריל לבדו עלה מגזר האנרגיה ב-4.5%, בעוד S&P 500 נשאר ללא שינוי.

עם ביצועים כאלה, אין פלא כי מגזר האנרגיה החל למשוך את תשומת לב המשקיעים. XLE, קרן הסל על מגזר האנרגיה הגדולה ביותר בעולם, גייסה השנה כ-1.8 מיליארד דולר - הגיוס הגדול ביותר בקרן סל מגזרית בודדת מתחילת 2014. שלוש קרנות הסל הבאות בגודלן על המגזר גייסו יחד עוד כ-900 מיליון דולר.

העליות האלה מנוגדות למגמה שאפיינה את 2013. בשנה שעברה היה מגזר האנרגיה אחד המגזרים החלשים ביותר במדד S&P 500. מניות האנרגיה עלו אז ב-22%, לעומת עלייה של 40% למשל במניות הצריכה המחזורית או 37% במגזר התעשייה. התשואה הכוללת של S&P 500 הייתה כ-30%.

לא רק הנפט

איך קרה שאחד המגזרים עם הביצועים החלשים ב-2013 שינה את פניו? גורם אחד שעליו אפשר להצביע הוא מחיר הנפט, שהעפיל מחדש באחרונה אל מעל 100 דולר לחבית. עליית מחיר הנפט הגיעה במקביל לעליית מחירים רחבה יותר במגזר הסחורות, שכולל בין היתר גם קפה, זהב וסחורות חקלאיות. אחת הסיבות לעלייה במחירים עשויה להיות הצפי לשיפור בצמיחה בארה"ב והמשך התאוששות באירופה. לא מן הנמנע, כי מחירי הסחורות עולים גם בשל השקעות ספקולטיביות, המחפשות תשואה אלטרנטיבית לשוקי המניות, לאחר התשואות הנאות ב-2013.

עליית מחירי הנפט קשורה במידה רבה גם למתיחות בין רוסיה לאוקראינה. למתיחות הזו אמנם לא הייתה עד לאחרונה השפעה דרמטית על שוקי המניות, אך החשש הוא כי הסלמה באזור עלולה להוביל להחמרת העיצומים נגד חברות נפט רוסיות, בצעד שעשוי לפגוע בתפוקה או ביצוא שלהן. רוסיה, נזכיר, היא אחת מיצואניות הנפט הגדולות בעולם.

מי שמחפש סיבה נוספת לעליית המחירים יוכל למצוא אותה בירידה בהיקפי הייצור מחוץ לארה"ב, בעיקר במזרח התיכון ובאפריקה במדינות כמו לוב, ניגריה וסודן. כך, למשל, תפוקת הנפט של לוב, שבשיאה עמדה על 1.7 מיליון חביות ביום, ניצבת עתה על כ-250 אלף חביות. ידיעות על האפשרות שלוב תגדיל מחדש את ההפקה, הביאו ביום שלישי שעבר לירידה של 1.5% במחירי הנפט.

יש סיבות נוספות, התומכות בהמשך הביצועים העודפים של מניות האנרגיה. אחת מהן היא העובדה שהמגזר הוא אחד הבודדים שעדיין מתומחר נמוך יחסית. מגזר האנרגיה נסחר לפי מכפיל רווח של 15.4 - מהנמוכים ב-S&P 500. לשם השוואה, המכפיל של מגזר הבריאות הוא 19.6 ושל הצריכה המחזורית הוא 20.1. המכפיל הממוצע של S&P 500 כולו הוא 17.2. אגב, גם אחרי העליות האחרונות, מניות האנרגיה נסחרות לפי מכפיל רווח הנמוך מהממוצע שלהן ב-20 השנה האחרונות, 16.9.

המכפילים הנמוכים יחסית של מגזר האנרגיה עובדים לטובתו. העלייה במניות האנרגיה בחודשיים האחרונים באה במקביל לירידה במניות הטכנולוגיה הצעירות, במניות המומנטום ובמניות הביומד. כשאמזון, פייסבוק, נטפליקס וטוויטר מאבדות 5% בשבוע בודד, כמו לפני שבועיים, אין פלא שעולה מחדש קרנן של מניות הערך.

ומי כמו חברות האנרגיה עונה היטב להגדרה הזו: חברות שמרניות יחסית, הידועות בדיבידנד הנדיב שלהן (כ-3% בממוצע) ובמכפילים הנמוכים יותר שבהם הן נסחרות. כך, מניית אקסון מובייל , חברת הנפט הגדולה בעולם, עלתה באפריל ב-4.5%; ומניית שברון עלתה ב-5.48%.

אקסון ושברון הן שתיים מהחברות המשלמות את הדיבידנד הגבוה ביותר ב-S&P 500. זה לא מנע מהן להודיע ביום חמישי האחרון על הגדלה נוספות שלו ב-10% וב-7% בהתאמה, במקביל לפרסום דוחות כספיים טובים מהצפוי לרבעון.

אמנם אנו עדיין בעיצומה של עונת הדוחות בוול סטריט, אך בינתיים גם היא מספקת תמיכה במגזר. 77% מחברות האנרגיה שכבר פרסמו דוחות היכו את תחזיות הרווח - מהנתונים הגבוהים ביותר מבין המגזרים ב-500 S&P . הממוצע במדד כרגע הוא 75%.

מקום נוח למשקיעים

לשיפור במצבן של חברות האנרגיה תורמת גם מהפכת האנרגיה שחווה ארה"ב בשנים האחרונות. הטכנולוגיות החדשניות והפיתוחים של העשור האחרון, שבמסגרתן החלו חברות להפיק מה שמכונה גז ונפט לא קונבנציונליים (הפקה מסלע בטכנולוגיה שמכונה "פצלי גז/נפט"), הפכה את ארה"ב למעצמת אנרגיה שתלותה ביבוא הולכת ופוחתת.

הודות לטכנולוגיות האלה, הפקת הנפט בארה"ב עלתה ב-2013 לרמה הגבוהה ביותר זה כ-30 שנה, ובקצב הזה צפויה ארה"ב לעקוף בשנים הקרובות את סעודיה כמפיקת הנפט הגדולה בעולם. לא בכדי הודיעה רשות האנרגיה בארה"ב (EIA) באמצע אפריל, כי מלאי הנפט מתקרב לשיא של כל הזמנים. היא גם צופה שכושר הייצור ימשיך לגדול מדי שנה בשנים הקרובות.

על פניו, ללא ההתפתחויות בשאר העולם, המהפכה האנרגטית בארה"ב הייתה אמורה להביא לירידה במחירי הנפט. לכל הפחות, המהפכה הזו מסייעת לחברות הזיקוק האמריקאיות, הודות לעלייה במרווחי הזיקוק.

לפי נתונים שפרסם הפדרל ריזרב, היקף הניצול של כושר הזיקוק בארה"ב עומד כיום על 99.2% מיכולת הזיקוק המקסימלית, לעומת ממוצע של 92% ב-40 השנים האחרונות. אין פלא כי תת-המגזר של מוצרי ושירותי אנרגיה (חלק ממגזר האנרגיה) רשם ביצועים חזקים במיוחד - בשלושת החודשים האחרונים הוא עלה ב-14.5%.

לסיכום, על רקע התנודתיות בשוקי המניות בתקופה האחרונה, מניות האנרגיה הגדולות עשויות להמשיך להיראות כמקום נוח יותר למשקיעים, וכפי שניתן לראות - יש גורמים רבים ושונים התומכים בהן. בנוסף, אם יתגשמו התחזיות ותואץ הפעילות הכלכלית בעולם והאינפלציה תתחיל לעלות, יוכלו מניות האנרגיה לשמש גם כהגנה מסוימת למשקיעים. הגנה דומה הם יקבלו אם תימשך המתיחות באוקראינה וזו תאיים גם על מחירי הנפט, אם לא על שלום העולם כולו.

הכותב הוא מנהל מחקר יועצים בהראל פיננסים. אין לראות בכתוב שיווק השקעות או תחליף לייעוץ מס עצמאי. הכותב, החברה, חברות קשורות ובעלי עניין בהן עשויים להחזיק או לסחור בניירות הערך המצוינים בכתוב

אנרגיה
 אנרגיה