אושרה תביעה נגזרת נגד אפריקה בגין עסקה באוקראינה

התובע טוען כי רכישת המניות בחברה האוקראינית ABG Socidatel תמורת 22 מיליון דולר היא מעשה תרמית, שנועד להוציא כספים במירמה מאפריקה ישראל

בית המשפט המחוזי בלוד אישר אתמול (ד') את הבקשה לתביעה נגזרת נגד אפריקה ישראל ובעל השליטה בה לב לבייב והדירקטורים בה, בגין עסקה שבוצעה באוקראינה לרכישת קרקע בסך של 22 מיליון דולר.

הבקשה הוגשה על-ידי רפאל כהן, המחזיק במניות אפריקה משנת 2008 בשווי של כ-1,900 שקל.

בשנת 2007 רכשה חברת-בת של אפריקה מניות של חברה אוקראינית בשם ABG Socidatel, שהייתה בעלת הזכויות בשטח של 46 דונם בעיר זפרוז'יה שבאוקראינה, תמורת תשלום בסך 22 מיליון דולר.

כהן טוען כי עסקת רכישת מניות החברה האוקראינית כאמור, ודיווחי החברה אודות העסקה, הם מעשי תרמית, שנועדו להוציא כספים במירמה מהחברה, באמתלה של עסקאות פיקטיביות לרכישת קרקע לטובת בעל השליטה לבייב.

רפאל טוען, בין היתר, כי הסכום ששילמה החברה גבוה פי 15 (כ-1,466%) מהסכום ששילמה חברת ABG לעיריית זפרוז'יה 12 חודשים קודם לכן בעבור אותן הזכויות (כ-1.5 מיליון דולר).

אפריקה: נערער

דוברת אפריקה ישראל מסרה כי בתגובה כי "התובע לא טען וממילא לא הוכיח מהן העובדות המהוות את התרמית ומי מהנתבעים ביצע אותה. קל וחומר לאור העובדה שהוכח כי הנתבעים לא ידעו ולא צריכים היו לדעת על העסקה לפני ביצועה. לא בכדי אין התייחסות בהחלטה לאופן ביצוע התרמית או לזהות המבצעים.

"יתרה מכך, בית המשפט התעלם מפגם מהותי ובסיסי בתום-ליבו של התובע, שהודה כי אינו הרוח החיה בתביעה, אלא איש-קש בלבד עבור צד שלישי שהתובע אינו יודע את זהותו, ועל-פי המידע שנמסר לתובע (מפי השמועה), מדובר ב'איש עסקים אוקראיני' שאת זהותו סירב לחשוף.

"אישור תביעה נגזרת בנסיבות אלה, בהן זהותו של מי שעומד לבוא בנעלי החברה ולפשפש בקרביה אינה ידועה, מנוגדת להלכה הברורה בעניין זה. הקביעה כי התובע תם-לב - כאשר ברור כי אין הוא אלא 'מריונטה', ויכול כי המושך בחוטים הינו מתחרה עסקי של החברה או בעל אינטרס אחר - אינה יכולה לעמוד.

"כן שגה בית המשפט בהתעלמו מהעובדה שהתובע לא הביא כל ראיה לטענה שבלב תביעתו לעניין שווי הקרקע, בעוד שאפריקה הוכיחה את שוויה במספר חוות-דעת שמאיות.

"לפיכך, עמדת החברה הינה כי בהחלטה נפלו פגמים משפטיים ועובדתיים כבדי-משקל, ובכוונתה להגיש בקשת רשות ערעור על ההחלטה וכן לבקש לעכב את ביצועה".