"מגמת ההאטה בביקושים לדירות תימשך בחודשים הבאים"

כלכלני לאומי: לאחר אישור התוכניות על-ידי הממשלה, עשויה לחול האצה משמעותית בביקושים לדירות

"אנו מעריכים כי מגמת ההאטה בביקושים לדירות בכלל, ולדירות חדשות בפרט, תימשך גם בחודשים הבאים וזאת עד אשר החוקים בנושא תוכניות הדיור השונות יאושרו בכנסת ויכנסו לתוקף". כך כותבים כלכלני בנק לאומי בסקירת המאקרו השבועית שלהם.

להערכתם, לאחר אישור התוכניות על ידי הממשלה, עשויה לחול האצה משמעותית בביקושים לדירות. זאת תחת ההנחה שתוכניות אלה יענו על ציפיות המשקיעים ומחירי הדירות לזכאים יגלמו "הנחה" משמעותית.

מנתוני משרד האוצר עולה כי הירידה במכירות דירות מתחילת השנה נבעה בין היתר מירידה בביקושים בפלח של זוגות צעירים, אשר חלקו נמנה עם אוכלוסיית "הזכאים" לדיור מוזל על פי הקריטריונים הזמניים של הממשלה.

בלאומי מציינים כי עדיין קיימת אי וודאות לגבי הקריטריונים הסופיים לקבלת דיור מוזל, ודבר זה גורם לירידה בביקושים גם על ידי אוכלוסיות נוספות. גורמים נוספים אשר גרמו להתמתנות בביקושים לדיור באופן משמעותי הם המשך מגמת העלייה המשמעותית במחירי הדיור לצד עלייה מתונה מאד בשכר הריאלי בשנים האחרונות והטלת מגבלות בתחום המשכנתאות על ידי בנק ישראל.

מלאי הדירות החדשות ביוזמה פרטית הסתכם ב-16.8 אלף יחידות דיור בחודש מארס. מדובר בנתון הגבוה במעט מרמות המלאי שנמדדו בחודשיים הקודמים, אך בהשוואה לשנה שעברה, חלה ירידה מסוימת ברמת המלאי. ההתפתחויות בחודש האחרון במלאי הדירות ובמכירות הדירות, גרמו לעלייה מתונה במספר חודשי ההיצע בחודש מארס לעומת חודש פברואר והנתון המעודכן הוא 11.4 חודשים (חודשי ההיצע - מספר החודשים שיעברו עד שכל הדירות שנבנו ביוזמה פרטית ושנותרו למכירה ימכרו, בהנחה שקצב מכירת הדירות יישאר קבוע).

בחינת הנתונים הרבעוניים מעידה כי ממוצע חודשי ההיצע ברבעון הראשון עמד על 11.3 חודשים לעומת 10.7 חודשים בתקופה המקבילה אשתקד. העלייה בחודשי ההיצע, אשר נבעה מההאטה במכירות הדירות, תרמה באופן מסוים להאטה בקצב עליית מחירי הדיור בשנה האחרונה.

בלאומי מעריכים כי מגמת ההאטה בקצב עליית מחירי הדיור עשויה להימשך בחודשים הקרובים כל עוד תימשך הירידה במכירות של דירות חדשות עקב "הישיבה על הגדר" של רוכשי הדירות הפוטנציאליים על רקע הציפייה לאישור תוכניות הממשלה. "המשך מגמת האטה במחירי הדיור גם בטווח הבינוני והארוך, והצלחתן של תוכניות הממשלה בנושא הדיור, תלוי בעיקר בתוכניות להרחבת היקף הקרקעות המשווקות, סילוק 'צווארי בקבוק' בירוקרטיים לשם תמיכה בהגדלת היקפי התחלות הבנייה, מעבר לרמות שנמדדו בשנים האחרונות ובהתאם לצרכי הביקוש לדיור במשק הנאמדים בכ-45-50 אלף יח"ד".