אפקט הולילנד

אולמרט וצ'רני הורשעו - וסנגורי לחיאני הצילוהו מגורל דומה

הסדר הטיעון שאליו הגיעו סנגוריו של שלומי לחיאני עם פרקליטות מיסוי וכלכלה - שלפיו לחיאני מודה בביצוע 3 עבירות של הפרת אמונים, ובתמורה הפרקליטות מסירה את האישומים כי הוא לקח שוחד - בא לעולם במידה רבה בגין אפקט משפט הולילנד.

רק לפני כחודש עמד סנגורו של לחיאני, עו"ד גיורא אדרת, לצדו של לקוח אחר - יזם פרויקט הולילנד, הלל צ'רני, בבית המשפט המחוזי בתל-אביב, וחזה בשופט דוד רוזן "קורע לגזרים" את צ'רני ומרשיע אותו ואת שותפיו לפרשת הולילנד בשורה ארוכה של מעשי שוחד.

הכרעת הדין החמורה והנחרצת של השופט רוזן במשפט הולילנד, וההערכות כי הוא עומד לשלוח את אישי הציבור שהורשעו בשוחד לשנות מאסר ארוכות, כמו גם הגישה המחמירה שמגלה הפרקליטות במשפט הולילנד, עמדו לנגד עיניו של עו"ד אדרת לכל אורך המשא-ומתן להסדר טיעון בעניינו של לחיאני.

כאשר פרשת הולילנד מרחפת מעל ראשם, עו"ד אדרת ושותפו לייצוג, עו"ד נתי שמחוני ממשרד הרצוג-פוקס-נאמן, החליטו מצד אחד לעשות הכול כדי שלחיאני לא יעמוד בבוא היום במקום שבו עמדו צ'רני, אהוד אולמרט ושותפיהם; וסנגוריו הצליחו בכך.

מצד שני, התובעות במשפטו של לחיאני, עורכות הדין שרון כהנא ויפעת שטיין, נכוו בעבר ממשפטים תקשורתיים שהן ניהלו בשם המדינה והסתיימו בזיכוי, דוגמת משפטו של עו"ד יעקב וינרוט; נראה כי ניסיון העבר הזה היווה שיקול בהחלטתן לקדם הסדר טיעון עם לחיאני.

החלטת הפרקליטות לוותר ללחיאני על אישומי השוחד תיוותר אמנם שנויה במחלוקת, שכן האינטרס הציבורי מחייב על-פי רוב את בירור אשמתו של נבחר ציבור המואשם בשוחד עד תום. עם זאת, הפרקליטות השיגה 3 הישגים משמעותיים בהסדר הטיעון עם לחיאני, שתואמים את האינטרס הציבורי.

ההישג הראשון הוא עצם ההודאה של לחיאני, שעד היום כפר בכל האישומים נגדו, כי הוא קיבל כספים רבים מבעלי עסקים בעירו, ובכך מעל באמון בוחריו.

ההישג השני הוא שלאור פסיקות עבר, כמו במקרים של דני דנקנר וג'קי מצא, לחיאני צפוי לרצות ככל הנראה עונש מאסר מאחורי סורג ובריח בגין מעשיו.

ההישג השלישי של הפרקליטות בהסדר, שהוא אולי החשוב ביותר, נוגע לשאלת הקלון. בהסדר הוסכם כי הפרקליטות תבקש להטיל על לחיאני קלון בגין מעשיו, ואילו סנגוריו לא יביעו עמדה בעניין.

האמור בצירוף ההודאה של לחיאני במעשים החמורים שביצע בתפקידו כראש עיר, מביאים לכך שרבים הסיכויים שבית המשפט יטיל על לחיאני קלון וירחיק אותו מהזירה הציבורית. בכך, המקרה של לחיאני עשוי לשדר מסר מרתיע גם לראשי רשויות אחרים שנתונים להצעות לסטות מדרך הישר.

"צריך לתת הרבה יותר כוח לראשי רשויות. המצב היום הוא שידינו כבולות, אבל אף אחד לא מעז ללכת עד הסוף ולתת כוח מלא בידי נבחרי ציבור. הכוח ניתן בידי פקידים, והוא זה שמביא את השחיתות והמאכעריזציה" - כך אמר לחיאני בראיון למוסף הנדל"ן של "גלובס" לפני מספר שבועות. הודאתו של לחיאני היום בעבירות של הפרת אמונים חמורות מאירה את הדברים הללו באור גרוטסקי.

לחיאני אמנם חמק בהצלחה מהרשעה בשוחד, אבל המסקנה מהרשעתו היא הפוכה מהדברים שאמר באותו ראיון. המקרה של לחיאני הוכיח פעם נוספת כי עודף כוח שניתן בידי ראשי רשויות, בלא ביקורת מספקת, הוא כר פורה לשחיתויות.