הקרב על אוסף האמנות של אי.די.בי: הנאמנים יבקשו התמחרות

נאמני אי.די.בי ידרשו לבטל את בקשתם לאשר את ההתקשרות עם בית המכירות "קדם", על רקע פניות מבתי מכירות אחרים ■ האוסף מוערך במיליוני שקלים

הקרב על רכישת אוסף האמנות של אי.די.בי, המוערך בשווי של מיליוני שקלים, מתחמם ואף נפתח מחדש. ל"גלובס" נודע כי נאמני הסדר החוב בקבוצה, אייל גבאי ועו"ד חגי אולמן, עתידים להגיש לבית המשפט בקשה לפיה אוסף היצירות הנחשק לא יימכר באמצעות בית המכירות הפומביות "קדם", כפי שביקשו לאחרונה, אלא ייערך הליך התמחרות מול כמה בתי מכירות מובילים בארץ.

אוסף יצירות האמנות הוא שריד לתקופת הזוהר של קונצרן אי.די.בי. האוסף כולל בעיקר ציורי שמן של אמנים ישראלים, אותו מבטחת החברה בפוליסת ביטוח של כ-1.7-1.8 מיליון דולר (כ-6 מיליון שקל).

גורמים בשוק האמנות העריכו בפני "גלובס" את שווי האוסף המדובר במיליוני שקלים. מדובר ביצירות שנכללו במסגרת העסקה בה רכש נוחי דנקנר את השליטה באי.די.בי לפני כ-10 שנים מידי משפחות רקנאטי וקרסו.

הבקשה שיגישו הנאמנים בימים הקרובים כאמור תבטל את בקשתם הקודמת, שהוגשה לבית המשפט לפני כ-10 ימים בלבד, במסגרתה ביקשו לאשר התקשרות בחוזה עם "קדם" לצורך מכירת יצירות האמנות של החברה.

חזרתם של הנאמנים מבקשה זו באה על רקע פניות שהגיעו אליהם מבתי מכירות פומביות מובילים בארץ, שטענו כי הם יכולים להציע הצעה טובה יותר למכירת היצירות על-ידם מזו שהציע בית המכירות "קדם", אך אף אחד לא פנה אליהם בעניין זה.

הבוקר (ה') אף הגיש בית המכירות הפומביות "תירוש" בקשה דחופה לבית המשפט להצטרף כצד להליך במסגרתו התבקש אישור מכירת היצירות ל"קדם". זאת, על מנת לאפשר לו להביע עמדה "בקשר לניהול נאות של הליך המכירה ומתן הזדמנות להגשת הצעה לניהול הליך המכירה הפומבית של יצירות האמנות של החברה".

בבקשה, שהוגשה בידי עורכי הדין אילן שביט-שטריקס וד"ר נורית לזר ממשרד חיים צדוק, נטען כי "חרף מראית הדברים היכולה לעלות מבקשת הנאמנים, איש לא רק שלא פנה אל חברת אוראגן-תירוש (המפעילה את בית המכירות תירוש - א' ל"ו), שהינה בית המכירות הפומביות לדברי אמנות המוביל בישראל, אלא שהפנייה היזומה של תירוש, שנערכה מיד לאחר שנודע לה על דבר הבקשה, לא נענתה עניינית עד למועד הגשת בקשה זו".

לטענת "תירוש", מיד לאחר שנודע לו על התקשרותם על "קדם", הוא פנה אל הנאמנים וביקש כי תתאפשר לו הזדמנות להתמודדות על ניהול הליך המכירה הפומבית של יצירות האמנות של החברה, תוך שהוא מודיע כי הוא נכון להסתפק בעמלת מינימום בשיעור של 3.2% בלבד - שיעור עמלה הנמוך באופן משמעותי לעומת הצעת קדם (4%). ואולם, נטען, עד היום לא חזרו הנאמנים אל בית המכירות בתשובה לפנייה.

מטעם הנאמנים נמסר: "הבקשה מתפרצת לדלת פתוחה, כאשר הנושא מטופל כעת, ובהמשך היום תוגש לבית המשפט בקשה מעודכנת. בכוונתנו למכור את יצירות האמנות במחירים הטובים ביותר ובעלות הביצוע הנמוכה ביותר".

ל"גלובס" נודע כי גם בית המכירות הפומביות "מונטיפיורי" פנה אל הנאמנים, באמצעות משרד עורכי הדין יורם מושקט, וביקש לספק להם הצעה למכירת יצירות האמנות.