דוראד תקבל תשלום על זמינות מבלי שתרכוש גז מראש

יצרנית החשמל הפרטית תקבל תשלום מחברת החשמל עבור גיבוי למערכת מבלי שתצטרך לרכוש גז למקרה שתופעל

יצרנית החשמל הפרטית דוראד תקבל תשלום עבור זמינות לייצר חשמל בשעות הלילה למרות שלא רכשה מראש גז עבור ייצור החשמל - כך אושר על ידי רשות החשמל בראשות אורית פרקש.

בג"ץ ידון בראשון הקרוב בעתירה שהגישה דוראד בדרישה לחייב את שר התשתיות הלאומיות סילבן שלום לחתום על רישיון ייצור החשמל הקבוע שלה. התחנה, שבהקמתה הושקעו מיליארד דולר, תכננה להתחיל לייצר חשמל באפריל, אך הפעלתה נדחתה בשל עיכובים בחתימת שר התשתיות הלאומיות על הרישיון להפעלתה.

דוראד, שתוכל לייצר כ-7% מיכולת ייצור החשמל של המשק, תמכור את החשמל ללקוחות עסקיים גדולים ובהם משרד הביטחון, מקורות, רשתות בתי המלון ישרוטל ואפריקה ישראל. בנוסף לעסקאות מכירת החשמל ללקוחות העסקיים תקבל דוראד מהמדינה תשלום קבוע עבור זמינות משתנה, כלומר הסכמתה להיות מופעלת בשעות בלילה אם ייווצר מחסור בחשמל. תמורת הסכמתה תקבל דוראד תשלום מחברת החשמל בגובה 7 אגורות לכל קוט"ש או כ-60 אלף שקל לשעה - אם לא תופעל בפועל. אם התחנה אכן תופעל התשלום יהיה גבוה פי כמה. התשלום לדוראד אמור להיות מוחזר לחברת החשמל באמצעות חשבונות החשמל שמשלמים צרכני חברת החשמל.

ואולם מתברר כי דוראד לא הבטיחה לעצמה מראש את כמות הגז הדרושה להפעלת התחנה במידה ותידרש לכך. בהסכם שחתמה דוראד עם יזמי מאגר תמר התחייבה דוראד לרכוש כמות שתספיק לה לצורך ייצור החשמל עבור לקוחותיה הפרטיים.

רכישות כמות הגז הנוספת הדרושה להפעלה לצורכי המדינה הייתה מאלצת את דוראד לשלם תוספת של מאות מיליוני שקלים משום שבהסכמי הגז מקובל לקבוע כמות גז מינמלית (Take or Pay) שעליה מתחייב הלקוח לשלם לספק מחיר מלא, גם אם לא ישתמש בסופו של דבר בגז. שיעור ה-ToP המקובל בהסכמי הגז של תמר עומד על 80%, כך שמדובר בהוצאה של עד 60 מיליון שקל לשנה. על מנת שתוכל ליהנות מהכנסות הזמינות המשתנה מצד אחד, מבלי שתצטרך לשלם עבור גז שלא תשתמש בו מצד שני, נוצר הסדר שיאפשר לדוראד להשתמש בגז שנותר בשעות הלילה בצנרת הארצית - אם תידרש להיות מופעלת על ידי המדינה. הגז המאוחסן בצנרת (Line-pack) השייכת לחברת נתיבי הגז הממשלתית נועד לשמש גיבוי למשק למקרה של תקלה במערכת הפקת הגז מהמאגרים ומשום כך השימוש בו ע"י דוראד מקטין את יתירות מערכת אספקת הגז והחשמל למשק.

מדוראד נמסר בתגובה כי "זאת דוגמה נוספת להתנכלות חברת החשמל וועד העובדים ליצרנות הפרטית ולתחרות. דוראד לא תתייחס להשמצות אלא תתמקד בייצור חשמל זול, אמין ואיכותי לצרכנים".