אפיקי האג"ח בארה"ב דחפו את התיקים המנוהלים באפריל

תיקי ה-80/20 הנפוצים רשמו בחודש החולף תשואה של 0.29% ■ ויש גם סיכום שליש במסלולים השונים

תיקי ההשקעות של הציבור, המתנהלים באמצעות מנהלי התיקים, רשמו תשואות נאות במרבית הרכבי הסיכון באפריל, חודש רביעי ברציפות בשנה הנוכחית. התיקים שהראו תשואה שלילית היו אלו המחזיקים בשיעור מניות העולה על 40% מהתיק, בעוד שכל השאר רשמו תשואה חיובית. מאחר שמרבית התיקים מחזיקים בשיעור מניות הפחות מ-40%, ניתן להניח כי מרבית הלקוחות מרוצים מהתוצאות גם בחודש החולף.

הנתונים העולים ממדד אג'יו לניהול תיקים, המרכז את הרכבי תיקי ההשקעות מ-11 בתי השקעות, מלמדים כי המשקיעים בתיקי ה-80/20 הנפוצים רשמו באפריל תשואה של 0.29%, ובסיכומו של שליש השנה הם עלו ב-2.5%.

אפיקי המניות בישראל הראו חולשה באפריל, וירדו ב-0.88% בתיקים המשקיעים רק במניות. מנגד, התיקים שעל טהרת האג"ח, עלו בשיעור נאה של 0.58%.

בסיכומו של שליש השנה עלו תיקי האג"ח ללא מניות בשיעור של 2.18% - פיגור לא גדול אחרי תיקים מסורתיים של 20/80, אשר כאמור צברו 2.5% בתקופה זו.

בכלל, קשה שלא להתרשם מתפקודם של אפיקי האג"ח, שהיו הגורם העיקרי לתשואות הנאות בתיקים. עליות אלו, באג"ח הממשלתיות ובעיקר בקונצרניות, פיצו ברווחי הון על ירידות במרכיב המניות בתיקים באפריל. רווחי ההון נוצרו בעיקר בתגובה לירידת התשואות באג"ח הממשלתיות בארה"ב.

נראה כי שוק האג"ח האמריקאי מצוי במצב שבו "הזנב מכשכש בכלב", כך שהשוק מסמן לפד את הדרך להותרת הריבית על כנה, למרות השיפור בכלכלה, המקבל ביטוי בין היתר בירידה בשיעור האבטלה. בתגובה לכך, גם התשואות על האג"ח הממשלתיות בישראל ירדו קלות, למרות מדד המחירים לצרכן שהתפרסם החודש, ולא יצר ציפייה לצעד נועז נוסף של הנגידה בהורדת הריבית.

האג"ח הקונצרניות עלו באפריל בחוזקה, והיוו למעשה את התרומה העיקרית, המסבירה כ-70% מהתשואות בתיקים בחודש זה. למרות גל ההנפקות הגדול, שאף צפוי להתגבר בעתיד הקרוב, הציבור רוכש את ההנפקות עם מרווחי סיכון מתונים מאוד, ובלבד שתהיינה בסביבת קבוצת הדירוג A.

הריבית לא מותירה ברירה

האם הציבור שכח את גל הסדרי החוב ששטף את השוק המקומי בשנים האחרונות וטרם הסתיים, או שפשוט אין לו ברירה? נראה כי שני הדברים נכונים, אך בראשם הריבית הנמוכה, שאינה מותירה ברירה למשקיעים. דמיינו התייבשות במקורות המים במדבר ההשקעות, אשר מובילה לשאוב ולשתות את המים גם אם הם מעט עכורים. כך, למשקיעים הצמאים לתשואה אין ברירה אלא לרכוש אג"ח קונצרניות בתשואות נמוכות היסטורית.

כאמור, מדד אג'יו מרכז נתונים והרכבים שונים מהגופים הגדולים בתעשיית ניהול התיקים, ובהם פסגות, מגדל, אקסלנס, איי.בי.איי, מיטב-דש, אלטשולר שחם, תמיר פישמן, תפנית, הדס ארזים, פעילים והראל, המנהלים היקף נכסים מצרפי העולה על 90% מתעשיית ניהול התיקים. המדד נועד לאמוד את ביצועי התיקים המנוהלים באמצעות שערוך התיק המצרפי בהרכבו הממוצע.

כך, ההרכב הממוצע של החזקות התיקים באפיקי המניות ירד בשיעור מתון יותר משיעור הירידה במדד המניות המקומי, עקב מרכיב גבוה של החזקות במניות בחו"ל, מעל 44% ממרכיב המניות הכולל בתיקים.

מדדי המניות בחו"ל כפי שהם מצויים בתיקי הציבור עלו קלות באפריל, מול ירידה של כ-2.2% במרכיב המניות הישראליות בתיקים. למרות הפיצוי שנוצר בפיזור לחו"ל, סך המרכיב המנייתי העיק על התיקים החודש, אך כאמור, התיקים המסורתיים עלו באמצעות קטר האג"ח, שמשך אותם קדימה.

בסיכומו של השליש הראשון של השנה, המשקיעים כנראה מרוצים מההחלטה לפנות לשוק ההון על חשבון פיקדונות בריבית אפסית. באותה נשימה נוכל לשער, כי אותה התנהגות בדיוק מעודדת בתורה את המגמה החיובית בתיקים.

בתוך כך נציין שוב את המשקיעים בתיקי ה-20/80, אשר רואים עלייה חודשית עקבית השנה, עם תשואה המצדיקה לפי שעה את הסיכון המובנה בהם.

*** הכותב הוא מנכ"ל אג'יו ניהול סיכונים והחלטות פיננסיות. אין לראות בסקירה ובאמור בה תחליף לייעוץ השקעות כהגדרתו בחוק

תשואות-תיקי-ההשקעות
 תשואות-תיקי-ההשקעות