ספקולציה או השקעה? הימור מחושב על Plus500

יש הטוענים כי עבור החברה הישראלית - הנסחרת בלונדון, ועוסקת במסחר בחוזי הפרשים - החולשה האנושית להימורים היא נכס ממשי ■ אולם בכל הנוגע למשקיעים בה - עבורם Plus500 עדיין מציעה יחס טוב בין פוטנציאל הצמיחה לסיכון

"למה להגיד חברת הימורים?!, זה כמו לומר שמסחר בבורסה זה הימורים". התרעומת הזו שייכת לגל הבר, מנכ"ל חברת Plus500 הישראלית, שהונפקה לפני פחות משנה בלונדון ועוסקת במסחר בחוזי הפרשים.

יש לי תחושה שאיני היחיד שמופתע מהתמיהה, שכן מעטים יתנגדו לקביעה שמסחר בבורסה אכן מקפל בתוכו מרכיב משמעותי של אקראיות. יתרה מכך, העובדה שהמסחר בהפרשים הוא קצר טווח בבסיסו - על פי רוב תוך-יומי (Day Trading) - תומכת בטענה כי משקלו של ההימור כאן דומיננטי הרבה יותר.

בואו נסכים כבר עכשיו על העובדה הבאה - מסחר בהפרשים הוא פעילות מאוד ספקולטיבית, אפילו מסוכנת, ויהיה זה סביר בהחלט לייחס לה ממד נכבד של הימור. נו, אז מה זה אומר? האם זו הסוגיה שאמורה להטריד את המשקיעים? לדעתי לא. מדוע? משום שהסיכון האמור הוא של הלקוחות - אלו שרוכשים ומוכרים את החוזים - ולא של החברה שמתווכת ביניהם.

יהיו מי שיטענו אף מעבר לכך, שהחולשה האנושית להמר היא נכס ממשי מנקודת ראותה של Plus500, שכן היא זו שמעניקה לביקוש מאפיין קשיח. אז מה כן אמור לעניין את המשקיעים? בדיוק מה שמעניין אותם בכל חברה אחרת - המחיר שמאזן בין פוטנציאל הצמיחה לסיכון העסקי. הסיכון של החברה, לא של הלקוחות.

מחיר המניה: אתחיל ממה שלרוב איני מייחס לו כל חשיבות - התשואה ההיסטורית של המניה. במהלך תקופתה הציבורית הקצרה, של קצת יותר מתשעה חודשים, הספיק שווי השוק של Plus500 לנסוק פי חמישה ויותר - מה שמשקף תשואה פנומנלית של 450%.

גם אם אנסה לשכנע אתכם באותות ובמופתים, כי מה שחשוב בהשקעות הוא התחזית קדימה ולא המבט אחורה, זה עדיין יהיה בלתי אנושי לא להירתע מנתון שכזה. אז חכו רגע, לפני שאתם מדפדפים לעמוד הבא, בואו נחליף מילה על פוטנציאל הצמיחה.

פוטנציאל הצמיחה: ניתן לומר כי המישור הריאלי אינו שונה מזה הפיננסי, שכן גם לגביו מה שחשוב הוא התחזית לעתיד. נכון, אבל ההבדל הוא שחלק לא מבוטל מהתחזית הריאלית נגזר מביצועי העבר - המלמדים על עוצמותיו וחולשותיו של העסק.

ניתן לומר, באופן גס, שצמיחה ריאלית מורכבת משניים: צמיחת הענף, וצמיחתה העודפת של החברה ביחס אליו - כלומר הגידול בנתח השוק. אז זה בדיוק העניין, שמה שמרשים ב- Plus500הוא המרכיב השני, שכן הוא מעיד על יתרון תחרותי מוצק.

די להביט על דוח הרווח והפסד בשלוש השנים האחרונות, בכדי להבין את עוצמת הצמיחה - מחזור ההכנסות גדל פי חמישה, בזמן שהרווח הנקי צמח כמעט פי שבעה - הרבה מעבר למתחרות. תאמרו שאין זה מעודד, שכן המסקנה המשתמעת היא שפוטנציאל הצמיחה מוצה - אז זהו שלא.

כאשר בוחנים את נתח השוק של Plus500 בבריטניה, השוק המרכזי שבו היא פועלת, מגלים כי הוא עומד על 5% בלבד - מה שמותיר עוד מקום רב להמשך. נקודה נוספת שרלוונטית בהקשר זה, היא שגם ברור במי Plus500 נוגסת: במתחרות הגדולות והוותיקות.

היתרון נעוץ בטכנולוגיה: אי אפשר לא לשאול מהו יתרונה היחסי של Plus500. התשובה טמונה, לדעתי, באופן ההקמה הנכון והמושכל של החברה, בבחינת סוף מעשה במחשבה תחילה.

העובדה שעיקר המשאבים הושקעו בתכנון תשתית טכנולוגית חכמה וחזקה, כזו שתהיה גם ידידותית למשתמש וגם גמישה ואמינה, הפכה את השירות המוצע לאטרקטיבי מאוד - הן מבחינת הנגישות והן מבחינת המחיר.

נקודה חשובה לא פחות, נוגעת לכך שפלטפורמת המסחר המתוחכמת מזערה עד מאוד את עלויות התפעול הקבועות - מה שאפשר להפנות את מירב המשאבים לצורכי מיתוג.

הביטו על מבנה ההוצאות של Plus500 - אין בו כמעט מרכיבים קבועים, הרוב המוחלט מוקצה למכירה ולשיווק. מה זה אומר לגבי הצמיחה הצפויה? שהקצב המיוחס להכנסות ימשיך להיות דו-ספרתי, ושזה של הרווחים יהיה ככל הנראה גבוה ממנו.

התמחור: מכפיל הרווח הנקי של Plus500, על בסיס רווחי 2013, נע סביב 20. אז תגידו אתם, מבין כל החברות שנסחרות ברמת תמחור דומה - וקיימות לא מעט - כמה מציגות שיעורי צמיחה שכאלה? מעטות. קל להמחיש זאת על בסיס תוצאות הרבעון הראשון של 2014, שכן גם אם מניחים כי הרווחים בשלושת הרבעונים הנותרים יהיו זהים לו, הרי גם אז הרווח הנקי יכפיל את עצמו בהשוואה לשנת 2013 - מה שמעמיד את מכפיל הרווח לשנה הקרובה על רמה של 10 לערך.

הסיכון העסקי: אין חולק ש-Plus500 אינה חברה נעדרת סיכונים, אבל אם לשפוט על פי מחיר השוק שלה, אזי יש כאן משום ההפרזה. לו נדרשתי למקד את הסיכונים האפשריים, הייתי מצביע על שניים - תחרות והחמרה של הרגולציה.

בהקשר של הרגולציה אומר, כי לא רק שהחברה מפוזרת על פני חמישים מדינות שונות, אלא שהשוק המרכזי שבו היא פועלת מתאפיין בשמרנות ובהקפדה רגולטורית כבדה - אז עד כמה הדברים יכולים עוד להחמיר?

ולגבי התחרות הייתי אומר כך: הסכנה המרכזית אינה מהמתחרות הקיימות, אלא דווקא מחברה חדשה שתפתח פלטפורמה עדיפה - אבל זהו סיכון שקיים בכל עסק טכנולוגי, וגם אם הוא יתממש במקרה שלפנינו, תידרש לכך תקופת זמן לא מבוטלת.

שורה תחתונה: מניית Plus500 אינה נמנית עם הז'אנר הסולידי, ואין ספק שתשואתה מאז ההנפקה מרתיעה, אבל תהיה זו טעות לבסס על כך את החלטת ההשקעה - שכן אם מביאים בחשבון את פוטנציאל הצמיחה, בכפוף למחיר שבו המניה נסחרת, אזי יש לה עוד הרבה מה להציע למשקיעים.

*** הכותב הוא מנהל מחלקת מחקר מניות בלאומי שוקי הון, עובד בנק לאומי. הסקירה בוצעה על בסיס מידע ונתונים ציבוריים, המפורסמים לכלל המשקיעים, ועליהם בלבד

פלוס על המתחרות עדיפות בביצועים ובתמחור
 פלוס על המתחרות עדיפות בביצועים ובתמחור