גרסטל: "לנציבת הביקורת על הפרקליטות אין אח ורע בעולם"

השופטת בדימוס הילה גרסטל, נציבת הביקורת על הפרקליטות, בטקס חנוכת הנציבות: "חרטנו על דגלנו ערכים של מקצועיות, יושרה, טוהר מידות ושיתוף"

"תפקיד הביקורת איננו להרוס ולחסל; אני רואה את תפקיד נציבות התלונות על הפרקליטות בקיום הליכי ביקורת השואלת שאלות, מזהה כשלים, ממליצה על דרכי תיקון ונוטלת חלק בתהליך השיפור" - כך אמרה השופטת בדימוס הילה גרסטל, נציבת הביקורת על הפרקליטות ומערך ייצוג המדינה בערכאות, בטקס חנוכת נציבות הביקורת שהתקיים הערב (ה') בתל-אביב.

לדברי גרסטל, "אין אדם חף מטעויות, ואין גוף חף מכשלים. לא כל טעות טעונה טיפול על-ידי גוף ביקורת, ולא כל כשל טעון סנקציה, אך כל בדיקה צריכה להיעשות בצורה יסודית, מקצועית, לא פופוליסטית אך חסרת פשרות".

לדברי גרסטל, "מדובר בגוף העומד על שני יסודות: האחד עוסק בתלונות פרטניות המגיעות מהציבור, מהשרה או מהיועץ המשפטי לממשלה, או אירועים שאנשי הנציבות תוך כדי עבודתם יסברו שיש מקום לבררם; השני עוסק בביקורת מערכתית יזומה בנושאים שונים הנוגעים לניהול תקין, לאופן ההתנהלות, לשקיפות, לאתיקה מקצועית וליעילות של שני הגופים המבוקרים. לנציבות אין אח ורע ברחבי העולם - מה שהופך את הקמתה למורכבת בהרבה".

גרסטל ציינה החל מעוד חצי שנה יהיו גם התובעים המשטרתיים, המטפלים ברוב התיקים הפליליים בישראל, תחת פיקוחה של נציבות הביקורת. לדבריה, "חרטנו על דגלנו ערכים של מקצועיות, ענייניות, יושרה, טוהר מידות ושיתוף, ובכוונתנו לפעול לאור ערכים אלה".

לבני: "רגע מרגש"

שרת המשפטים, ציפי לבני, אמרה כי "זהו רגע מרגש בעיניי. יש מעט מאוד רגעים בחיים הפוליטיים והציבוריים בהם יש סיפוק, וזה אחד מהם. אלה ימים לא פשוטים כלל לדמוקרטיה בישראל. מערכת אכיפת החוק והמשפט היא הבסיס לדמוקרטיה שבלעדיה הדמוקרטיה יכולה לקרוס, ומי שישלוט הם אלה שאנו רואים מציצים מעת לעת בחיינו הדמוקרטיים. אם שלטון החוק יקרוס, מי שישתלט יהיו תגי מחיר למיניהם, פוליטיקה מושחתת, פשיעה מאורגנת ועוד כהנה וכהנה תופעות. הגופים ההופכים להיות כעת מבוקרים הם אלה המאפשרים לנו לשמור על הדמוקרטיה הישראלית כנושמת ואוכפת חוק".

לבני הוסיפה כי "יש לי אמון מלא וללא עוררין בגורמי אכיפת החוק בישראל, בפרקליטות ובשאר גופי התביעה. הנציבות לא הוקמה כי אין לי אמון בהם, אלא דווקא מתוך זה שיש לי אמון בהם. אני מאמינה שאמון הציבור הוא קריטי לכוחה של המערכת לפעול. היה נראה כי אמון הציבור במערכות האכיפה נשחק, וצריך לחזק ולהקים את גוף הביקורת. התנאי ההכרחי השני הוא ליצור אמון של המבוקרים במבקר, ואני אסירת-תודה לשופטת בדימוס גרסטל שיצרה את הגוף יש מאין ולקחה על עצמה את המשימה".

היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, שיזם את הקמת הנציבות וגיבש עם שרת המשפטים את מסמך העקרונות המשותף שהביא להקמתה, אמר: "מתחילת כהונתי סברתי כי גוף ביקורת על מערך התביעה הוא הכרח המציאות, שכן הוא יחזק את אמון הציבור בפרקליטות. משימתי לא הייתה להתחבב על 900 הפרקליטים בפרקליטות, אלא להביא לכך שמה שאני חושב על אותם פרקליטים, יחשבו גם 8 מיליון אזרחי המדינה.

"שרת המשפטים הביאה לכך שהגוף הזה פתח את שעריו מהרגע הראשון, ואלמלא הצטרפותה לא היינו מגיעים ליום הזה. זכינו לכך שהנשיאה לשעבר גרסטל הייתה מוכנה להסכים לעמוד בראש הגוף הזה, ואני משוכנע שהיא תוביל אותו למחוזות מצוינים".