משרד האוצר למשרד הביטחון: לא תקבלו שום תוספת

גורמים בכירים במערכת הביטחון לגל"צ: "מי שרוצה להציג את המצב כאילו אנחנו מנהלים מסע תעמולה, חוטא לאמת. הנתונים הוצגו, והיה ברור לשרי הקבינט שבנקודת הזמן שבה אנו נמצאים עכשיו, יצטרכו להתקבל החלטות נוספות"

בסוף השבוע האחרון, לאחר האמירות של שר הביטחון על נושא התקציב, וגם ההחלטה לדחות את תרגיל העורף הלאומי, בגלל מצוקה תקציבית, שמענו ביקורת, בעיקר מהאוצר כלפי מערכת הביטחון, שמנהלת לכאורה קמפיין הפחדה, מאידך גורמים ביטחוניים טוענים כי כי מדובר בהיתממות מוחלטת, והמשמעויות היו יודעות לאוצר, והן נידונו בקבינט והוצגו לשרים, עוד בסוף השנה שעברה.

בסבב הדיונים האחרון על התקציב, צה"ל ביקש 4.5 מיליארד שקל נוספים, ולאחר שהגיע לפשרה עם משרד הביטחון הוא קיבל 2.75 מיליארד שקל. כעת כולם שואלים איך הגענו למשבר הגדול הזה?

גורמים בכירים במערכת הביטחון אמרו לגלי צה"ל הבוקר כי "מי שרוצה להציג את המצב כאילו אנחנו מנהלים מסע תעמולה, חוטא לאמת. הנתונים הוצגו והיה ברור לשרי הקבינט, שבנקודת הזמן שבה אנחנו נמצאים עכשיו, יצטרכו להתקבל החלטות נוספות, ולגשר על הפער התקציבי, אחרת הצבא, בטח בכל מה שקשור לתחום האימונים שלו, עוצר כמעט לחלוטין". הדברים נכונים גם לגבי רכש עתידי והצטיידות באמצעי לחימה, התקפיים והגנתיים, כמו כיפת ברזל ושרביט קסמים לדוגמה.

הצבא נערך לתקופת הצנע הזו, ובשבועיים הקרובים יוצגו תוכניות העבודה לרמטכ"ל, לגבי המשמעויות. כרגע מדובר על הפסקת אימונים כמעט מוחלטת - סדיר ומילואים. בתוך כך, אפילו דברים שנחשבים כאלה שלא נוגעים בהם כלל, כמו האימונים של טייסי המילואים, שמחויבים באימון אחד לפחות בשבוע, וזה תנאי מחייב. גם זה נמצא בדיונים, וזה בהחלט צעד חריג. כמובן שעל צבא היבשה אימוני טנקים, אין על מה לדבר.

הטענות המרכזיות כלפי האוצר הן שהמשרד לא עומד בסיכומים שהתקבלו בממשלה, ובנוסף קיימת התעלמות מוחלטת מהצעדים שצה"ל עושה בשביל להתייעל. יותר מאלף איש פוטרו רק השנה, עד יולי יפוטרו עוד אלף, כלומר 2,000 בשנה, וזה עובר בשקט. בצה"ל אומרים: "אפשר שוב לבוא לטשטש את הכל ולהגיד שזה ספין, חובתנו להתריע מהמצב והוא חמור".

אחרי שבסוף השבוע הודיעו על ביטול תרגיל העורף, היו גורמים שאמרו שמדובר ב-12 מליון שקלים, יחסית לתקציב של 60 מיליארד שקל - שמרבית הכסף כבר הועבר וביטול יחסוך אולי שניים שלושה מיליון שקל, שבכל מקרה כרגע אי אפשר להשתמש בהם כי טכנית הם עדיין שייכים למשרד להגנת העורף.

אתמול כבר סגן שר האוצר, מיקי לוי, העלה את זה לטונים חדשים. "לא יכול להיות כל פעם שקורה משהו יבוא מהביטחון ויגידו 'אנחנו לא יכולים' על גבו של הלוחם מגולני, של הלוחם מהצנחנים, או של תרגיל שבוטל עכשיו בפיקוד העורף", אמר לוי, "שילמדו לנהל את התקציב".

בתגובה לדברים האלה במערכת הביטחון מגיבים בחריפות. לדבריהם, "חוץ מלדקלם ססמאות שכל קשר בינן לבין המציאות מקרי בהחלט אין למיקי לוי ומעולם לא היה מושג איך מערכת הביטחון מתנהלת, יתרה מזאת, זכור לפחות מקרה אחד שבו מיקי לוי השתלח במערכת הביטחון ולאחר מכן התנצל. מערכת הביטחון היא המפוקחת ביותר, מן הראוי שלוי יבדוק איך במשרד האוצר מסתירים מפני שרי ממשלת ישראל והציבור הרחב את מיליארדי השקלים שנותרו כעודפים כאילו זה כסף פרטי שלהם ואיך קרה שהאוצר נתן הערכות שהילכו אימים במובן הכלכלי שהתבדו אחת לאחת".

אז מי צודק בוויכוח הזה? האם באמת נגמר הכסף כמו שאומרים באוצר? או שמדובר בעוד ספין של האוצר? הבעיה במקרה הזה הוא ששני הצדדים צודקים. באמת אין כסף כי העוגה היא קטנה ואם הקיצוץ לא יגיע מהביטחון הוא יגיע למקום אחר. אבל צודקים גם בביטחון שאף אחד חוץ מפקידי האוצר לא יודע איפה מסתתרת הרזרבה, לא זאת תחת סעיף הרזרבה, אלא זאת שמחביאים בסעיפים שאינם מנוצלים, וחלק מהטקטיקה שבה נוקט הביטחון בקרב הזה הוא גם בגלל חוסר האמון שיש במשרד האוצר גם בקרב משרדי ממשלה אחרים וחברי כנסת. דבר שממחיש את החשיבות של השקיפות כשכל הנתונים על השולחן ואפשר לעשות החלטות על מספרים אמיתיים.

ראשית, יודעים שמשרד הביטחון דורש עוד 1.9 מיליארד, למה זה מגיע להכרעה רק עכשיו ולא פותרים את זה על ההתחלה? דבר נוסף, נשאלת השאלה למה התעכבה כל כך הרבה זמן ועדת לוקר לבחינת תקציב הביטחון?

שאלות נוספות שעולות מן המקרה הן מה המחיר שצריך לשלם אם משרד הביטחון מקבל במלואו את הדרישות? איזה משרדים יפגעו? יש סיכוי שיגדילו את הגירעון?

במשרד הביטחון טוענים שיש המון מקומות שהם מופלים לרעה כמו ארנונה על שטחים פתוחים שאין שום טיפול מוניציפאלי, כמו כסף לרכישת צוללות ופינוי מוקשים שלא מגיע, ושאם יטפלוו בזה אז לא יצטרכו את כל התוספות - אז למה זה לא קורה? האם תקציב העורף זה בכלל משהו שאפשר להשתמש בו לדברים אחרים בצבא? זה לא תקציב אזרחי שבכל מקרה כרגע הוא בתקציב משרד להגנת העורף שטרם סופח? ושמרבית ההתקשרויות כבר בוצעו? כמה צריך לקצץ בתקציב?