"תוכנית המע"מ אפס מתקדמת, כולם ירוצו לבנות"

השבוע חוזרת הכנסת לפעילות ועל שולחנה מונח החוק להטבת אפס אחוז מע"מ ■ שר הבינוי והשיכון אורי אריאל: אנחנו מנסים להתקדם כמה שיותר מהר כדי לעבור את התקופה הזו. הגיוני שהשוק נמצא בהמתנה"

השבוע חוזרת הכנסת לפעילות ועל שולחנה מונח החוק להטבת אפס אחוז מע"מ. במקביל, שרי השיכון והאוצר פועלים יחד עם משרד ראש הממשלה לאישור הקווים המנחים לתוכנית "מחיר מטרה" שיזם שר הבינוי והשיכון אורי אריאל, שעיקרה הצבת מחיר תקרה מופחת לדירה במכרזי המדינה. הדיונים כבר היו אמורים להסתיים על פי התאריך שעליו הוכרז בקבינט הדיור, אולם הצדדים מתקשים להגיע להסכמות. עיקר המחלוקת נוגעת לשאלה היכן יפורסמו המכרזים - ומתי. בינתיים נכנס השוק לקיפאון.

"אנחנו מתקדמים", אומר השר אריאל בשיחה עם "גלובס". "היו כמה דיונים והם יימשכו גם בשבוע הבא. מחיר מטרה יהיה, זה עבר בקבינט ואנחנו נעמוד על זה שהתוכנית תביא את המטרה. אמרתי לשר האוצר שלא יכול להיות מע"מ אפס בלי מחיר מטרה. נעמוד על זה שתהיה מאסה גדולה של מכרזי מחיר מטרה כי אחרת זה לא שווה, 12 אלף דירות או 15 אלף דירות, המספרים עוד לא נקבעו אבל אם לא - לא יהיה מחיר מטרה".

- המכרזים כבר מוכנים?

"עוד לא. אנחנו נמצאים בשלב של ההחלטות איפה, כמה ומתי. הלוואי שהיינו מצליחים לעמוד בזמן שהקצבנו כדי לקבוע את כל הקריטריונים, אבל לא הצלחנו. מנסים לקדם את הנושא כמה שיותר מהר. גם תוכנית המע"מ מתקדמת וכבר בשבוע הבא אמור להיות תזכיר חוק וירידה לפרטים".

- בינתיים השוק קפוא. קבלנים, יזמים וגם הרוכשים מבולבלים.

"אנחנו מנסים להתקדם כמה שיותר מהר כדי לעבור את התקופה הזו. ידענו שזה יקרה. הגיוני שהשוק נמצא בהמתנה, הבאנו זאת בחשבון ואנחנו מנסים לצמצם את הבלבול".

- יזמים מדברים על כך שהם לא ניגשים בינתיים למכרזים. אתם לא חוששים מירידה בהתחלות הבנייה ומצמצום בהיצע?

"לא. אני לא חושב שתהיה השפעה על התחלות הבנייה, ומיד לאחר שיתבהרו הפרטים תהיה תנופה גדולה. כולם ירוצו לבנות".

- האם תוכנית המע"מ תחול גם רטרואקטיבית?

"כל הדברים נמצאים כעת על השולחן. אנחנו בודקים ומנסים למצוא תשובות לכל השאלות הפתוחות. השבוע נפתח מושב הקיץ וחוק המע"מ צריך לעבור גם בכנסת, שכמו שידוע לכולם היא אינה חותמת גומי. צפויים להערכתי עוד שינויים בתוכנית. אבל בגלל שיש סיכומים בקואליציה אני מניח שהשינויים יהיו מינוריים. כבר סיכמנו עם ראש ועדת הכספים שיהיו דיונים ארוכים ורצופים בחוק כדי שיעבור במהירות האפשרית".

"לא יעבור בקלות"

גורמים שונים במערכת הפוליטית ומחוצה לה מבטיחים שהעברת החוק בכנסת דווקא לא תהיה פשוטה. באוצר חוששים בין היתר מהעובדה שדרישה לשילוב משפרי דיור גם בתוכנית המע"מ תעלה בשלב כלשהו, מה שעלול ליצור בעיה תקציבית וציבורית. על כך אומר אריאל: "אני סומך על חברי הכנסת שיהיה להם מה להגיד. אבל אנחנו מתכוונים להביא תוכנית מלאה שתשפיע על המחירים. נשמע את כל ההערות ואם יהיו הערות עם היגיון נביא אותן בחשבון".

- לדעתך יש מקום לשילוב משפרי דיור בהטבת המע"מ?

"אם שתי התוכניות, גם מע"מ וגם מחיר מטרה, יצאו יחד, ומחיר מטרה הרי כולל את משפרי הדיור, אז עמדתי היא שלא חייבים להכניס את משפרי הדיור לתוכנית המע"מ".

- מה עם קבוצות הרכישה? הן יוכלו לגשת למכרזי מחיר מטרה?

"נציגי הקבוצות דיברו איתי והעלו את החששות. אני מבין את הטענות שלהם אבל לא כולם יקבלו את מה שהם רוצים. השאלה היא למה לתת הטבה ממשלתית נוספת על הטבה שכבר יש לקבוצות הרכישה? לא נוכל לתת את מחיר המטרה והטבת המע"מ לכולם".

- הרבה זוגות צעירים לא יכולים להתמודד עם הדרישה להעמדת הון עצמי גבוה.

"המגבלות בנושא זה הוטלו על ידי בנק ישראל שפועל כגוף עצמאי, וטוב שכך כי הוא רואה את הראייה הכוללת של המשק. לדעתי יש מקום להקל וכבר הבעתי את דעתי בפני הנגידה, אולם דעתי לא התקבלה ויש אפילו קולות הקוראים להכביד עוד את הדרישה. ההון העצמי הוא מכשלה להרבה זוגות צעירים ואני שומע את זה בכל מקום. אפשר להתגבר על זה על ידי עזרה מההורים או הלוואות אבל זו לא דרך המלך, ואני מעדיף לא להשתמש במעקפים".

- כל התוכניות בינתיים בגיבוש. אתה עדיין מאמין שהמחירים יירדו?

"בסוף 2014 עליית המחירים תיבלם וב-2015 הם יתחילו לרדת. ברגע שהתוכניות יתחילו להשפיע נראה את המחיר יורד, והתוכניות כבר יעבדו לקראת סוף השנה".