מכרז של הסוכנות היהודית עלול לפגוע בעולים מאתיופיה

הסוכנות היהודית מממשת נכסים ומוציאה מכרז לקרקע ל-224 דירות במחיר מינימום של 295 מיליון שקל ביישוב היוקרתי מבשרת ציון - אבל מסתבר שעל הקרקע פעיל מרכז קליטה ובו 1,300 עולים מאתיופיה, שאין להם מושג לאן ילכו כשהקרקע תימכר ליזמים

בימים האחרונים פורסם מכרז ענק למכירת 93 מבנים במבשרת ציון, שכוללים בסך הכל 224 דירות בשטח כולל של 14 אלף מ"ר. את המכרז פרסמה החברה לניהול קופת התגמולים והפנסיה של עובדי הסוכנות היהודית לארץ ישראל, שהיא בעלת הקרקע.

מדובר באחד המכרזים הגדולים שפורסמו בארץ בתקופה האחרונה, ועל פי תנאי המכרז, מחיר המינימום שבו נקבה בעלת הקרקע עומד על 250 מיליון שקל לא כולל מע"מ (295 מיליון כולל מע"מ). המכרז צפוי להיסגר בסוף חודש מאי ומי שמפרסם אותו ומטפל בפרטיו היא חברת השתתפויות בנכסים. גורמים שונים כבר רכשו את מסמכי המכרז, ול"גלובס" נודע שבין הרוכשים גם קבוצת רכישה בשם 'גל אמרלד' אשר מתגבשת בניהולו של רו"ח צבי רז.

קבוצת הרכישה כבר החלה לעניין רוכשים ולפרסם אומדן למחירי הדירות בפרויקט, מ-1.1 מיליון שקל לדירות 3 חדרים, 1.29 מיליון שקל לדירות 4 חדרים ו-1.42 מיליון שקל לדירות 5 חדרים, אולם המכרז מורכב יותר מהרושם המתקבל ממודעת הפרסום.

נכון להיום, בעלת הקרקע משכירה את השטח כולו לחברה פרטית בשם אנקופ גרופ אשר משכירה את השטח למשרד הקליטה ולסוכנות היהודית. הם מפעילים במקום מרכז קליטה המאוכלס כולו על ידי עולים מאתיופיה. עוד בטרם פורסם המכרז החלו דיירי מרכז הקליטה להביע חשש מפני המכירה הצפויה, ואף ערכו בשבועות האחרונים הפגנות. בשטח מתגוררות היום 400 משפחות ובסך הכל קרוב ל-1,300 איש. מפרסמי המכרז ביטלו בעקבות המחאה את סיור המציעים שהיה אמור להתקיים לאחרונה.

נציגי קבוצת הרכישה מסרו ל"גלובס" כי קיימת התעניינות גדולה בפרויקט והוסיפו: "המצב ידוע ואנחנו מניחים שיימצא פתרון. לחברה הפעילה במקום יש חוזה שמסתיים עד סוף השנה, ובכל מקרה המכרז פורסם ויוגשו הצעות. מי שיזכה בקרקע יוכל להמשיך בינתיים לקבל את דמי השכירות תמורת השימוש בשטח".

"אף עולה לא ייפגע"

בינתיים, בעוד העולים המתגוררים בשטח נמצאים במצב של חוסר ודאות, הגורמים האחרים הקשורים לעניין נמנעים מלנקוט עמדה.

מהסוכנות היהודית נמסר בתגובה כי: "אין כל מהלכים לשינוי הפעילות במרכז הקליטה במבשרת בחודשים הקרובים. אם יתקיימו בעתיד צעדים לשינוי הדפוס הקיים של מרכז הקליטה, ייעשה הדבר תוך רגישות מירבית, ומתוך שמירה והקפדה על צרכי העולים וזכויותיהם".

ממשרד הקליטה נמסר כי: "קרן התגמולים של הסוכנות היהודית, שהיא הבעלים של מרכז הקליטה במבשרת, פרסמה מכרז למכירת הקרקע שעליו יושב מרכז הקליטה, וזאת ללא שום התייעצות עם גורמי המקצוע במשרד העלייה והקליטה, אשר נודע להם על כך מפרסום בעיתון. מרכז הקליטה משמש זה שנים לקליטתם של עולים יוצאי אתיופיה, ומהווה עבורם בית ראשון שבו הם מסתגלים לחיים בישראל. פתרון זה ניתן על ידי ממשלת ישראל במחשבה כי על המדינה לספק לעולים 'נחיתה רכה'.

"משרד העלייה והקליטה, אשר מממן את הפעלת מרכז הקליטה, ומפעיל אותו באמצעות הסוכנות היהודית, ידאג כי אף עולה זכאי השוהה במרכז לא ייפגע ממכירת המבנים".

יו"ר ועדת העלייה והקליטה בכנסת, ח"כ יואל רזבובזוב: "כשהגיעו אלי תלונות הדיירים הבנתי שהעניין חמור מאוד. מצד אחד כ-440 משפחות עולים עלולות לאבד את מקום מגוריהן, ולצד זה הגיעו הקרקעות האלה לידי קופת התגמולים והפנסיה של עובדי הסוכנות היהודית. דרושה בדיקה ובכוונתי לזמן את כל הגורמים הנוגעים בדבר לדיון בוועדת העלייה, הקליטה והתפוצות כבר בימים הקרובים".

בחברה לניהול קופת התגמולים והפנסיה של עובדי הסוכנות היהודית לארץ ישראל סרבו להתייחס לנושא.

איום: צו מניעה להקפאת המכרז

עו"ד חגי אדורם ממשרד אדורם ושות' מייצג חלק מדיירי מרכז הקליטה, ומזהיר כי ייתכן שהמכרז שיצא על הקרקע אינו תקין. לדבריו, "יש כמה שאלות בנוגע למכרז: האם הוא בכלל אפשרי בצורה הזו? האם התורמים שהעניקו את התקציב לבניית מרכז הקליטה נתנו את הסכמתם למהלך כזה כשמסרו את תרומתם? כל המשפחות במרכז הקליטה רוצות לדעת לאן יילכו לאחר שיימכר השטח וקשה להאמין שמי שישלם רבע מיליון שקל על הקרקע ימשיך להשכיר אותה למרכז קליטה. עד כה לא קיבלנו תשובות מספקות משום גורם מעורב".

במכתבים ששלח עו"ד אדורם לבעלי הקרקע, החברה לניהול קופת התגמולים והפנסיה של עובדי הסוכנות היהודית לארץ ישראל, ולסוכנות היהודית, מפורטות כל הטענות נגד מכירת השטח ומופיעה אף דרישה לעצור את הליך המכירה: "הנכם מתבקשים בזאת להקפיא את מכר המקרקעין - מרכז הקליטה, זאת עד להסדרה מחייבת (להבדיל מהבטחות נטולות תוקף משפטי) של מקומות מגורים ראויים והולמים למרשינו - תושבי מרכז הקליטה במבשרת ציון".

בסופו של המכתב אף מצהירים שולחיו כי לא יהססו לפנות לערכאות משפטיות, כפי שכתב עו"ד אדורם: "ננקוט את כל ההליכים החוקיים לדאגה לדיירי המתחם ואנחנו שוקלים בכובד ראש את המשך הפעילות". אחת מהפעולות עליהן מדבר עו"ד אדורם היא פנייה לבית משפט והוצאת צו מניעה שעלול לעכב את תהליך המכרז.