קאמבק ענק: מחירי הבתים בלאס וגאס טסו ב-27% בשנה

העיר שסבלה מההתמוטטות החזקה ביותר במחירי הבתים, רושמת עכשיו את העליות הגדולות ביותר, בעיקר בפלח מגורי היוקרה

זה יותר משנה שמחירי נכסי הדיור במקומות שנפגעו הכי קשה במשבר בארה"ב מתאוששים, ורואים זאת באופן הברור ביותר. בשום מקום העלייה הזו לא כה מודגשת כמו בלאס וגאס, שבה המחירים התאוששו ב-26.7% ביחס לשנה שעברה, כך לפי נתוני התאחדות המתווכים בלאס וגאס רבתי, GLVAR. פלח השוק שבו מתרחש עיקר הפעילות הוא הקצה העליון. מכירות בתים בשווי מיליון דולר ויותר הוכפלו בשנה שעברה בהשוואה ל-2012, ל-342 עסקאות.

אף שחלק גדול מהעלייה נובע מהתחזקות הכלכלה, גם הירידה במלאי הבתים הקיימים והנכונות של המוכרים להוריד את המחיר עוזרים לשוק נכסי היוקרה, אומרת ג'ואן קאפץ, סוכנת נכסים ברימאקס המקומית. "המוכרים למדו להיות גמישים יותר בשוק הזה. אחרי קריסת הנדל"ן, הציפיות כאן השתנו מקצה לקצה", היא אומרת.

הפעילות הנוכחית בשוק הנדל"ן בלאס וגאס עומדת בניגוד חריף למצב ששרר בעיר רק לפני כמה שנים, כאשר צניחת מחירי הדיור והשיא בעיקולי נכסים סייעו להשקיע את וגאס למיתון עמוק וממושך בשוק. ממחצית 2006 עד 2012, מחירי הבתים צנחו ביותר מ-60%, אומר דייל תורנבורו, מנהל בסינרג'י סותבי'ס אינטרנשיונל ריאלטי, שלוחת הנדל"ן של בית המכירות הפומביות. ב-2009, וגאס רשמה את שיא שיעור העיקולים מבין ערי ארה"ב הגדולות, לפי חברת המידע Realtytrac.

שוק הדירות בבנייני מגורים (קונדו) רשם את המפולת הגדולה ביותר. מחיר חציוני של דירה בעיר זינק ב-73.2% בשנים 2004-2007, לפי התאחדות המתווכים בעיר. העלייה החדה הזו האיצה בום בנייה שהוסיף יותר מ-12 אלף דירות לעיר עד 2009, לפי חברת מחקר אחרת, Home Builders Research.

כשהשוק התחיל להתרכך, ובסופו של דבר לקרוס, פחות ממחצית מהדירות החדשות הללו מצאו קונים, מה שהשאיר אלפי דירות ריקות והעלה את סך העיקולים. באותה עת, לאס וגאס גילמה את הבועה בשוק הנדל"ן האמריקני ואת הפקיעה שבאה בעקבותיה. "הירידה הייתה כה דרמטית, שהיא יצרה למעשה תיקון-יתר של השוק", אומר גווין ארנסטון, מתווך מסוכנותSimply Vegas.

אחרי כמעט חמש שנים של מחירים מדוכאים, השוק חזר לחיים. המחיר החציוני של דירה או בית בווגאס עלה במארס ב-17.8% בהשוואה למארס 2013, מ-157 אלף ל-185 אלף דולר, לפי חברת הנתונים DataQuick. זה היה החודש ה-24 ברציפות של עלייה במחירים בהשוואה שנתית. למעשה, העלייה של מארס הייתה הראשונה מתחת ל-20% בשנה מאז אוקטובר 2012.

מכירות בתים בשווי חצי מיליון דולר ויותר עלו במארס ב-12.5% ממארס 2013. העלייה במחיר החציוני של דירות כאלה היתה דו-ספרתית באחוזים בכל 21 החודשים האחרונים.

חלק גדול משוק הנכסים בעיר נשלט על ידי מגדלי הדירות בלאס וגאס בולווארד, השדרה שחלקה הדרומי הוא ה"סטריפ" המפורסם של בתי הקזינו. גם פרברים רחוקים קצת יותר כמו הנדרסון, סאותרן איילנד וסאמרלין, שזרועים בפרויקטים מאובטחים (שערי כניסה) יוקרתיים ופינוקים כמו מועדוני ספורט ומגרשי גולף, נהנים מביקוש חזק מצד קונים אמידים.

סוכנות Simply Vegas משווקת כעת בית של ארבעה חדרי שינה ב-Ridgets, שכונה סגורה (גדר ושער) בסאמרלין, ב-4.49 מיליון דולר. הבית משתרע על פני כ-700 מ"ר, עם ארבעה חדרי אמבטיה וסוויטת אורחים עם פטיו בקומת הקרקע.

דירת קונדו מרוהטת במלואה של שלושה חדרי שינה ושלושה חדרי אמבטיה עומדת למכירה ב"מעונות" של מנדרין אוריינטל, מלון חמישה כוכבים על הסטריפ, ב-4.99 מיליון דולר באמצעות סוכנות סותבי'ס אינטרנשיונל ריאלטי.

מלאי קטן של נכסים

משקיעים בינלאומיים, שתרמו הרבה להתנפחות בועת המחירים בעיר עד 2007, הם עדיין חלק משמעותי מהשוק המקומי, אומר עאזים ג'סה, שותף בסוכנות Redfin Realty. הוא מעריך ש-15% מהנכסים הם בבעלות קונים לא אמריקנים, בעיקר מקנדה ואסיה. "זו עיר מוכרת ברחבי העולם, שהמחירים בה נמוכים בהרבה יחסית לערים גדולות אחרות בארה"ב", אומר ג'סה.

המלאים הנמוכים בצורה כרונית של נכסים קיימים הם המכשול הגדל יותר בפני צמיחת הפעילות בשוק, אומרת סינתיה ג'זרד מסוכנות הנכסים Century 21 Martinez. המחסור קיים במיוחד בבתים פרטיים, דירות קונדו וקוטג'ים טוריים. לפי נתונים שעובדו על ידי Redfin, המלאים צנחו ב-35.3% מהשנה שעברה, ולכן מספר עסקאות המכירה ירד ב-22.7%.

"יש עדיין בעלי נכסים שפשוט אינם יכולים למכור אותם עדיין, כי הם משלמים משכנתאות גבוהות מערך הנכס", אומרת ג'זרד, "ובנוסף לכך, הבנקים וחברות ההלוואה כבר לא מעקלים כמות גדולה של נכסים כמו לפני כמה שנים, וזה משפיע על הזדמנויות הקנייה".

מדריך קניות

■ נמל התעופה של וגאס, מק'קארן, מציע טיסות ישירות לאירופה ולדרום אמריקה

■ עמלת המתווך היא בדרך כלל 6% ממחיר המכירה

■ מזג האוויר הוא בדרך כלל יבש, בהיר וחם. בחורף הטמפרטורות הן 20-14 מעלות. בקיץ מטפסות ל-41-37 מעלות.

■ הפשיעה האלימה בעיר ירדה ב-1% בינואר-יוני 2013 ביחס לתקופה המקבילה ב-2012

■ נבאדה היא אחת משבע ממדינות ארה"ב בלי מס הכנסה (מדינתי, לא פדרלי)

לאס וגאס
 לאס וגאס