קפריסין תשלם פי 2.5 מישראל על הגז מ"לוויתן"

המחיר הגבוה נובע משתי סיבות עיקריות: העלות של הנחת הצינור לקפריסין והעובדה שמחירי הדלקים האלטרנטיביים שיכולה קפריסין לרכוש מגיעים ל-20 דולר ויותר ליחידת חום

קפריסין תיאלץ לרכוש גז ישראלי מלוויתן במחיר גבוה פי 2.5 ממחירו בישראל, כך עולה מההצעה שהגישו קבוצת דלק ורציו במכרז שפרסמה חברת הגז הממשלתית של קפריסין. המכרז הוא לאספקת גז בכמות שנתית של 0.7 עד 0.95 מיליארד מ"ק (BCM) לתקופה שמאמצע 2017 ועד 2025 (לכל המאוחר).

ל"גלובס" נודע כי הצעת הקבוצה הישראלית, הנחשבת לפייבוריטית במכרז, עומדת על כ-15 דולר ליחידת חום, בעוד שהמחיר המקביל לחוזי הגז בישראל נע סביב 6 דולר בלבד.

המחיר הגבוה נובע משתי סיבות עיקריות: העלות של הנחת הצינור לקפריסין והעובדה שמחירי הדלקים האלטרנטיביים שיכולה קפריסין לרכוש - בעיקר דיזל - מגיעים ל-20 דולר ויותר ליחידת חום. גם מחירי הגז הנוזלי שניתן לרכוש באזור הים התיכון הגיעו בשנה האחרונה ל-18 דולרים ויותר - המחיר ששילמה למשל חברת החשמל.

בכנס אנרגיה שנערך בסוף השבוע בקפריסין העריכה יועצת האנרגיה העצמאית ג'ינה כהן מישראל כי עלות הנחת הצינור לקפריסין תייקר את מחיר הגז הישראלי בכ-2.5 דולר ליחידת חום וכי המחיר הסופי של הגז ינוע בין 10 ל-18 דולר.

למכרז, שפורסם במארס, ניגשו 3 מתמודדות נוספות: ויטול ההולנדית, סוקאר, חברת הנפט הלאומית של אזרביג'אן, וקבוצת אם אנד אם היוונית. ל"גלובס" נודע כי ויטול היא היחידה מבין השלוש שמסוגלת כיום להבטיח אספקת גז נוזלי בכמויות ובלוחות הזמנים הרלוונטיים, אך כאמור במחיר גבוה משמעותית מהגז הישראלי.