פואד או שכטמן?

מי אמר שנשיא המדינה צריך להיות דווקא פוליטיקאי?

פרשת בחירת הנשיא החדש עלתה על פסים לא נכונים ולא רצויים. קודם כל, לא ברור איזה סוג של אדם ראוי שיהיה הנשיא. למה זה תמיד פוליטיקאי? תפקיד הנשיא מוגדר בחוק כתפקיד ייצוגי ללא סמכויות מעשיות. אז הדעת נותנת שהמועמדים צריכים להיות אנשים שאינם פוליטיקאים. בשביל זה יש לנו ראש ממשלה. לתפקיד הנשיא צריך להיות אדם שהוא אנטיתזה לראש הממשלה, כלומר א-פוליטי.

אבל מה אנחנו רואים במציאות? לרוב נזרקים לזירה פוליטיקאים, שספק אם אפשר להגדיר אותם כייצוגיים, ובפרשה הנוכחית, גם לא מהשורה הראשונה. כמובן שאפשר להביא דוגמה אחרת, את שמעון פרס, כפוליטיקאי משופשף וגם אדם שמעמדו בארץ ובעולם הוא יוצא דופן. אבל זו דוגמה אחת, ולעומתו יש הרבה דוגמאות שבעבר ביישו את התפקיד וגם אותנו, אזרחי המדינה.

למה לא שכטמן?

אני מבקש בהקשר זה להביע תמיהה: במרוץ הנוכחי לנשיאות נמצא גם דן שכטמן. האיש הוא פרופ' מכובד וזוכה פרס נובל. הוא הגיש מועמדות לנשיאות ומאז הוא מקושש את רגליו כדי למצוא 10 ח"כים שיצביעו בעד כניסתו למרוץ. זה מה שהחוק דורש מכל מי שרוצה להשתתף בבחירות לנשיאות. הוא לא מצליח למצוא כאלה, הם רובם ככולם מתבוססים בביצה של המועמדים הפוליטיים, פואד או בואד או שמואד, אלא הם האישים שהפוליטיקאים מתעסקים אתם, כאשר יש להם חתן פרס נובל, אדם מאוד תרבותי, רהוט, חיובי, איש חינוך.

אבל מסתבר שכל המעלות הללו פועלות לרעתו, שהרי אחרת אי אפשר להבין את העדר התמיכה בו. הדבר הזה גורר תחושה שהח"כים אינם מסוגלים לצאת מהביצה הפוליטית, ולכן אולי צריך שיהיה גוף קצת יותר רציני ויותר ייצוגי שייבחר את הנשיא. בלי פוליטיקה, בלי תרגילים, פשוט לבחור את האדם הנכון שייצג אותנו בצורה הנכונה.

דרושה אתנחתא

מכל מקום, נראה שבחירת הנשיא לא צריכה להיעשות עכשיו. קודם כל, הזמנים מדי קצרים כדי לדון בכל נושא הנשיא בצורה יסודית. מצד אחד, יש מועמדים שאצה להם הדרך והם אינם מתאימים לתפקיד, ומצד שני, ישנו ראש ממשלה שמציע לבטל את תפקיד נשיא המדינה. אפשר להתנגד להצעה, אפשר להסכים לה, אבל זו בהחלט הצעה שראוי לדון בה ללא לחץ וביישוב הדעת, דבר שלא ניתן לעשותו בלוח הזמנים הנוכחי.

אם באמת רוצים את טובת מוסד הנשיאות כדאי לעשות אתנחתא כדי לאפשר את הדיון שהמוסד זקוק לו. אפשר לקבל את הצעת ראש הממשלה ולהאריך את כהונת פרס בחצי שנה. בכל מקרה, הארכה כזאת היא רווח נטו למדינה. בתקופה הזאת תדון מועצה ציבורית שתיבחר לכך בכל האספקטים של מוסד הנשיאות.