הקרנות הצליחו לייצב את יצרנית המל"טים אירונאוטיקס

הכנסות החברה, שבבעלות קרן הפרייבט אקוויטי ויולה וקרנות המנוף בראשית ו-KCPS, זינקו אשתקד בכ-30% ל-97 מיליון דולר ■ חוזים חדשים החלו להתקבל, וצבר ההזמנות עשוי להעביר את החברה לרווח משמעותי כבר ב-2014

בסוף שנת 2012 קיבלו השותפים בקרן ויולה פרייבט אקוויטי החלטת השקעה לא טריוויאלית. הקבוצה שייסד שלמה דברת, החליטה להשקיע 5 מיליון דולר ביצרנית המל"טים (מטוסים ללא טייס) והמוצרים הצבאיים אירונאוטיקס.

ויולה כבר השקיעה באירונאוטיקס בקיץ 2009, כשרכשה מניות בכורה ב-20 מיליון דולר לפי שווי גבוה משמעותית של 200 מיליון דולר, כך שמבחינת הקרן ההשקעה הנוספת בחברה הייתה בבחינת "לזרוק כסף טוב אחרי כסף רע". אירונאוטיקס, שעד אז נוהלה בידי מייסדה, אבי לאומי, נקלעה ב-2012 לקשיים תפעוליים ותזרימיים שהביאו אותה להפסד כבד, פיטורי עובדים ואי תשלום משכורות לאלה הנותרים, וכל זאת תוך שהיא מככבת בתקשורת בהקשרים לא מחמיאים.

שנה לאחר ביצוע אותה השקעה, הגיעו לידי "גלובס" התוצאות הכספיות של יצרנית המל"טים לשנת 2013, ואלה מלמדות כי בשנה החולפת קטנו הפסדי החברה, והיא עלתה על פסים של צמיחה. צבר ההזמנות העתידי של אירונאוטיקס יכול לאפשר לה להגיע לרווחיות משמעותית כבר בשנה הנוכחית, ובכך לאפשר לויולה - ולשתי קרנות המנוף שמושקעות בחברה לצידה, KCPS ובראשית - לשפר את התשואה על ההשקעה.

הכנסותיהן של כל החברות בקבוצת אירונאוטיקס עמדו בשנת 2013 על כ-97 מיליון דולר - עלייה של כ-31% לעומת שנת 2012. ההפסד הצטמצם משמעותית, ל-8 מיליון דולר, לאחר ששנה קודם לכן, בשנת המשבר, הפסידה החברה 27 מיליון דולר.

רוב ההפסד אשתקד, צריך לומר, היה ברבעון הראשון, עם השלמת תהליך הרה-ארגון בחברה, כשבהמשך השנה נרשם שיפור, כך שיתר הרבעונים הסתיימו באיזון או ברווח קל. צבר ההזמנות העתידי של אירונאוטיקס נאמד כיום בכ-150 מיליון דולר, ובקרנות מאמינים כי החברה תוכל לסיים את 2014 ברווח של מעל 10 מיליון דולר.

הגידול בהיקפי הפעילות הביא לבעיית הון חוזר בחברה, ועל מנת לאפשר לחברה לממש את הפרויקטים בהם זכתה, הזרימו בסוף 2013 שלוש הקרנות השולטות בחברה כ-4 מיליון דולר נוספים לקופתה. ההון העצמי של אירונאוטיקס הסתכם בסוף שנת 2013 בכ-13 מיליון דולר, ומכך ניתן ללמוד כי ללא ההסדר הפיננסי שנעשה בחברה, והזרמות ההון שבוצעו על ידי הקרנות, הייתה נקלעת החברה לגירעון בהון העצמי.

מנסיקה להתרסקות

אירונאוטיקס, שהוקמה ב-1998 על ידי אבי לאומי, מפתחת, מייצרת ומשווקת כלי טיס בלתי מאוישים קטנים ובינוניים לצבאות וגופים אזרחיים בעולם, ומשרדיה הראשיים נמצאים ביבנה. לאורך השנים הרחיבה אירונאוטיקס את תחומי פעילותה, ובבעלותה מספר חברות בנות שמפתחות ומייצרות שורה של מוצרי הגנה וביטחון נלווים, בהם פתרונות תקשורת (חברת קומטקט), מרעומים (חברת אוריון), אמצעים אלקטרו-אופטיים (קונטרופ), בלוני תצפית לשימושי מודיעין (חברת RT) ומוצרי ניווט מתקדמים (חברת אל סיאלו).

ההתרחבות העסקית של החברה הביאה את מחזור ההכנסות שלה בשנת 2010 לשיא של כ-160 מיליון דולר. אז היא נחשבה לחברה החמישית בגודלה בתעשייה הביטחונית בישראל, לאחר ארבע הגדולות (התעשייה האווירית, אלביט מערכות, רפא"ל ותע"ש).

אלא שב-2011 נרשמה ירידה משמעותית בהכנסות, ואירונאוטיקס סיימה את אותה השנה בהפסד. בנוסף, החברה נקלעה לסכסוך עם משרד הביטחון הפולני, שביטל הזמנת מל"טים מהחברה בהיקף של כ-30 מיליון דולר, בטענה שהחברה לא עמדה בלוחות הזמנים.

ב-2012 המשבר התעצם ואירונאוטיקס נאלצה לצמצם באופן משמעותי את מצבת עובדיה, כשפיטרה בסך הכל כ-150 עובדים במספר סבבים. על רקע הקשיים התזרימיים, החליטו הקרנות שהשקיעו בחברה לקחת את המושכות לידיהם בסוף אותה שנה. קרנות המנוף, KCPS ובראשית, שהעמידו לחברה הלוואות והון בהיקף כולל של 35 מיליון דולר שנה קודם, המירו בסוף 2012 את ההלוואות להון, וכמו ויולה, כל אחת מהן הזרימה לחברה 5 מיליון דולר.

מהלך זה הביא את שלוש הקרנות להחזקה של כ-75% ממניות החברה, כשיתר בעלי המניות הגדולים - בהם האחים אבי ואהרון (ז"ל) שקד ומספר משקיעים פרטיים ולאומי בתוכם - דוללו באופן משמעותי, מה שאפשר לקרנות להחליף את הדירקטוריון וצוות ההנהלה. כחלק מאותו רה-ארגון פרסו הבנקים פועלים ודיסקונט את חוב החברה לטווח ארוך יותר.

זכתה בחוזים חדשים

בתחילת 2013 מונה למנכ"ל באופן זמני אחד השותפים בקרנות ויולה, סמי תותח, שהחל לייצב את החברה, עד שבאוגוסט נכנס לתפקיד המנכ"ל של עמוס מתן, מבכירי חברת אלביט. המשימה העיקרית של ההנהלה החדשה הייתה לשקם את האמון מול הלקוחות, שחלקם לא קיבלו את המל"טים בזמן, או בתצורה שבה ביקשו אותם.

במהלך השנה החולפת, זכתה אירונאוטיקס במספר חוזים לאספקת המל"טים מתוצרתה - האורביטר והאירוסטאר - למספר מדינות, בהן תאילנד ופולין, וכן מדינות באפריקה. בנוסף לצמד המל"טים, לאירונאוטיקס ישנו כלי ייחודי בשם דומינייטור - מדובר במטוס אזרחי דו-מנועי, שבמפעל הייצור של החברה מוצאות ממנו כל המערכות המקוריות שלו, ובמקומן מותקנות בו מערכות מודיעין תצפית והפעלה מרחוק, כך שהוא הופך למעשה למל"ט.

לכלי זה יש מספר חסרונות, אולם הוא קל יותר לתחזוקה, והיתרון העיקרי שלו הוא שהוא יכול לבצע פעילות מודיעינית, במקום שבו הלקוח לא מעוניין שתהיה חתימה צבאית. במשך חמש השנים האחרונות הצליחה אירונאוטיקס למכור רק שעות טיסה של כלי זה, ובשנה החולפת היא הצליחה בפעם הראשונה למכור שתי מערכות כאלה, לאחד מגופי הביטחון במקסיקו.

על רקע הגידול בהיקפי הפעילות גם גייסה אירונאוטיקס בשנה החולפת כ-60 עובדים לחטיבת המל"ט, שמונה כיום כ-300 עובדים. ביחד עם החברות הבנות האחרות, כבר מועסקים בכלל החברה כ-700 עובדים.

מלבד העבודה השיווקית האינטנסיבית, החליטה הנהלת אירונאוטיקס למקד את תחומי פעילותה, ובמסגרת זו, הוחלט למכור בסוף השנה שעברה את חברת אל סיאלו לרפא"ל ולחברה אמריקנית בשם פייפורט, תמורת סכום לא ידוע. מדובר בחברה המפתחת טכנולוגיה ומוצרים פייבר-אופטיים לשימושי ניווט כלי טייס צבאיים ואזרחיים, שבשל היותה חברת מו"פ דורשת השקעות שוטפות משמעותיות. מאז שנרכשה ב-2007 היא הסבה לאירונאוטיקס הפסדים כבדים.

בעלי המניות של אירונאוטיקס
 בעלי המניות של אירונאוטיקס