רפי ליפא ועמית גל גרפו 20 מ' ש' שכר טרחה על הנפקות

צמד יועצי ההנפקות רפי ליפא ועמית גל מעלה את רף הסיכון: ברוקלנד מבקשת לגייס 100 מיליון שקל בבורסה בת"א

צמד יועצי ההנפקות רפי ליפא ועמית גל ממשיכים לייבא לישראל חברות נדל"ן הפועלות בניו יורק, תוך גזירת קופונים שמנים. כפי שנחשף ב"גלובס", השניים הובילו בשנה האחרונה את הנפקות האג"ח המוצלחות של חברות הנדל"ן המניב דה לסר וזאראסי, תוך שהם גורפים לכיסם שכר טרחה אסטרונומי בהיקף מצטבר של 20 מיליון שקל, עבור ארבע הנפקות בהן גויס סכום מצטבר של 1.1 מיליארד שקל.

עם האוכל בא גם התיאבון, וכעת מקדמים ליפא וגל גיוס אג"ח של חברת נדל"ן נוספת הפועלת בניו יורק בשם ברוקלנד אפריל. הפעם מדובר בחברה המציעה פרופיל מסוכן משל שתי קודמותיה: ברוקלנד אפריל היא חברה יזמית (זאראסי ודה לסר פועלות בתחום הנדל"ן המניב), המבקשת לגייס מימון בשוק ההון המקומי לצורך השלמת הפרויקטים שהיא מקדמת.

בשבועות הקרובים צפויה החברה, הפועלת בברוקלין ונמצאת בשליטת הישראלים בועז גלעד (מנכ"ל החברה) ואסף פיטוסי (היו"ר), לנסות לגייס כ-100 מיליון שקל. כמו אצל דה לסר וזאראסי, גם הפעם החתם המוביל בהנפקה יהיה פועלים אי.בי.אי.

לצורך גיוס האג"ח איחדה ברוקלנד כוחות עם חברה נוספת בשם אפריל השקעות, שבבעלות דדי גולדברגר ואיל יגב. במצגת למשקיעים מוצגת ברוקלנד אפריל כיזמית השקעות שמקום מושבה בברוקלין, המתמקדת בייזום, פיתוח והשבחה של דירות מגורים, למכירה והשכרה, בעיר ניו יורק וברובע ברוקלין בפרט ("המקום החם בניו יורק", מגדירה אותו החברה).

לפי המצגת, נכון לסוף 2013 היו בידי ברוקלנד אפריל 27 פרויקטים לבניית כ-356 יחידות דיור, כאשר מועד ההשלמה של רובם צפוי בשנים 2015-2016, ורק שבעה מהם יושלמו במהלך השנה הנוכחית.

במסגרת הסכם המיזוג נקבע כי ערב ההנפקה הצדדים יעבירו את זכויותיהם בנכסים שהם מחזיקים בפרויקטים בברוקלין, כך שההחזקות של כלל השותפים יאוגדו תחת חברת ברוקלנד אפריל. לאחר העברת הזכויות גלעד ופיטוסי (ברוקלנד) יחזיקו ב-51% מהון החברה, ואילו גולדברגר ויגב ב-49%..

במקביל, ברוקלנד אפריל תקים חברת בת ייעודית לגיוס האג"ח. כביטחון לגיוס, המשקיעים יקבלו שעבוד על מניות החברה הבת, וכן שעבוד ראשון לפרויקטים בהם יושקעו כספי האג"ח. בחברה מתגאים בעובדה כי אין בכוונתה למנף את השקעותיה באמצעות מימון בנקאי, וכי בכוונתה להישען אך ורק על כספי האג"ח.

בנוסף, מציעה ברוקלנד אפריל כרית ביטחון לכספי האג"ח, שתכלול הון עצמי (כ-50 מיליון שקל) והלוואת בעלים בחברת האג"ח, רווחים מפרויקטים בחברת האג"ח ועודפים בפרויקטים של החברה האם. איגרות החוב ידורגו ע"י S&P מעלות.

ברוקלנד אפריל תזרים את הכספים לחברה בת ייעודית שלמשקיעי האג"ח יהיה עליה שעבוד ראשון. שעבוד על מניות החברה הבת, והיא מתחייבת שלא לשעבד גם בתוך החברה וגם בברוקלנד אפריל נכסים. בנוסף, ברוקלנד לא תמנף את הכסף עם הלוואות מהבנקים, אלא תשתמש רק בכספי האג"ח. מחזיקי האג"ח יקבלו שיעבוד ראשון לכל שימוש שייעשה בכספים אלה.

עלו על הגל

כאמור, בשלהי 2012 זיהו צמד יועצי ההנפקות רפי ליפא ועמית גל את הרעב הגובר לתשואה בשוק האג"ח הקונצרניות המקומי, והחלו "לייבא" חברות נדל"ן אמריקאיות, תוך שהם גוזרים קופונים שמנים במיוחד מהנפקותיהן. את כל ההנפקות הללו הובילה חברת החיתום פועלים אי.בי.אי (שאף היא תוגמלה ביד נדיבה). כך, תוך פחות משנתיים, גרפו השניים לכיסם במצטבר עמלות בהיקף של כ-20 מיליון שקל עבור 4 הנפקות בלבד.

עבור הנפקת האג"ח הראשונה של דה לסר, שבבעלות איש העסקים החרדי אייב לסר, שנערכה בנובמבר 2012 , גבו השניים עמלה בהיקף של כ-6 מיליון שקל. כחודשיים לאחר מכן חברו השניים שוב לארז גולדשמידט, מנכ"ל פועלים אי.בי.אי, ויחד הובילו את הנפקת האג"ח של חברת הנדל"ן המניב האמריקאית זאראסי. הפעם הסתכמה העמלה ב-5 מיליון שקל. השנה שוב חזרו שתי החברות לשוק האג"ח, ושוב זכו ליפא וגל לתגמולים גבוהים - כ-4 מיליון שקל בהנפקת דה לסר וכ-5 מיליון שקל בזו של זאראסי.