עוד ביקורת על מע"מ 0%: "הקבלנים ינטרלו את ההטבה"

סערה בשוק הנדל"ן בעקבות פרסום הקריטריונים לקבלת הטבת המע"מ ■ אהוד המאירי על הדרת החרדים והערבים: "אומרים לאוכלוסיה שלמה: 'לכו חפשו'"

נמשכות הביקורות על תוכנית מע"מ 0% של שר האוצר יאיר לפיד, לאחר פרסום הקריטריונים לקבלת ההטבה.

אהוד המאירי, יו"ר קבוצת שמאות המקרקעין המאירי ושות', טוען כי קבלנים "יבצעו קומבינות" כדי לנטרל את השפעת המע"מ. "האוצר נותן מתנה של עד 240 אלף שקל, אולם מתנה זו תתפוגג עם ה'קומבינות'", טוען המאירי. "הקבלנים הרי יכולים להחליט שהם מורידים את הסטנדרט של הדירות או מתאימים את המחיר של הדירה כדי להכניס אותה למסגרת, למשל על ידי העלאת המחיר, וכך הם 'ינטרלו' את המע"מ".

המאירי מתח גם ביקורת על הקריטריונים שמעניקים העדפה ליוצאי שירות צבאי או אזרחי בכך שקבוצה זו תקבל את ההטבה על דירות חדשות בסכום של עד 1.6 מיליון שקל, בעוד שהשאר יקבלו את ההטבה על דירות בסכום של עד 600 אלף שקל.

"ברור שקביעת רף של 600 אלף שקל אינה רלוונטית ובעצם בזה אומרים לאוכלוסייה שלמה: 'לכו חפשו'. למעשה, הקריטריונים שנקבעו פוגעים באוכלוסיית הערבים ובאוכלוסיית החרדים. היכן הם ימצאו דירות במחיר של 600 אלף שקל?! אי אפשר לשלוח חרדים למצוא דירות בערבה כי הם תלויים בקהילות שלהם ולא יילכו לחפש דירה כבודדים. ברור שמרבית האוכלוסייה הערבית שחיה בכפרים בונה דירות בבנייה עצמית ובכלל לא רוכשת דירה מקבלן, כך שהנושא הזה הוא בגדר אחיזת עיניים מבחינתה".

המאירי ציין גם את הקיפאון הנוכחי בשוק הנדל"ן כולו, הן בדירות חדשות והן בדירות יד שנייה, על רקע חוסר הוודאות בענף. לטענתו, לאחר העברת ההטבה בחוק בעוד כמה חודשים "נראה התפרצות של רוכשים שהמתינו, וקרוב לוודאי שזה יוביל לעליית מחירים".

ארנון פרידמן, מנכ"ל חברת אשדר מקבוצת אשטרום, קרא לאוצר להוציא את התוכנית לפועל כמה שיותר מהר ולשים קץ לקיפאון בשוק הנדל"ן. כזכור, בשבוע שעבר אמר לפיד בראיון ל"גלובס נדל"ן" כי הקבלנים יכולים למכור דירות במחירים נמוכים יותר, ברמות שהיו נהוגות לפני שנתיים, על מנת למכור יותר דירות, אך דבריו לא זכו לתגובה מצד הקבלנים.

"הממשלה הבטיחה כי ניסוח התכנית ייקח מספר ימים, אולם עברו כבר חודשיים ואנחנו עוד לא קרובים ליציאה לדרך", אמר היום פרידמן. "בינתיים מה שקרה זה שקובעי המדיניות הכניסו את השוק לקיפאון והתוצאה שלו שהקבלנים לא מוכרים דירות וכשהם לא מוכרים דירות, התוצאה היא צמצום התחלות בניה. אז כולם מחכים, רוכשי הדירות והקבלנים, אבל מי שלא מחכה הוא הביקוש. בכל חודש הביקוש גדל, עוד זוגות מתחתנים ונולדים עוד ילדים, ובסופו של דבר, הפער בין ההיצע לביקוש הולך ומתרחב. הממשלה חייבת לעבוד יום ולילה ולהביא תוכנית - יותר טובה, פחות טובה- העיקר להוציא אותה לדרך".