שר השיכון מבטיח לטרפד את הקריטריונים למע"מ 0%

אורי אריאל יוצא למלחמה למען החרדים: "אני חוזר ואומר - לא יהיה רף של 600 אלף שקל למי שלא שירת, זה לא יעבור"

שר השיכון אורי אריאל הביע היום (ב') התנגדות נחרצת לקריטריונים של שר האוצר יאיר לפיד לקבלת הטבת מע"מ 0% על דירות חדשות ומאיים לטרפד אותה.

"הפשרה שהציג משרד האוצר בקריטריונים למע"מ איננה מקובלת והיא לא תהיה", הצהיר היום אריאל בדיון בוועדת הכספים. "הפשרה צריכה להיות שוויונית יותר. אני חוזר ואומר - לא יהיה רף של 600 אלף שקל למי שלא שירת, זה לא יעבור. למה? כי קודם כל אין דירות כאלו, אולי בודדות, ובנוסף, וועדת הכספים, כך לדעתי, לא תאפשר זאת. זה חוק שיגיע לכאן וזה לא יעבור".

דבריו של השר אריאל מגיעים לאחר שכבר אתמול בערב, לאחר שמשרד האוצר פרסם את הפשרה האמורה, תקף אותה השר ואמר שמדובר בפשרה שאיננה ריאלית.

במסגרת הדיון הציג השר את תוכנית העבודה של משרדו ואת הצעדים שננקטים לפתרון מצוקת הדיור. בין היתר התייחס אריאל גם ליוזמתו לסגור את מרבית החברות המשכנות: "שקמונה, חלמיש, פרזות וחלד - החברות המשכנות שפועלות בתחום הדיור הציבורי - ייסגרו. מדובר במהלך שנעשה יחד עם משרד האוצר ורשות החברות. נסגור אותן ונעביר את כל הניהול לעמידר ועמיגור. זה ייעול וטיוב הפעילות. זה ייעשה בתיאום עם ראשי הערים. התהליכים מתקדמים, החברות הללו ייסגרו".

אריאל הוסיף כי סמכויות חברות עמידר ועמיגור יורחבו גם לקידום תב"עות ופרסום מכרזים על מתחמי הדיור הציבורי כדי להרוס את המבנים הישנים, לשווק הקרקע ליזמים במחיר מלא ולהקצות הכסף לבניית דיור ציבורי חדש. "זה ימנע אולי מינוי דירקטורים חדשים", אמר אריאל, "אבל זה מהלך מתבקש".

השר התייחס גם להגדלת היצע הקרקע המתוכננת והגדלת השיווקים על ידי רשות מקרקעי ישראל ואמר: "שיווק יחידות הדיור צפוי לעלות מרמה של 37.8 בשנת 2013 לרמה של כ-41 אלף יחידות דיור ב-2014. גם תכנון הקרקע נמצא בעלייה ועל פי האומדנים שלנו, יעמוד אישור יחידות הדיור במסגרת תוכניות על 45.5 אלף יחידות דיור ב-2014, על 48.4 אלף יחידות דיור בשנת 2015 ועל 52.3 אלף יחידות דיור בשנת 2016. זאת לעומת 44.4 אלף יחידות דיור שאושרו ב-2013. המספרים יעלו, אלו ההערכות וזה מספרים שמרניים. אנחנו יודעים להציג מאיפה מגיעים המספרים".

השר אריאל התייחס גם לחסמים שמעכבים אישור תוכניות והצאת היתרי בנייה ותיאר מצב שרק הולך ומחריף: "אנחנו נתקלים בתופעה שמקשה על ייצור יחידות דיור , תנאים המוכנסים לתב"ע שהפירוש החוקי שלהם שללא פיתרון הבעיות הללו לא ניתן לתת היתרי בנייה. אפ פעם היה מדובר במחלפים, היום מדובר בתנאים המתייחסים להקמת בית ספר. זה יורד לרזולוצייה הזו ובינתיים אי אפשר להוציא היתרי בנייה במתחמים שלמים".

"לא ננוח ולא נשקוט בכל הקשור לתחום הנדל"ן ולמחירי הדירות. אנחנו רוצים פתרון בשטח ונמשיך ללחוץ כדי לשמוע איך הדברים מתקדמים", הוסיף אמר יו"ר ועדת הכספים, ניסן סלומינסקי, בפתח הדיון.