אופוזיציה לפלוג: חבר בוועדה המוניטארית ביקש להעלות ריבית

לפי הערכות, מדובר בפרופ' ראובן גרונאו, מבכירי המאקרו-כלכלנים במשק, אשר כבר הביע כמה פעמים חשש כבד מההשלכות ההרסניות של ריבית ריאלית שלילית מתמשכת

נגידת בנק ישראל, ד"ר קרנית פלוג, נאלצת להתמודד עם אופוזיציה מבית: אחד מחברי הוועדה המוניטארית - שקובעת איתה את המדיניות המוניטארית של ישראל - מבקש להעלות את הריבית במשק מחשש לבועה בנדל"ן ובשוק האג"ח הישראלי. כך עולה מפרוטוקול הדיונים לקראת קביעת שיעור הריבית לחודש מאי שפרסם היום (ב') הבנק המרכזי.

לפי הערכות, מדובר בפרופ' ראובן גרונאו, מבכירי המאקרו-כלכלנים במשק, אשר כבר הביע כמה פעמים חשש כבד מההשלכות ההרסניות של ריבית ריאלית שלילית מתמשכת (מאז הרבעון השני של 2009 באופן כמעט בלתי פוסק).

נזכיר כי ריבית בנק ישראל נמצא במגמת ירידה זה שנתיים וחצי, מאז אוקטובר 2011; בתקופה זו ירדה מ-3.25% ל-0.75% בלבד. הבקשה להעלות ריבית חריגה לא מפני שאיננה תואמת את עמדת הנגידה פלוג (שתמכה בהותרת הריבית על כנה) - זה כבר קרה לה וגם לקודמה בתפקיד, פרופ' סטנלי פישר - אלא בגלל שהיא מבקשת לבצע שינוי רדיקלי במדיניות המוניטארית הנוכחית. לפי הערכות, לפלוג יהיה קשה מאוד לבצע הפחתות ריבית נוספות כל עוד חבר בוועדה מבקש לבצע העלאה.

העלאת הריבית ברבע אחוז מתבקשת "לאור האינדיקטורים השוטפים החיוביים הן במשק הישראלי הן בכלכלה העולמית, היציבות בשער החליפין, הסיכונים הפיננסיים הנלווים לריבית הנמוכה, בפרט בשוק הדיור ובשוק האג"ח, והמשך הצמצום בהרחבה הכמותית שנוקט הבנק המרכזי האמריקאי", הסביר החבר בוועדה.

מנגד, רוב חברי הוועדה תומכים במדיניות פלוג וסבורים כי היא תואמת את סביבת הפעילות, האינפלציה ואת המדיניות המוניטרית המרחיבה במדינות המפותחות, תומכת בצמיחה ובבלימת הייסוף הריאלי של השקל, וכי חשיבותה של ההרחבה המוניטארית לצמיחה גדולה במיוחד כל עוד נמשכת ההתרחבות האיטית בהיקפי הסחר העולמי. כמו כן, רוב חברי הוועדה הדגישו כי לא ניתן להבחין בסיכונים משמעותיים להיווצרותו של חוסר איזון בשווקים הפיננסיים.

למרות שהגירעון המצטבר הגיע בחודש הקודם לשפל של יותר מ-5 שנים, חברי הוועדה כבר קבעו כי על פי ההיקף הצפוי של תקבולי המסים וההוצאה המתוכננת "יתחייבו התאמות תקציביות לשנה זו, כדי לעמוד בתוואי הגירעון שהממשלה קבעה" - קרי, יהיה צורך הן בהעלאת מסים הן בקיצוצים בתקציבים.

מוקדם יותר היום התייחס מנהל חטיבת השווקים של הבנק המרכזי, אנדרו אביר - האחראי לביצוע רכישות הדולרים - לצניחה החדה בשער המטבע האמריקאי. "ישנה נטייה של הציבור להתמקד בשינויים בשער החליפין של התקופה האחרונה ולשכוח שינויים חדים שהיו בעבר", אמר אביר. "העבר מלמד אותנו שהשער יכול לנוע מהר מאוד, וקשה מאוד לנבא את התנודות בו. התנודתיות בשוק המט"ח העולמי היא עובדה, והתוכניות העסקיות צריכות לקחת אותה בחשבון".