פרשת הולילנד: 6 שנות מאסר לרה"מ לשעבר אהוד אולמרט

עונשים כבדים בפרשת הולילנד: 3 שנות מאסר לדני דנקנר, 7 שנים לאורי שטרית, 5 שנים למאיר רבין, 3.5 שנים להלל צ'רני ו-3 שנים לאביגדור קלנר ■ השופט: "עובד ציבור שנוטל שוחד - בוגד"

לראשונה בתולדות מדינת ישראל, ראש ממשלה לשעבר בדרך לכלא: 6 שנות מאסר בפועל, שנתיים מאסר על-תנאי, קנס של מיליון שקל וחילוט נכסים בסך 560 אלף שקל - זה העונש החמור שנגזר היום (ג') על אהוד אולמרט, בעקבות הרשעתו בשני סעיפי לקיחת שוחד בפרשת הולילנד בבית המשפט המחוזי בתל-אביב.

"עובד הציבור הנוטל שוחד משול למי שניתץ אבן-פינה בעבודתו", כתב השופט דוד רוזן בגזר הדין. "הנוטל שוחד הינו בבחינת בוגד, איש מעל הבוגד באמון שניתן בו, אמון שבלעדיו לא יכון, יקום ויהיה שירות ציבורי מתוקן".

תחילת ריצוי עונש המאסר נקבעה ל-1 בספטמבר, ואולם סנגוריו של אולמרט כבר הודיעו כי יערערו לבית המשפט העליון הן על ההרשעה והן על העונש. עונשי מאסר ממושכים וקנסות כבדים נגזרו גם על המורשעים האחרים בפרשה.

לפני כחודש וחצי הורשע אולמרט בשתי עבירות שוחד, וזוכה משתיים נוספות שבהן הואשם. שתי העבירות שבהן הורשע היו לקיחת שוחד בסך 500 אלף שקל (ערך נוכחי של 611 אלף שקל) שנתן עד המדינה שמואל דכנר ז"ל לאחיו, יוסי אולמרט, לבקשתו של אולמרט; וכן קבלת שוחד בסך 60 אלף שקל (ערך נוכחי של 73 אלף שקל) מדכנר, כסף שהועבר באמצעות שולה זקן ואורי מסר.

הפרקליטות ביקשה לגזור על אולמרט לפחות 6 שנות מאסר בפועל, וגזר דינו של רוזן משקף גישה מחמירה וקשוחה, הנובעת בעיקר מהיותו של אולמרט עובד ציבור, שהחזיק במשרה רמה ובכירה, וכן מהיקף כספי השוחד שקיבל.

יועץ התקשורת של אולמרט, אמיר דן, מסר לאחר גזר הדין: "כצפוי, לצערנו בית המשפט הטיל על אולמרט עונש בלתי צודק, החורג באופן קיצוני מכל עונש שהוטל אי פעם בגין עבירות דומות בנסיבות דומות. בית המשפט שגה לחלוטין בהכרעת הדין המבוססת על מגדל רעוע של השערות והנחות, והרשיע אדם שלא לקח שוחד מעולם, ושתרם רבות למדינת ישראל".

עוד קודם להקראת גזר הדין הבוקר נמסר מטעמו של אולמרט כי "זהו יום עצוב, שבו צפוי להיקבע גזר דין חמור ובלתי צודק לאדם חף מפשע. אולמרט הצהיר בצורה הברורה ביותר כי לא קיבל מעולם שוחד, לא במישרין ולא בעקיפין, לא עבור עצמו ולא עבור מקורביו ובני משפחתו".

סנגורו של אולמרט, עו"ד אלי זהר, ציין כי "חלק מהמילים שאמר השופט הן חמורות מאוד, הוא החיל אותן בנשימה אחת על כל הנאשמים, ויש בזה משום הרחקת לכת. אולמרט רואה עצמו עדיין זכאי מבחינת תחושותיו, ואיתן הוא הולך לעליון כדי לערער".

"פושעים נורמטיביים"

בפתח גזר הדין קבע רוזן כי "אולמרט ניחן בסגולות מעוררות התפעלות. מדובר בנאשם משכיל, רהוט, חכם ביותר, היודע לדבר עם כל אדם בלשונו ולשכנעו בצדקת טיעונו, כך ביחסיו האישיים וכך בתפקידיו הציבוריים, שבהם זכה להצלחה והוקרה בארץ ובחו"ל. אולמרט הינו איש של אנשים, איש חם ומחבק, שהשקיע מיכולותיו בביצוע תפקידיו הציבוריים והטביע את חותמו החיובי בבניין הארץ, ותרם תרומה רבה למדינה ולחברה".

השופט התייחס לאולמרט ולמהנדס העיר לשעבר אורי שטרית, כשקבע כי הם "אינם פושעים רגילים השקועים אך ורק בעולם הסיאוב והפשע. מדובר בפושעים שמרבית זמנם הוקדש לביצוע תפקידם הציבורי. מדובר בפושעים שהתנהלו במסגרת הנורמטיבית. כישרונותיהם והצלחותיהם של הנאשמים הנ"ל שימשו מצע נוח לביצוע עבירות השחיתות שבהן הורשעו".

השופט רוזן מציין כי לא הייתה מחלוקת לגבי קשרי העבודה בין אולמרט לבין דכנר. אולמרט השתתף למשל באופן חריג בישיבה מקצועית של הוועדה המחוזית; עידכן את דכנר בעניין שיחותיו עם ראש הממשלה דאז, אריאל שרון, בעניין חברת הזרע; פגש את דכנר בלשכתו בסמוך לכניסתו לתפקיד שר התמ"ת; ובמארס 2003 אף השתתף דכנר בפגישה של אולמרט עם מנכ"ל מינהל מקרקעי ישראל, יעקב אפרתי, שבסיומה לא יצא סיכום דיון כמקובל בלשכת השר; אולמרט אף פגש את דכנר במלון דיוויד אינטרקונטיננטל בתל-אביב בקומה ה-24, כדי להודיע לו שהוא עצמו איננו מטפל יותר בנושא פארק איילון.

"מערכת הקשרים המושחתת בין דכנר לאולמרט החלה בשנות ה-90", כתב רוזן. "שולה זקן ציינה כי דכנר סייע בצורה משמעותית למערכות הבחירות של אולמרט. דכנר הותרם על-ידי זקן לטובת מערכות הבחירות של אולמרט. דכנר העביר מאות רבות של אלפי שקלים לזקן, סכומים שהועברו על-ידה לאורי מסר. על-פי עדותה של זקן, אולמרט קיבל את התרומות ואף מצא להודות לדכנר על עזרתו".

בהמשך ישיר לכך, קובע רוזן, ביקשה זקן מדכנר כסף לכיסוי גירעונות כמה שנים אחר-כך, וזה, לדבריה, העביר לרשותה 100 אלף שקל, שמתוכם העבירה למסר במזומן 60 אלף שקל. את 40 אלף השקלים הנותרים הפקידה זקן בחשבונות הבנק של ילדיה.

לגבי אותם 60 אלף שקל קבע רוזן כי "סכום זה מחובר בטבורו למערכת הקשרים המושחתת ששררה בין דכנר לאולמרט". הוא הוסיף כי כחלק מאותה מערכת קשרים, העביר דכנר לבקשת אולמרט 500 אלף שקל בצ'קים דחויים לאחיו, יוסי אולמרט.

"אולמרט נמנע מלפנות לידידים שהיו לדבריו שועי-ארץ, שמוטי זיסר הוא לידם 'דג קטן'", כתב רוזן, "אלא באופן דיסקרטי, רחוק מעין אדם, פנה ל'אוצרות פלא' שעמדו לרשותו. כ'אוצר פלא' נוח וזמין שימש מוריס טלנסקי, שהעביר לחשבון של יוסי אולמרט 30 אלף דולר. אולמרט השתמש כ'אוצר הפלא' גם בדכנר, שהוכיח את נדיבותו לאורך השנים".

עם זאת, השופט ציין בעניינו של אולמרט, כמו בעניינם של יתר הנאשמים, כי לא הוכח שכספי השוחד הובילו אותו לפעול למען הקלות והטבות ליזמי פרויקט הולילנד, תוך סטייה ברורה מן השורה. אלא שרכיב זה איננו חיוני להוכחת עבירת לקיחת שוחד.

רוזן קבע את מתחם הענישה על קבלת השוחד בסף 500 אלף שקל לבין 4 ל-7 שנות מאסר (לעומת 5-7 שביקשה הפרקליטות), ולקבלת השוחד בסך 60 אלף שקל קבע מתחם ענישה של 2-4 שנות מאסר (כפי שהציעה הפרקליטות).

"עמד בפסגת הפסגות"

בניגוד לשופטי בית המשפט המחוזי בירושלים, שגזרו לפני כשנתיים על אולמרט עונש קל של שנת מאסר על-תנאי בלבד וקנס של 75 אלף שקל בעקבות הרשעתו בהפרת אמונים בפרשת מרכז ההשקעות, והדגישו בנימוקיהם את הפגיעות שספג אולמרט במישור הציבורי והפוליטי - הפעם לא נתן לשיקולים אלה השופט רוזן משקל ממשי.

שופטי המחוזי ירושלים, מוסיה ארד, יעקב צבן ומשה סובל, כתבו אז כי "אולמרט כיהן בתפקיד ראש הממשלה והודיע בחלוף כשנתיים בלבד מאז תחילת כהונתו על החלטתו להתפטר מתפקידו. להפסקת כהונה של עובד ציבור כתוצאה מהליך פלילי הננקט נגדו, נודעת משמעות מסוימת לעניין מידת העונש. לא כל שכן שעה שמדובר באיבוד משרת ראשות הממשלה, משרה שאין נעלה ממנה. אין צורך להכביר מלים על היותה של כהונת ראשות הממשלה פסגת מאווייו של פוליטיקאי בישראל. הנאשם הגיע לפסגה זו, אך זו נגדעה באחת בשל הליך של עדות מוקדמת וחקירה, בשתי פרשות שהסתיימו בסופו של יום בזיכוי. מצב דברים כזה מחייב התחשבות מיוחדת חרף החומרה הלא מבוטלת הגלומה במעשים שבהם הורשע הנאשם".

בגזר הדין בפרשת הולילנד הסתפק השופט רוזן בהקשר זה בדברים הבאים: "הנזק שנגרם לאולמרט בשל הרשעתו הינו נזק רב וגדול. מדובר במי שעמד בפסגת הפסגות. אולמרט מילא את התפקידים הרמים והנישאים מכל בחינה שהיא במדינת ישראל. אולמרט שימש כראש ממשלת ישראל. מתפקיד רם ונכבד זה, שאין חשוב ומרכזי ממנו, הגיע למעמד של מי שהורשע בפלילים בעבירות בזויות וחמורות מאין כמותן. גם אם לא מדובר בהרשעתו הראשונה של אולמרט - עדיין הנזק לו ולמשפחתו כתוצאה מהרשעתו הינו נזק כבד ביותר".

רוזן סקר גם את שורת מכתבי התודה וההמלצה שהגישו סנגוריו של אולמרט במהלך הטיעונים לעונש, ובהם מכתבים מבתו הלא ביולוגית של אולמרט, שולמית ניידס; מנכ"ל משרד ראש הממשלה לשעבר, רענן דינור, שכתב כי אולמרט "הציל נפשות ועזר לזולת, מנהיג משכמו ומעלה שפעל ברגישות חברתית ומנהל בחסד עליון"; האלוף (במיל') דורון אלמוג, שציין את סיועו של אולמרט למען ילדי על"ה; ואחרים.

אלא שבסופו של יום, משקל כל עדויות האופי הללו היה זניח ביחס לשיקולים המרכזיים שבעטיים גזר רוזן את דינו של אולמרט, שיקולים שהיטו את הכף לחומרה. (ת"פ 10291/01/12).

אהוד אולמרט בבית המשפט / איור : גיל ג'יבלי
 אהוד אולמרט בבית המשפט / איור : גיל ג'יבלי

3 שנות מאסר לדני דנקנר

לאחר גזר הדין של אולמרט הקריא השופט את גזר דינו של דני דנקנר: 3 שנות מאסר בפועל, שנתיים על-תנאי, קנס של 500 אלף שקל וחילוט של מיליון שקל. דנקנר, יו"ר בנק הפועלים לשעבר ויו"ר חברת תעשיות מלח לשעבר, הורשע בלקיחת שוחד של יותר ממיליון שקל. (הרחבה כאן)

"מקבלי השוחד מעוררים תיעוב"

עונשי מאסר חמורים של בין 3 ל-7 שנות מאסר בפועל הוטלו על יתר מורשעי פרשת הולילנד שהורשעו בעבירות שוחד. את העונש החמור ביותר ספג מהנדס העיר לשעבר, אורי שטרית, שעליו גזר השופט דוד רוזן 7 שנות מאסר בפועל, שנתיים מאסר על-תנאי, קנס בסך מיליון שקל וחילוט נכסים בסך 500 אלף שקל; יתר הנאשמים (ובהם אהוד אולמרט ודני דנקנר) קיבלו כאמור עונשים שבין 3 ל-6 שנות מאסר, בתוספת קנסות וחילוטים כספים במאות אלפי שקלים.

"בעבירת השוחד יש כדי לזהם ולהטמיא עד זרא את השירות הציבורי", כתב רוזן. "עבירה זו אינה שוקטת במקומה, אלא מתפשטת, מכרסמת וממוטטת מסגרות ומוסדות ציבור ושלטון. נותן השוחד הינו איש מושחת ומשחית. מקבלי השוחד מעוררים יחס של תיעוב, ובכוחם להשניא ולהמאיס מוסדות המדינה על הציבור. במהלך המשפט נחשפו מערכות ציבור מושחתות שהרקיבו והתרקבו לאורך השנים".

מאידך, 3 החברות שהורשעו ספגו עונשים קלים: חברת הולילנד תיירות תשלם קנס של 100 אלף שקל; חברת הולילנד שירות לנופש תשלם קנס בסך 50 אלף שקל; וחברת הולילנד פארק תשלם קנס בסך 100 אלף שקל. זאת, בעיקר כדי להיענות לבקשתו של יזם פרויקט הולילנד, הלל צ'רני, להטיל את עיקר העונש עליו באופן אישי, ולא על משפחתו באמצעות החברות שבבעלות משפחתית.

3.5 שנות מאסר להלל צ'רני

על צ'רני הטיל בית המשפט מאסר בפועל של 3.5 שנות מאסר (לעומת 9 שנים שהתביעה ביקשה לגזור עליו); שנה וחצי על-תנאי; קנס של 2 מיליון שקל וחילוט רכוש בסך מיליון שקל.

"צ'רני למד מדכנר כי ללא העברת כספי שוחד בסכומי-עתק לא יוכל לבנות ולקדם פרויקט הולילנד, שהיה עבורו פרויקט חיים", ציין השופט. "צ'רני - שחי כאזרח נורמטיבי, מלח הארץ, אזרח שניתן רק להתברך בו ובשכמותו, אזרח לתפארת, שבנסיבות אחרות ראוי היה לשמש אות ודוגמה - פגש במערכות מסואבות, נלכד בהן והסתבך בביצוע עבירות שוחד נקלות וחמורות. הרשעתו של צ'רני בתיק זה זרה לחלוטין לאורחות חייו".

לדברי רוזן, "צ'רני עמד מאחורי דכנר, העמיד לרשותו בורות מזומנים, בורות של מאות אלפים ומיליוני שקלים שהניעו את גלגלי מכונת השוחד המשוכללת. חלקו היחסי של צ'רני בעבירות הינו משמעותי ביותר; העבירות בוצעו לאחר תכנון מדוקדק ותוך הפעלת מערכת חשבונאית מתוחכמת שנועדה להקנות לכספי השוחד מראה תמים; הנזק שנגרם לטוהר המידות הוא כביר".

עם זאת, השופט הסכים כי לא ניתן לקבוע שכספי השוחד הובילו את עובדי הציבור לתת ליזמי פרויקט הולילנד הקלות והטבות.

3 שנות מאסר לאביגדור קלנר

עונשו של אביגדור קלנר, יו"ר חברת פולאר השקעות, הוא 3 שנות מאסר בפועל, שנתיים מאסר על-תנאי, קנס של מיליון שקל וחילוט נכסים בסך 500 אלף שקל. קלנר הורשע במתן שוחד ובהלבנת הון בסך כולל של כ-2 מיליון שקל.

"מדובר בסכומי שוחד הנאמדים במיליוני שקלים", כתב רוזן, "כשהוצאת הכספים לצורך תשלומי השוחד לוותה במערכת חשבונאית כוזבת. כספים שניתנו לצורך שיחודם של פקידי ונבחרי ציבור רמי-מעלה, כספים שניתנו לאורך שנים לא מעטות. קלנר פעל מתוך מטרה אחת ויחידה, והיא להעשיר קופת החברות שבשליטתו, ובכך לגרוף דמים לכיסו במקביל להעצמת כוחו".

עוד קבע השופט כי "קלנר לא היה היוזם והמוביל בתעשיית השוחד שנחשפה במשפט. הוא הובל על-ידי דכנר, והוא עצמו לא קבע את סכומי השוחד ולא את עובדי הציבור שאליהם הועברו כספי השוחד".

5 שנות מאסר למאיר רבין

עוזרו של עד המדינה דכנר, מאיר רבין, קיבל 5 שנות מאסר בפועל, מאסר על-תנאי למשך שנתיים, קנס של 500 אלף שקל וחילוט באותו סכום.

"רבין שימש יד-ימינו ואיש סודו של דכנר", כתב רוזן. "הם פעלו בשיתוף-פעולה מלא, כמקשה אחת. הם איתרו את המטרות, דהיינו עובדי הציבור הניצבים בצמת ההחלטות, קבעו את סכומי השוחד לכל יעד ויעד והעבירו את הסכומים בדרכים שונות ליעדיהם.

"רבין פעל מטעם אחד ויחיד, והוא בצע-כסף. רבין שחה במדמנת השוחד שנחשפה בבית המשפט, כשחיין מיומן שכל תנועה מתנועותיו מדויקת ומכוונת לקידום מטרתו - 'רכישת' עובדי ציבור לצורך גריפת כספים קלים ונוחים לו ולשולחיו".

7 שנות מאסר לאורי שטרית

על מהנדס העיר ירושלים לשעבר, אורי שטרית, נגזר כאמור עונש של 7 שנות מאסר בפועל, שנתיים על-תנאי, קנס של מיליון שקל וחילוט בסך 500 אלף שקל.

"מדובר בגורם הבכיר האחראי על כל נושא התכנון והבנייה בירושלים", כתב רוזן. "שטרית נטל מאות אלפי שקלים שהוזרמו לכיסו למען פעילותו לטובת היזמים, שביקשו לקדם ענייניהם בפרויקט ובכך סייע לנוחותם ועושרם. הכספים ניתנו לו באמצעות אחיו, בדרך תשלום חובותיו, ובאמצעות משרד האדריכלים שבבעלותו. שטרית נטל כספי השוחד מתוך מניע אחד ויחיד, והוא - רדיפת בצע כסף".

3.5 שנות מאסר לאלי שמחיוף

חבר מועצת העיר ירושלים, אלי שמחיוף, ספג עונש של 3.5 שנות מאסר בפועל, שנה וחצי מאסר על-תנאי, קנס בסך 300 אלף שקל וחילוט נכסים בסך 165 אלף שקל.

בנוסף קבע השופט רוזן בעניינם של שמחיוף, אולמרט ולופוליאנסקי כי בעבירות שבהן הורשעו יש משום קלון, אך עם זאת סירב לשלול 10% מגימלתם של אולמרט ולופוליאנסקי כראשי עיר לשעבר, כפי שביקשה הפרקליטות. "שמחיוף פעל אך ורק מתוך חמדנות ורדיפת בצע-כסף", כתב השופט.

העונש של זקן ולופוליאנסקי - בנפרד

ביום חמישי הקרוב יתקיים בבית המשפט דיון בטיעונים לעונש בעניינה של שולה זקן, שעמה חתמה הפרקליטות על הסדר טיעון ימים אחדים לפני הכרעת הדין במשפט.

הפרקליטות וסנגוריה של זקן ינסו לשכנע את השופט רוזן להקל במידה משמעותית מהעונשים שנגזרו על המורשעים האחרים בפרשה, ולהסתפק בעונש שסוכם בהסדר הטיעון - 11 חודשי מאסר.

חלק מהדיון צפוי להתקיים בדלתיים סגורות, ובו תפרט הפרקליטות חלק מהחומרים שנאספו בחקירה החדשה נגד אולמרט, בחשד לשיבוש מהלכי משפט.

בעניינם של אורי לופוליאנסקי ואברהם פיינר יתקיים דיון נפרד בטיעונים לעונש בעוד כחודש, וזאת בשל מצב בריאותם של השניים ובשל רצונו של השופט לברר אפשרות לביצוע עבודות שירות במקום מאסר מאחורי סורג ובריח. (ת"פ 10291/01/12).

העונשים של מורשעי פרשת הולילנד

■ אהוד אולמרט - 6 שנות מאסר בפועל, קנס בסך מיליון שקל, חילוט רכוש בשווי 560 אלף שקל

■ הלל צ'רני - 3.5 שנות מאסר בפועל, קנס בסך 2 מיליון שקל, חילוט רכוש בשווי מיליון שקל

■ אביגדור קלנר - 3 שנות מאסר בפועל, קנס בסך מיליון שקל, חילוט רכוש בשווי 500 אלף שקל

■ מאיר רבין - 5 שנות מאסר בפועל, קנס בסך 500 אלף שקל, חילוט רכוש בשווי 500 אלף שקל

■ אורי שטרית - 7 שנות מאסר בפועל, קנס בסך מיליון שקל, חילוט רכוש בשווי 500 אלף שקל

■ אליעזר שמחיוף - 3.5 שנות מאסר בפועל, קנס בסך 300 אלף שקל, חילוט רכוש בשווי 165 אלף שקל

■ דני דנקנר - 3 שנות מאסר בפועל, קנס בסך 500 אלף שקל, חילוט רכוש בשווי מיליון שקל

■ חברת הולילנד תיירות - קנס בסך 100 אלף שקל

■ חברת הולילנד שירות לנופש - קנס בסך 50 אלף שקל

■ חברת הולילנד פארק - קנס בסך 100 אלף שקל

מורשעי הולילנד
 מורשעי הולילנד