מהומה בכנסת: צרחות, עלבונות וצעקות בין נציגי האוצר, הביטחון והרווחה בעניין אנשי הקבע בצה"ל

יו"ר ועדת העבודה והרווחה חיים כץ אל נציגי האוצר: "רימיתם אותנו עם אמירות מטומטמות ותירוצים עלובים" ■ שר הביטחון יעלון צרח: "אני לא מדבר עם פקידים - ששר האוצר יבוא" ■ יעלון בתזכיר חוק המבקש לבטל העלאת גיל הפרישה

באווירה העכורה הקיימת בין משרד הביטחון לבין האוצר, לא פלא שדיון בוועדת העבודה והרווחה על העלאת שכר למשרתי הקבע כפיצוי להעלאת גיל הפרישה, ייגמר בצרחות, עלבונות וקללות בין המשתתפים.

"מתייחסים למשרתי הקבע כאויב העם, כותשים אותם מדי בוקר בכל מערכות התקשורת ומתארים אותם כעושקי המדינה. אבל הם מגורשים לפנסיה, ללא יציבות תעסוקתית וללא ביטחון", אמר יו"ר הוועדה, ח"כ חיים כץ (הליכוד ביתנו), בפתח הדיון. נזכיר כי כץ משמש כיו''ר ועד העובדים של התעשייה האווירית זה עשרות שנים, אחד מהספקים העיקריים של צה"ל.

שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון, לא נשאר חייב וטען כי "משרד האוצר אינו מקיים חוקים ופועל מתוך שיטה עם אידיאולוגיה: לפגוע בביטחון, במשרתי הקבע ובצבא. שערי סמר כשקראתי ראיון עם שר האוצר בו הוא מפנה את כל עוולות המשק לשלושה גורמים: הטייקונים, החרדים ומשרתי הקבע. אם זו לא דה לגיטימציה שיטתית למשרתי הקבע, שלצערי גם מצליחה לחלחל, אז מה זה? לא ייתכן שמשרתי הקבע יקבלו פחות משוטר שעובד במשמרות. בקרוב לא יהיו לנו משרתי קבע".

לדבריו, "בגלל שכבר חודשים ארוכים האוצר נותן תשובות של 'לך ושוב' ובגלל ששבעתי כבר מכל תרגילי ההשהיה, הכנתי תזכיר חוק שמחזיר את מודל הקבע למצבו הקודם (המבטל את העלאת גיל הפרישה - א.פ.) ואז האוצר לא יצטרך לממש את ההסכם". ברקע, דרישתו של יעלון להוסיף, שוב, עוד 2 מיליארד שקל לתקציב הביטחון בטענה שאין כסף לצבא, זאת אחרי שלפני כמה חודשים קיבלה המערכת 2.75 מיליארד שקל (אחרי אישור התקציב).

בתגובה לדברים, השיב סגן הממונה על התקציבים באוצר (ביטחון), מאיר בינג, כי "עמדנו בכל ההסכמים. היחיד שלא מקיים הסכמים זה משרד הביטחון". אלא דבריו של בינג לא עברו בשלום ובתגובה צרח שר הביטחון אל בינג: "לא אקיים ויכוח עם פקיד. אם שר האוצר היה מגיע, הייתי מתווכח איתו". כץ הוסיף "לא בכדי הממונים עליך לא רצו להגיע לדיון".

גם ראש אכ"א, האלופה אורנה ברביבאי תקפה את נציגי האוצר ואמרה: "דחקתם את הצבא לתחתית מדרג הסקטור הציבורי ואתם מצפים שהוא יהיה איכותי. הגזמתם. אתם עושים צחוק מכולנו. קצינים ונגדים איכותיים עוזבים מיוזמתם את הצבא".

הממונה על השכר במשרד האוצר, קובי אמסלם התערב והזכיר כי "ההסכמים הותנו באישור הממשלה" כאשר בינג הציע לדחות את מתן תוספות השכר עד ש"ועדת לוקר תבצע חשיבה מחודשת על הסכם הקבע". לדבריו, "עד אז לא יהיה נכון לקבל החלטות בעניין משרתי הקבע. אם נותנים כסף למשהו אחד, משהו אחר נפגע. יישאר פחות כסף לחינוך, לדוגמה".

אמירה זו של בינג ממש עוררה את זעמו של כץ שכינה את דברי בינג: "תירוצים עלובים ואמירה מטומטמת. אתה יושב בפני אנשים מרומים. העלינו את גיל הפרישה כי הבטחתם אופק קידום. שיקרתם אותנו ביודעין. מקווה שתפעלו בהקדם למימוש ההסכמים וששר הביטחון לא ייאלץ להגיש ולקדם את הצעת החוק שהכין".

גם חברי הועדה לא אהבו את דברי נציגי האוצר וחברי הכנסת מיקי רוזנטל (העבודה), שולי מועלם ויוני שטבון (הבית היהודי) נזעקו לשמע הדברים: "זו דמגוגיה, אין קשר בין הדברים. מדובר בהסכם שנחתם לפני ארבע שנים וצריך לקיים אותו".

משרד האוצר מסר בתגובה לדברים שנאמרו בדיון כי "השתלחותו של שר הבטחון בדרג המקצועי באוצר מהווה דריסה ברגל גסה של משרתי ציבור. תזמון הדיון בתוספות שכר תמוה כאשר בה בעת מבטלים תרגילי עורף, מאיימים בהפסקת אימונים ומבקשים תוספות תקציב של מיליארדי שקלים. המשוואה פשוטה: כל תוספת לביטחון תבוא על חשבון הציבור".