מה אמר מייסד ווייז אורי לוין ליזמים ישראליים צעירים?

לוין: "כאשר המערכת שלך קורסת, זה אומר שיש הרבה משתמשים" ■ "אחד האינדיקטורים להצלחה הוא שמישהו תבע אותך בבית משפט על הפרת פטנט" ■ "אני אומר לעובדים שלי: 'אם לא יהיה לכם טוב, אני אפטר אתכם'"

אורי לוין, אחד המייסדים של אפליקציית ווייז (Waze) שנמכרה לגוגל בשנה שעברה תמורת כמיליארד דולר, הרצה אתמול בפורום של שילובים באוניברסיטת תל אביב ודיבר על יזמות ועל דרכה של ווייז.

לוין משמש היום כמנטור במרכז הבינתחומי והוא צפוי להשתלב בתפקיד דומה גם באוניברסיטת תל אביב. "אחרי ווייז אני מתמקד רק בדברים לצרכנים ורק בדברים שעושים טוב", הוא אמר. כיום לוי פעיל במספר סטארט-אפים, בהם Zeek, פלטפורמה למכירה ורכישת זיכויים וגם Feex, אפליקציה שמאפשרת להשוות את דמי הניהול של מוצרים פיננסיים.

"אתה בא לתחום היזמות כאשר אתה רואה בעיה ולא עוזב אותה עד שנמצא הפתרון", אמר לוין, "הבחירות האמיתיות הן מה לא לעשות, ולא מה לעשות. מה לא, אלו בחירות מאוד קשות. אלו דברים שנתקלים בהם בזמן הקמת הסטארט-אפ".

לוין אמר ליזמים הצעירים: "כשתנסו לגייס כסף, תבינו שהדמיון והמציאות לא נפגשים. מה שיותר מעניין בקרנות ההון סיכון הוא שהם משקיעים כסף לא שלהם ולכן יותר קל איתם. אם משהו מוצא חן בעיניהם, הם ישקיעו בו. הסיכויים להצליח בסטארט-אפ הם נמוכים, צריך ללכת לסטארט-אפ בשביל תשוקה.

"כשהקמנו את ווייז, החלטנו להקים מקום העבודה שהכי כיף לעבוד בו. גם עכשיו ווייז היא כזו. המודל שלי בהקמת סטארט-אפ הוא מקום שאני אוהב לעבוד בו. מה הופך את המקום לטוב לעבוד בו? האנשים שאתה עובד איתם. אנשים שאתה רוצה להיות איתם. יש לי אמרה שאני אומר לעובדים: 'אם לא יהיה לכם טוב, אני אפטר אתכם'". עוד אומר לוין, "כאשר החברה מצליחה העובדים מצליחים יחד איתה. במקרה של אקזיט חשוב מאוד שכל העובדים יתוגמלו".

לוין ניסה להעניק ליזמים טיפים לגבי בחירת הפרויקט. "צריך שהדבר העיקרי של המוצר יעשה טוב. למשל, בווייז זה היה לקחת את האדם מהבית לעבודה בדרך המהירה ביותר". המוצר עצמו מגיע לבשלות לדברי לוין, רק כאשר תשעה מתוך עשרה משתמשים אומרים שהחוויה שלהם ביחס למוצר היה חיובית.

מבחינת המודל העסקי, "לוקח לסטארט-אפ שלוש שנים למצוא את המודל העסקי והוא יחליף אותו מספר פעמים בדרך. אם יהיו לסטארט-אפ הרבה משתמשים, אני טוען שבסוף הוא יצליח ליצור רווח. ווייז מייצרת הרבה רווח למשתמשים והיום היא מרוויחה מפרסום מבוסס מיקום, אבל גם בווייז החלפנו את המודל מספר פעמים".

לוין מציין את הנקודות שבהן כדאי לחגוג במהלך העבודה. "כשאתה משיק את השירות או מגייס עובד ראשון. כאשר המערכת שלך קורסת מהעומס. זה אולי לא נעים, אבל זה אומר שיש הרבה משתמשים. הכי טוב זה שאתה מתחיל לקבל מכתבי תודה ממשתמשים. אחד האינדיקטורים להצלחה הוא שמישהו תבע אותך בבית משפט על הפרת פטנט. זה אומר שהיית מספיק חשוב למישהו בשביל לתבוע אותך".

"חיים קלים"

לוין סיפר באירוע אנקדוטות מעניינות לגבי ווייז. "ווייז עשתה לנו את החיים מאוד קלים, אבל היא גם שאבה לנו את החלק מהמוח של האוריינטציה. אנחנו לא צריכים יותר לזכור דרכים", עוד מספר לוין. "המקום שווייז לא הצליחה בו הוא ביפן. בבתים שם המספור הוא לפי הזמן הכרונולוגי שהם הוקמו. הבית הכי ישן הוא עם המספר הכי נמוך. האלגוריתם שלנו לא מתאים לזה.

"המערכת של הדואר ביפן היא היחידה שיש את מספרי הבתים. אותו בעיה יש גם בקוריאה. גם בגרמניה ווייז לא עובדת כל כך טוב".

"צ'ילה היא אחת המדינות שיש בה הכי הרבה משתמשים בווייז. לפני כמה שנים הייתה רעידת אדמה שהזיזה בתים 3 מטר וגם את מערכת הכבישים. למערכת של ווייז לקח בערך שלושה חודשים לתקן את עצמה. בסוף הזמן הזה המפה של ווייז הייתה היחידה המעודכנת".

אחת השאלות מהקהל הייתה אם ווייז בעצם לא פוגעת בבטיחות של הנהג? "מדינת ישראל היא מדינה מדהימה, יש בה הכי הרבה מכוניות שנוסעות ללא נהג", אומר לוין, כאשר הוא מתייחס לכך שווייז משתמשת במנגנון שדורש מהמשתמש לציין שהוא לא הנהג בשביל להזין טקסט.