יש דיל במקום עתיד

קוויתי שלפחות שתי קדנציות יצליח יאיר לפיד להנהיג מפלגה שונה

בהתחלה חשבתי שאני קורא ידיעה מימי צעירותי הרחוקים. דיל פוליטי של ראשות ועדה תמורת סגן שר? אלה דברים שהיו נרקחים בין עסקני המפלגות הוותיקות כעניין של שגרה כמעט. הפעם זה יאיר לפיד, אבל בקלות אפשר היה להחליף את השם למנחם פרוש, למשל.

אותם האלמנטים בשתי העסקאות - רק השמות שונים. זה סוג הדיל בדיוק שלפיד הבטיח להילחם נגד שכמותו. הבטחה שהביאה לו כמה מנדטים.

נוסחה מפא"יניקית

אפשר היה להניח שלא לעולם תצליח יש עתיד להיות שונה משאר המפלגות, כפי שהבטיחה. אבל היה מותר לקוות שזה יחזיק מעמד שתי קדנציות של הכנסת, או לפחות אחת. כל כך מהר ממירה המפלגה את העתיד שלה ושלנו בעבור הדילים שמהם רצינו לברוח?

הסיפור הוא ראשות ועדת חוץ וביטחון, כמובן. לאחר חזרתו של אביגדור ליברמן לתפקיד שר החוץ נותר תפקיד יו"ר הוועדה יתום. יותר מחצי שנה התקשו המפלגות להחליט על מועמד מוסכם. בסוף הם הצליחו באמצעות הנוסחה המפא"ניקית הוותיקה. שני יו"רים ברוטציה; המועמד של יש עתיד, שהיה מיועד לתפקיד ראש הוועדה, יקבל במקום זאת לשכה של סגן שר בכיר (כנראה חוץ או ביטחון). מה הקשר בין שני הדברים? קשר ענייני כמובן אין, אבל יש קשר הרבה יותר הדוק: הקומבינה.

עוד עובד מיותר במשרד ממשלתי

הוועדה לא זקוקה לשני יו"רים, כשם שמשרדי הממשלה לא זקוקים לסגנים. אדרבא, אלה בדרך כלל מסרבלים את העבודה ורבים ביניהם על כיבודים וקרדיטים. בקיצור: הסגן מפריע לעבודת השר וגם למנכ"ל כי הסגן מסתובב להם בין הרגליים בחיפוש אחר תעסוקה וסמכויות. בקיצור, עוד עובד מיותר במשרד ממשלתי.

הדילים הללו, ויש להם כל מיני צורות ומטרות, נכנסים כולם תחת המטריה של סיאוב. אותה מילה שעליה בנו לפיד וחבריו מפלגה גדולה. עכשיו גם יש עתיד זוחלת לכוון המחנה הזה. מי שמתחיל עם דילים בלתי מוסריים, לא עוצר שם. מעכשיו יודעת יש עתיד שלכל בעיה יש דיל שפותר אותה. ואחר כך עוברים למעשים אחרים מן הסוג הזה.

עפר שלח

אבל יש גם נקודת אור בפרשה זו, וקוראים לה עפר שלח. הוא סירב לקבל את תפקיד סגן השר. כמה אנשים אתם מכירים שהיו עושים זאת? אני מניח שהוא סירב להשתתף במשחק המכוער הזה של חלוקת תפקידים שנחוצים רק למי שמקבל אותם - לא למדינה, לא לשום דבר מועיל אחר. שלח פעל בהתאם לצו מצפונו.

הוא לא הפך את עורו לפוליטיקאי מהסוג הישן. אני מקווה ששלח יצליח להמשיך להיות שלח. ואולי גם שיוריד את מנהיגו מן הדיל. כי זה נורא מאכזב.