ועדת הערר נזפה בעיריית בני-ברק: מסכלת תמ"א 38 בעיר

הנזיפה - בעקבות דרישת העירייה מיזמים להקצות לה שטחים ציבוריים בבניינים המחודשים

ועדת הערר לתכנון ובנייה במחוז תל אביב במשרד הפנים הורתה לעיריית בני ברק לחדול לאלתר מדרישתה, במסגרת אישור פרויקטי תמ"א 38, לחייב יזמים להקצות שטחים לעירייה בבניינים שיחוזקו מפני רעידות אדמה.

בשל הצפיפות התכנונית המאפיינת את בני ברק, נוהגת העירייה לדרוש מיזמים להקצות שטחים בבניינים המחודשים, שבהם מתכננת העירייה להקים מבני ציבור דוגמת גני ילדים או מוסדות דת - תנאי שלעתים מסכל את היכולת של היזמים לממש פרויקטים מסוג זה.

"מורים לחדול מהמנהג"

ועדת הערר דנה בערר שהוגש על ידי תושבים נגד היתר להריסת בניין קיים ברחוב שח"ל והקמת בניין חדש במקומו, על בסיס זכויות בנייה שמעניקה בין היתר תמ"א 38. בדיון ציין יו"ר ועדת הערר עו"ד מיכה גדרון: "אנו רואים בחומרה התנהלות זו של הוועדה המקומית, שממשיכה לדרוש במישרין או בעקיפין, במפורש או במרומז, הקצאת שטח ציבורי בקומת הקרקע, בבקשות להיתר בנייה מכוח תמ"א 38, ואנו מורים לוועדה המקומית לחדול לאלתר ממנהג זה עד אשר הנושא לא יעוגן בתוכנית תקפה".

בדיון התברר שהוועדה המקומית בני ברק ממשיכה לדרוש מכל יזם שרוצה לבנות לפי תמ"א 38 להקצות חלק מהבניין, בדרך כלל שטח בקומת הכניסה, לצורכי ציבור. באמצעות עו"ד אלי וילצ'יק ממשרד כהן וילצ'יק קמחי, טענה החברה היזמית אבן בדולח כי מדובר בדרישה לא חוקית, אך מאחר שיזמים מעוניינים לקבל היתר בנייה מהעירייה, הם מסכימים בלית ברירה לתנאי זה.

עוד נטען בדיון כי הוועדה המקומית בני ברק לא מאשרת הוספת 2.5 קומות בגין חיזוק בניין מפני רעידות אדמה מכוח תמ"א 38, אלא רק תוספת של קומה אחת. זאת למרות שהתוכנית הארצית שאישרה הממשלה מאפשרת הוספת 2.5 קומות.

גם כאן נטען כי יזמים נמנעים מהגשת בקשות לתוספת של 2.5 קומות במסגרת פרויקטי תמ"א 38, וזאת כדי ליישר קו עם מדיניות הוועדה המקומית. גדרון קבע כי הוועדה המקומית חייבת לקלוט כל בקשה שמוגשת לה, ורק לאחר מכן יכולה להחליט אם לאשר או לדחות את הבקשה, אך היא אינה יכולה לסרב מראש לקלוט בקשות.

הערר נמחק לאחר שהיזמים החליטו להגיש בקשה מחודשת להיתר בנייה, שתכלול זכויות מתוקף תמ"א 38 ללא הקצאת שטחים ציבוריים לטובת העירייה.