נתניהו צפוי להיענות לדרישות התקציביות של מערכת הביטחון

רה"מ בשיחות סגורות: תלונות משה יעלון נובעות ממצוקה תקציבית אמיתית ■ מדובר בפעם השנייה תוך שנה שבה מערכת הביטחון מבקשת לפתוח התקציב

ראש הממשלה בנימין נתניהו צפוי להיענות לדרישות התקציביות החדשות של מערכת הביטחון המסתכמות בכ-2 מיליארד שקל. נתניהו מבקר בימים אלה ביפן, שם הוא מנסה לקדם השקעות במשק הישראלי, ובחדשות ערוץ 2 דווח אמש כי הוא מתכוון "להתערב" בסוגיית תקציב הביטחון ל-2014.

נזכיר כי מדובר בפעם השנייה תוך שנה שבה מערכת הביטחון מבקשת לפתוח את תקציב 2013-2014; בפעם הקודמת קיבלה המערכת תוספת עתק של 2.75 מיליארד שקל, אחרי שתקציב המדינה אושר בתמיכת שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון (ליכוד ביתנו). הערכות הן כי נתניהו יסכים להעניק חלק מהתוספת שמערכת הביטחון דורשת.

הפרקטיקה הזו, שלפיה נתניהו מכריז על "קיצוץ" בביטחון לטובת תקציבים אזרחים ומיד עם אישור תקציב המדינה בכנסת הוא "מחזיר" את הקיצוץ עם תוספת נאה נהפכה כבר לשיטה מאז כניסתו לתפקיד ראש הממשלה בשנית.

לפי נתונים רשמיים של משרד האוצר, מאז 2009 העביר נתניהו כ-15.7 מיליארד שקל תוספות לביטחון אחרי אישור התקציב. מדובר על תוספות של כ-3 מיליארד שקל בממוצע על פני 5 השנים האחרונות, וגם השנה צפוי רה"מ להעביר תוספת. עוד עולה מהנתונים, כי מאז כניסתו של נתניהו לתפקיד זינק תקציב הביטחון ברוטו בכ-10 מיליארד שקל - מ-51.6 מיליארד ליותר מ-61.2, עלייה של כ-20%.

עמדה בעייתית

בראיון שפורסם אתמול (א') ב"גלובס" אמר הממונה על התקציבים במשרד האוצר, אמיר לוי, כי לא הגיע פניה רשמית ממשרד הביטחון. "ננסה לשכנע את הממשלה ואת ראש הממשלה לעמוד מאחורי החלטה שלהם, לא לקיים דיון נוסף על תקציב הביטחון לשנת 2014" אמר לוי.

בכירי האוצר והעומד בראש המשרד, השר יאיר לפיד, נוקטים עמדה בעייתית שלא הוכיחה עצמה בעבר: באוצר מתעלמים לחלוטין מדרישות הצבא ולא מנהלים דיונים עם מערכת הביטחון. כתוצאה מכך, ראש הממשלה יידרש לסוגיה וכפי שהוא נוהג לעשות ועשה אך לפני שמונה חודשים, הוא יפסוק לטובת צה''ל ונגד האוצר ויריבו הפוליטי, לפיד. כעת, על שר האוצר להכריע - האם לשבת עם יעלון ולנהל עמו מו''מ תוך שהוא מונע את כניסתו של נתניהו לתמונה, או שמא להמשיך להתעלם ולהכניס את נתניהו לתמונה. במשרד ראש הממשלה סירבו להגיב לידיעה.

* מהו "תקציב ברוטו"?

תקציב ברוטו מורכב מתקציב נטו (הוצאה ישירה מאוצר המדינה) ומהוצאות שמותנות בהכנסה. משרד הביטחון עושה פעולות שמניבות הכנסות, ובהן מכירת ציוד או מכירת נדל''ן; המשרד רשאי להוציא כספים אלה. לדוגמה, ב-2013 התקציב המקורי ברוטו עמד על 58.4 מיליארד שקל - 52.5 מיליארד נטו (מאוצר המדינה) ועוד 5.9 מיליארד שקל הוצאה שמותנית בהכנסה

תקציב הביטחון
 תקציב הביטחון