עו"ד חודק: "גל הרגולציה ייצור צונאמי שיהרוס את שוק ההון?"

חודק אמר את הדברים בכנס יועצי ההשקעות שאורגן ע"י מור בית השקעות ■ פרופ' אבי שמחון: "זה איכשהו עבר מתחת לרדאר שלבנק ישראל יש חוב של למעלה מ-200 מיליארד שקל, לכן קשה לו להעלות את הריבית"

המשבר הפיננסי הגדול ב-2008, זיעזע את שוק ההון ואת מוסדות הרגולציה בעולם והוביל לגל של חקיקות ותקנות רגולציה חדשות. עו"ד דוד חודק, ראש משרד גרוס, קלינהנדלר, חודק הלוי גרינברג ושות' התייחס לשאלה - האם גל הרגולציה שהגיע לאחר המשבר העולמי של 2008-9 (ועדות חודק, גולדשמיט ואנדורן), הוא גל שיצר תיקונים מהותיים או צונאמי שיוביל להרס שוק ההון?

"על אף ההכבדה הרגולטורית, נראה שהתוצרים של שלושת הוועדות - ועדת חודק, ועדת גולדשמיט וועדת אנדורן, הם רלוונטיים ומידתיים, עם זאת יש תיקונים שונים שצריך לערוך, בעיקר במסקנות ועדת אנדורן וגולדשמיט". כך אמר חודק במסגרת מפגש מקצועי ליועצי השקעות שאורגן על ידי מור בית השקעות.

פרופ' אבי שמחון, שכיהן בעבר כיועץ שר האוצר ומשמש כדירקטור במור בית השקעות אמר: "היכולת שלנו לנבא את מה שקורה לא קיימת. מה אנחנו כן יודעים? שהמשק הישראלי מחובר בטבורו לריבית בחו"ל. מדינת ישראל יושבת על הר של דולרים. מ-2007 שילשנו את יתרות המט"ח פי 3 ואנחנו קרובים לשיא העולמי יחסית לתל"ג. זה רע מאוד וזה יקר מאוד".

שמחון המשיך ואמר עוד כי "בנק ישראל לא הדפיס שקלים, אלא לקח הלוואות מהציבור - ועם הלוואות האלו הוא קנה דולרים. זה איכשהו עבר מתחת לרדאר שלבנק ישראל יש חוב של למעלה מ-200 מיליארד שקל, לכן קשה לו להעלות את הריבית. אם בנק ישראל יעלה את הריבית - הוא הראשון שישלם על כך. זו לא בועה במובן הטכני אך אנחנו מגיעים למקום מאוד מסוכן".

בתשובה לשאלה האם ההנפקות של היום הן הסדרי החוב של העתיד? השיב אלי לוי, מנכ"ל מור קרנות נאמנות: "שטרי הנאמנות של היום חזקים הרבה יותר מאלו של ההנפקות ערב המשבר של 2008. אנחנו רואים שלא כל חברה יכולה לגייס חוב בשוק ההון הישראלי ולכן התשובה לשאלה האם ההנפקות של היום הן הסדרי החוב של העתיד היא שלילית".