הקרב על התקציב: יעלון מאשים את האוצר בחוסר שקיפות

שר הביטחון טוען כי בעוד במשרד האוצר הציגו לראש הממשלה שיש גירעון בתקציב, המצב הפוך וישנם עודפים מתקציב 2013 – כשנתניהו בעצמו לא יודע מהם העודפים המחולקים ■ "האם כך מתנהל משרד ממשלתי, בכזה חוסר שקיפות?", שאל יעלון

עוד יום של קרב על תקציב הביטחון: בעוד נתניהו שוהה ביפן ואינו מכריע במחלוקת, שרי האוצר והביטחון ממשיכים בהתבטאויות קשות האחד על המערכת בראשותו עומד השני. היום אומר שר הביטחון יעלון כי בעוד משרד האוצר טוען כי יש גירעון גדול בתקציב, המצב הפוך: "עד היום ראש הממשלה אינו יודע מה העודפים של 2013 שעדיין מחולקים", אמר יעלון.

"זה לא סוד שהאופן בו תקציב הביטחון הובא לאישור היה לא ראוי", אמר הבוקר שר הביטחון בסיור בגליל. "הוא הגיע בתור תקציב אחרון למרות גודלו, ולכן הקבינט קיבל החלטה לתגבר את תקציב הביטחון. אז הציג שר האוצר טיעון של 'אין כסף' ואמר כי יש גירעון ענק, ועל הרקע הזה לקחתי על עצמי קיצוץ של 3 מיליארד ואני עומד בו, רק לא יותר מזה".

"בתקציב הוצג קיצוץ של 7.5 מיליארד שקלים, ולכן הקבינט קיבל החלטה לתגבר את הסכום, ולמרות זאת זה עדיין לא תגבור מספק. גם ההחלטה האחרונה, על העברת 2.75 מיליארד שקלים הייתה ברורה כי אין בה די. זה היה ברור גם לשרים שנכחו בחדר וגם לראש הממשלה", אומר שר הביטחון.

"אם יש עודף, איך מציגים לראש הממשלה מצג של גירעון?"

"בדיעבד הסתבר שלא רק שלא היה גירעון, אלא יש בתקציב עודפים שמחולקים עד היום. עיני אינה צרה במיליארד שקלים לניצולי שואה או בכספים אחרים שמחולקים, אבל אם יש כסף אז איך מציגים לראש הממשלה מצג של גירעון ענק ואין ברירה? יש פה שאלה של משילות - האם כך מתנהל משרד ממשלתי, בכזה חוסר שקיפות. עד היום ראש הממשלה אינו יודע מה העודפים של 2013 שעדיין מחולקים. הקבינט יחליט, וברור לחלוטין שיש פה צורך לפצות על הגירעון בתקציב הביטחון", טוען יעלון טענות קשות נגד משרד האוצר.

שר הביטחון מתייחס גם לפרסום הראשון אמש בחדשות 2, לפיהם משרד הביטחון לא העביר את התקציב הדרוש לאזכרה במלאת 40 שנים לטבח מעלות, אחד מאירועי הטרור הקשים בישראל, וטוען כי לא מדובר בעניין תקציבי: "השאלה מי אחראי לטפל בנפגעי פעולות איבה זאת סוגיה עקרונית שנדונה כבר לפני שנה. אגף ההנצחה אחראי לטפל בחללי מערכות הביטחון. אינני יודע איך זה התגלגל", אמר יעלון.

הדברים נאמרים אחרי שאתמול משרד האוצר תקף במלים קשות את מערכת הביטחון לאחר הפרסום על ביטול האזכרה: "משרד הביטחון שבר שיא חדש כשבחר לנהל קמפיין דורסני על גבן של המשפחות השכולות מן הטבח במעלות", זעמו במשרד האוצר והודיעו כי לפיד הורה על העברה מיידית של 10,000 שקלים למימון האזכרה. גורם בכיר במערכת הביטחון השיב: "יש לנו שתי מילים לומר לאנשי משרד האוצר על הניצול הציני של משפחות שכולות למאבק: תתביישו לכם".