ברזיל: הומלסים פלשו לקרקע ליד איצטדיון המונדיאל

ארגון שמנסה להשיג דיור לעניים "פלש" לאחרונה לקרקע ליד איצטדיון הכדורגל החדש של סאו פאולו במטרה ללחוץ על הממשלה לבנות שם דירות

אתה יודע שאתה מתקרב לעיר הפחונים שנקראת "קופה דו פובו" או "הגביע של העם", כששני גברים מגיחים לפתע לכביש לפני מכוניתך כשהם גוררים מוט במבוק ארוך. מדובר בפיגום בנייה לפאבלה הזו, שנבנתה בן לילה על קרקע פנויה ליד איצטדיון הכדורגל הנוצץ איטקראאו, שנבנה בצידה המזרחי של סאו פאולו לרגל תחרויות המונדיאל בכדורגל בעוד כחודש.

קופה דה פובו היא תוצאה של "פלישה" שאורגנה בדייקנות כמעט-צבאית על ידי "תנועת העובדים חסרי הדיור", ארגון שמאל שמנסה להשיג דיור לעניים. המטרה היא לגייס את המונדיאל כדי ללחוץ על הממשלה לבנות דיור על אותה קרקע פנויה לכ-4,000 חסרי הדיור שלפי המארגנים עברו להתגורר כאן במבנים ארעיים.

"בזכות הגביע העולמי, דמי השכירות באזור איטקראאו עלו מ-350 ריאל בחודש ל-700 ריאל בחודש (316 דולר) בשנה שעברה", אומרת סואלי גומז דה סילבה, טבחית באחד המטבחים המשותפים בהתנחלות החדשה.

כשהמונדיאל של ברזיל 2014 ייפתח רשמית באצטדיון איטקראאו ב-12 ביוני, יוזמות כמו קופה דו קובו מיועדות למקסם את הלחצים על הממשלה, כאשר היא תהיה הכי פגיעה לביקורת.

הממשלה גם ניצבת בפני בחירות לנשיאות באוקטובר, שמחלישות אותה עוד יותר. השילוב של שני האירועים מצית פעילות פוליטית רבה, מארגוני סיוע לחדרי דיור עד איגודים מקצועיים. הממשלה אינה יכולה לעשות הרבה מלבד לקבל את דרישות הארגונים הללו, או לנסות לגרור רגליים.

"מנקודת המבט של קבוצות האינטרס החברתי, זהו התזמון המושלם", אומר קרלוס מלו, איש מדע המדינה במכון Insper בסאו פאולו.

תנועת העובדים חסרי הדיור ארגנה עד כה 17 "פלישות", כלומר תפיסות לא חוקיות של קרקע, באזור סאו פאולו רבתי. היא מאשימה את המונדיאל בייקור דמי השכירות באיטקוארה, הפרבר שבו שוכן האצטדיון, מה שהפך את הדיור באזור לבלתי נגיש לאנשים רבים.

"האזור הזה סבל הכי הרבה מהמונדיאל, והמצב הזה חוזר על עצמו בכל עיר שמארחת את המשחקים", אומר ג'ושוע רוקה, דובר של תנועת העובדים חסרי הדיור. לדבריו, התנועה אינה מתנגדת לגביע העולמי, אך הממשלה לא סיפקה פרויקטים בעלי משמעות ארוכת טווח יותר, כמו שיפורים בתחבורה ובדיור שהיא הבטיחה.

מיגל רייס, סגן ראש עיריית איטקוארה, אומר שהעלייה בדמי השכירות ובמחירי הדירות באזור נובעת מהשיפור הכלכלי ולא מן הגביע העולמי. "איטקוארה מושכת תעשייה, יש כבישים ומרכזי קניות חדשים, והמטרו (רכבת תחתית) שופרה. טבעי שמחירי הבתים יעלו", לדבריו.