סרוסי: במקום למהר לאקזיט, חברות ישראליות צריכות לגדול

יו"ר בנק הפועלים: "הייתי גם רוצה לראות יותר חברות ישראליות שצומחות באופן עצמאי ונמצאות בצד הרוכש ולא הנרכש"

"השוק החם בארה"ב איפשר כמה הנפקות ישראליות מוצלחות בשנה האחרונה, שמאפשרות בנייה של חברות ישראליות גדולות שיהפכו לרוכשות. חשוב שיישמר חלק מרכזי של קרנות הון סיכון וחברות בבעלות ישראלית, שהנהלתן מרוכזת בישראל. לעתים יש לחברות ישראליות רק אופציית להימכר (אקזיט), אבל לא פעם הן בעלות פוטנציאל להתפתח, והייתי גם רוצה לראות יותר חברות ישראליות שצומחות באופן עצמאי ונמצאות בצד הרוכש ולא הנרכש" - כך אמר היום (ד') יאיר סרוסי, יו"ר בנק הפועלים, בכנס בנושא מיזוגים ורכישות חוצי-גבולות שנערך ע"י פירמת עורכי הדין הבינלאומית מוריסון פורסטר בשיתוף פועלים שוקי הון וארנסט אנד יאנג.

סרוסי ציין כי לצד חברות בינלאומיות גדולות שמחפשות הזדמנויות רכישה כדי לצמוח, גם קרנות פרטיות הן רוכשות פוטנציאליות: "החברות הגדולות מחפשות רכישה של כשרונות, יכולות פיתוח וחדשנות. בישראל יש ריכוז של חברות בינלאומיות שבנו בסיס חזק, ולכן לפעמים פשוט יותר לרכוש חברה בישראל מאשר חברה בארה"ב מחוץ לסיליקון ואלי. תוסיפו לזה את כמות המזומן אוף-שור (OFF SHORE) של חברות טכנולוגיה ותראו שיש סיבות רבות לרכוש בישראל".

סרוסי דיבר על הירידה במינוף ברכישות בשנים האחרונות וציין כי "אם בעבר כל קונה יכול היה להגיע למינוף בנקאי של 70%-60% בעת הרכישה, בשנים האחרונות כמעט ואין מימון בנקאי לרכישה, והמינוף בכל מקרה ירד לרמות מקסימליות של 40%-30%".

יו"ר בנה"פ התייחס גם לתעשיית הגז בישראל על רקע המשבר באוקראינה ואמר כי המשבר טומן בחובו הזדמנות לישראל: "אם עד כה היה מדובר ביצוא גז טבעי נוזלי (LNG) למזרח, הרי שהמשבר באוקראינה מחדד את חשיבות הגז לאירופה. מבחינת השוק הישראלי, אם נדע לפרוס רשת מהירה לגז, יכול להיות שיפור בכושר התחרות ע"י ירידת מחירי האנרגיה לתעשייה. לעומת זאת, קיים קושי שנובע מהתחזקות המטבע".