נוחי דנקנר איבד סופית את אי.די.בי: העליון דחה את ערעורו

(עדכון) - דנקנר קם על רגליו במהלך הדיון ופנה לנשיא העליון גרוניס: "אני בתחושת קיפוח ועוול. הדברים שראיתי אינם חוקיים" ■ גרוניס: "בשל החשיבות בהכרעה מיידית החלטנו לדחות הערעורים. הנימוקים יינתנו בהמשך"

"בשל החשיבות בהכרעה מיידית אנו מודיעים כי החלטנו לדחות את הערעור של נוחי דנקנר. נימוקים להחלטה יינתנו בהמשך" - במילים אלה חתם באופן רשמי נשיא בית המשפט העליון, אשר גרוניס, את פרק נוחי דנקנר בקונצרן אי.די.בי, שארך כ-10 שנים.

שבוע לאחר חתימת ה"קלוזינג" בהסדר החוב בקונצרן, שהעביר את השליטה בו לידי לבעלי הבית החדשים - אדוארדו אלשטיין ומוטי בן-משה - התייצב דנקנר דרוך ומתוח באולמו של גרוניס בבית המשפט העליון בירושלים, כדי לשמוע את החלטתו בנוגע לערעור שהגיש נגד פסיקת בית המשפט המחוזי בתחילת השנה להעביר את השליטה בקונצרן מידיו.

במהלך הדיון היום (ד') לחץ גרוניס על דנקנר למשוך את הערעור, ובין היתר הבהיר לו כי "אי-אפשר להחזיר את הגלגל לאחור. לא אומרים מי צודק ומי לא ומה היה בעת שניתנה ההחלטה הקודמת, אלא על המצב היום, וכיום אי אפשר להחזיר את הגלגל".

אך דנקנר בשלו: עד הרגע האחרון הוא עוד ניסה לשדר אופטימיות ושוב לקנות לו אופציה לרכישת השליטה בקונצרן.

"הכול הפיך. מדובר על מעשה שנעשה שלא בתום-לב. יומיים לפני הדיון מעבירים מניות... בסך-הכול זה כסף, הכול הפיך", אמר עורך דינו של דנקנר, שמוליק קסוטו, בדיון.

דנקנר, שביקש לשאת בעצמו דברים, השיב לשופט כי "אני לא חושב שזה פרקטי להשיב את הגלגל לאחור במובן של הפסקת מסחר (במניות אי.די.בי פתוח, א' ל' ו' וא' פ') או הסדר חדש ואסיפות נושים. אבל אני בתחושת קיפוח ועוול. הצעתי לאפשר לי להוציא לפועל סיכום עם משקיעים אחרים שיביאו תוך 45 יום כסף להסדר. אני אשיב לאלשטיין ובן-משה את כספם עם ריבית והצמדה, ואכנס בנעליהם להסדר בחברה".

כשגרוניס ציין כי "הנושים הצביעו ואמרו את דברם", קם דנקנר ואמר: "יצאתי ב-5 בינואר מהמחוזי ונשאלתי על-ידי התקשורת להרגשתי. אמרתי שאני עצוב ומצטער רק על כך שהאמת לא יצאה לאור ושהצדק לא ניצח. זוהי הסיבה שבגללה אני כאן. אני מאמין ובוטח בבית המשפט, גם אם יפסוק נגדי.

"אני יוצא מההליך שעברתי בשנה האחרונה מזועזע מהדברים שראיתי. זו אינה מלחמה של דון קישוט שמבקש לקבל את החברה בחזרה. אומרים שזה מפעל חיי, אנסה להשתקם ממפעל אחר, זו אינה הנקודה. הדברים שראיתי הם אינם חוקיים, ולא אשתמש במילים חריפות יותר.

"אני רוצה לומר דבר פרקטי: שום נושה לא ייפגע, ושום בעל אג"ח לא ייפגע. יש מספר אחד רלבנטי, והוא 950 מיליון שקל. החברות של אלשטיין ובן-משה חברו יחד מתוך נחיתות, הם ראו שהם הולכים להפסיד בהצבעה שהתקיימה בנובמבר האחרון, ולמעשה הקבוצה בהובלתי קיבלה רוב מוחץ של קרוב ל-80%", אמר דנקנר, והזכיר כי השופט אורנשטיין התנגד בזמנו לאיחוד בין אלשטיין לבן-משה.

אלא שעו"ד חגי אולמן, נאמן ההסדר באי.די.בי (יחד עם אייל גבאי), התנגד לרעיון שהעלה דנקנר: "אנחנו לא יכולים לקבל את ההצעה הזו. ההסדר מבוצע זה 4 חודשים לפי החלטות בית המשפט. עברנו כברת-דרך להשגת האישורים הרגולטוריים השונים. הכול נעשה לפי מועדים ברורים שקבעו את זמן הקלוזינג להסדר.

"לא ייתכן שבעל שליטה ייקח את הסיכוי לעצמו וישים את הסיכון על נושים. מי שרוצה לעצור הסדר שאושר כשהוא רואה את ההסדר מתקדם ומתבצע - היה עליו לעשות כן כבר בינואר ולהניח את כל הכסף הנדרש - 700 מיליון שקל (כפי שקבע בזמנו בית המשפט המחוזי, במטרה למנוע את הנזקים שעלולים להיגרם לחברה ולנושיה - א' ל' ו' וא' פ')."

גם באי-כוחם של אלשטיין ובן-משה, עורכי הדין אביתר קנולר ויריב שי ישינובסקי, התנגדו לקבלת הערעור. "עו"ד קסוטו זעק את זעקת הקוזאק הנגזל ואמר שמיהרו לעשות קלוזינג ימים ספורים טרם הדיון. לא ביקשת עיכוב ביצוע עד היום - אתה מבקש עכשיו?", אמר עו"ד קנולר.

גרוניס הציע כאמור לדנקנר למשוך את הערעור והבהיר כי הוא אינו רואה אפשרות לבצע את המהלך המוצע על-ידיו. על כך השיב עו"ד קסוטו,כי "התמונה שמוצגת אינה נכונה. הציבור יודע שבית המשפט העליון ידון בערעור. הטענה שייגרם נזק אינה נכונה".

עליות חדות באי.די.בי היום

כנראה ללא קשר לדחיית הערעור, רשמו היום מניות קבוצת אי.די.בי עליות שערים נאות במחזורים ערים, על-פי ההערכות, על רקע הדוחות הטובים שפרסמו החברות המוחזקות, ובעיקר סלקום.

מניות אי.די.בי פתוח, שהחלו להיסחר לפני כיומיים, רשמו עלייה של כ-10%, החברה-הבת דסק"ש הוסיפה 4.5% לערכה, וכך גם סלקום עצמה.

מאלשטיין ובן-משה נמסר: לאורך כל הדרך היה לנו אמון מלא ברשויות ובמערכת המשפט. אנו מרוצים שהתהליך הגיע לסיומו ושכעת אפשר להתרכז בעשייה לטובת החברה".