ניצחון על צסק"א? לא תהיה סנסציה גדולה

כסף שנזרק בתחילת העונה לא יכול להוות תעודת ביטוח לאיך שהקבוצה תיראה בתקופה הקריטית של העונה, והיריבה של מכבי בפיינל-פור רחוקה משיאה

לא לגמרי ברור איך הפכה מכבי ת"א לאנדרדוג מול צסק"א בפיינל-פור. הניסיון לקחת קבוצה עשירה ולהפוך אותה לפייבוריטית הוא לא רלוונטי, ועוד יותר לא רלוונטי כשמדברים על צסק"א. היא הייתה הקבוצה העשירה ביבשת בכל חמש העונות האחרונות וזה לא עזר לה לקחת אפילו תואר יורוליג אחד. בשנה שעברה היא הובסה בחצי הגמר למרות שהייתה לה קבוצה מצוינת ומאמן אדיר (מסינה); לפני שנתיים העמידה קבוצת NBA (קירילנקו, קרסטיץ'), עם תקציב שכנראה לא יחזור בעתיד הנראה לעין בכדורסל האירופי, ונכנעה בגמר לאולימפיאקוס.

כסף שנזרק בתחילת העונה לא יכול להוות תעודת ביטוח לאיך שהקבוצה תיראה בתקופה הקריטית של העונה. צסק"א אולי עשירה אבל היא מגיעה למשחק מול מכבי בתקופה הכי גרועה מאז חזר אליה אטורה מסינה לפני שנתיים. היא הפסידה בארבעה מחמשת המשחקים הרשמיים האחרונים שלה, כולל שני הפסדי בית לקובאן בסדרת רבע גמר ליגת ה-VTB (נמצאת הפסד אחד מהדחה) ויצאה לגמרי מאיזון ומאיפוס. הלחץ להחזיר לפעילות את השחקן הכי משמעותי שלה, תיאודוסיץ', הביא את מסינה להחלטה לנסוע לפני שבועיים לשני משחקי אימון במילאנו, מול קאנטו ו-וארזה, קבוצות שמדורגות במקום 3 ו-10 בליגה האיטלקית. לא ברור מה אפשר להשיג מול קבוצות בדרג הזה חוץ מלתרגל את השחקנים בנחיתה בשדה התעופה במילאנו. כשחזר מסינה הביתה התברר ששום דבר לא עובד. מול קובאן נראה היה שצסק"א בכושרה היא אפילו לא הקבוצה הטובה ברוסיה היום.

אם שמים את סוגיית הכסף הלא רלוונטית כרגע בצד, הפסד של צסק"א ביום שישי למכבי ת"א לא יהיה הפתעה סנסציונית. הוא לא יהיה הפתעה בכלל.

הכסף שנזרק בצסק"א ולא מביא תארים (2 אליפויות אירופה ב-11 השנים האחרונות, השנים בהן הפכה לכוח הכלכלי הגדול ביבשת) הפך בשנים האחרונות להוכחה הטובה ביותר של אנשי מכבי ת"א לצדקת הדרך שלהם. תגיד ההנהלה, הנה, גם השנה העמדנו תקציב נמוך פי שלושה ונשחק במגרש ביתי לחלוטין מול הקבוצה העשירה ביבשת, במשחק אחד, על הזכות להיות בגמר האירופי.

מספיק שנים עברו מאז הקבוצה הגדולה ההיא של מכבי, כדי שהקהל יספיק להפנים ולקבל בהכנעה ובהבנה את שיטת הברייק-איבן של ההנהלה. כל עוד מכבי תמשיך להגיע לפיינל-פור בקצב של שנתיים-שלוש, תקרת הסבלנות לא תיפרץ והמודל הבונקריסטי יהיה מתקבל על הדעת. להם יש את תיאודוסיץ', אנחנו נסתפק בהיקמן. כשזה עובד זה נראה גאוני. כשלא עובד זה נראה כמו קמצנות לשמה ויריקה בפנים של הקהל. העפלה לפיינל-פור אחת לשנתיים-שלוש יכולה לשמר מראית עין של קבוצה מצליחה, בטח במדינה בה אין הצלחות ספורטיביות, ותאפשר את מה שחשוב באמת: המשך גבייה של מנויים יקרים מאוד; נהירה של ספונסרים; וערוץ טלוויזיה פראייר תורן.

האם ההנהלה של מכבי חיה בבועה שלא מתאימה לעיסוק בספורט תחרותי? לא בטוח. המודל הכלכלי של היורוליג עדיין לא יכול להסביר השתוללות כלכלית. איך אפשר להסביר כדאיות של העמדת תקציב גבוה כשמשחקים בליגה שבה הבונוס על העפלה לפיינל-פור הוא 50 אלף אירו (הקבוצה שתזכה תקבל סכום מגוחך של 250 אלף אירו). הרבה יותר קשה להסביר את המודל המופרך של צסק"א, שמנהלת אופרציה בסכומי עתק שלא מעניינת אף אחד. הרבה יותר קשה להבין למה לזרוק כל כך הרבה כסף בקבוצת כדורסל שבאה מעיר של 10.5 מיליון תושבים ומצליחה להביא בקושי 4,700 צופים בממוצע למשחק במפעל האירופי הבכיר.