נחשף ב"גלובס": אפק יתמנה למנכ"ל משרד הבריאות במקום גמזו

פרופ' ארנון אפק, ראש מינהל רפואה במשרד הבריאות, נחשב למינוי "נוח" שלא צפוי לפגוע בדומיננטיות של השרה יעל גרמן, בניגוד למנכ"ל היוצא

יום לאחר חשיפת "גלובס" בדבר זהותו של מנכ"ל משרד הבריאות החדש, הודיעה היום (ד') רשמית שרת הבריאות יעל גרמן על מינויו של פרופ' ארנון אפק במקומו של המנכ"ל היוצא פרופ' רוני גמזו.

פרופ' ארנון אפק (51), ראש מינהל הרפואה במשרד הבריאות ולשעבר סגן מנהל המרכז הרפואי שיבא (תל השומר), נחשב על פניו למינוי מפתיע, אולם במערכת הבריאות העריכו כי גרמן צפויה למנות לתפקיד אדם "נוח" ופחות דומיננטי מפרופ' גמזו, שבמקרים רבים הוביל מדיניות והתבטא בנושאים שונים בניגוד לעמדת השרה מה שהוביל לסיום תפקידו באופן מוסכם. מבחינה זו, בצד הניסיון הניהולי שצבר בשיבא ובמשרד הבריאות, אפק נחשב לאדם המתאים לתפקיד: מאז כניסתה של גרמן למשרד, השניים עבדו בצמוד וללא מחלוקות, כאשר הוא מקפיד להעניק לה את הקרדיט לניהול המדיניות.

פרופ' אפק התמחה בפתולוגיה במרכז הרפואי הדסה והוא בוגר המסלול למנהל רפואי באוניברסיטת בן-גוריון. בעבר שירת בקבע בצה"ל והשתחרר בדרגת סא"ל, לאחר ששימש כראש ענף מיון רפואי. בתל השומר שימש בין היתר כמנהל היחידה לתמיכה ניהולית וכממונה על תחום המתמחים והסטז'רים בשעת חירום. בעבר נמתחה ביקורת על כך שבזמן תפקידו כסגן מנהל תל השומר, מונה על ידי פרופ' גמזו לעמוד בראש ועדה לבחינת התיירות הרפואית בישראל זאת אף שתל השומר מוביל את הפעילות בתחום זה מקרב בתי החולים הממשלתיים. מסקנות ועדת אפק קבעו כי יש להסדיר את התיירות הרפואית בבתי החולים תוך מגבלות מסוימות.

גורמים במערכת הבריאות, בעיקר בקרב קופות החולים, הביעו דאגה היום שמא גם גרמן ממנה לתפקיד אדם שמזוהה מאוד עם בתי החולים וללא ניסיון ברפואה קהילתית. על פי הגורמים, מטרידה במיוחד העובדה שלתפקיד מונה סגנו לשעבר של פרופ' זאב רוטשטיין, מנכ"ל תל השומר, שסדרת תחקירים מהחודשים האחרונים ב"גלובס" חשפו כיצד החל להקים שדה תעופה קטן למסוקים פרטיים לא ההיתרים הנדרשים וללא ידיעת משרד הבריאות. גורמים במערכת טוענים כי לא רק שגרמן עברה לסדר היום בעניין הזה, אלא שהמינוי הנוכחי עשוי לחזק את הקשר של תל השומר עם המשרד כמו גם את השפעתו עליו.

גרמן מסרה היום בהודעתה: "האתגרים העומדים בפנינו במערכת הבריאות הם אדירים. עם סיום עבודות הוועדה לחיזוק מערכת הרפואה הציבורית בישראל, בשנה הקרובה נוציא לדרך רפורמות חדשות ובמקביל נמשיך בתנופת העשייה ובשינויים הרבים שמוביל המשרד בתחומים רבים. פרופ' אפק מגיע מתוך המערכת, והוא אחד מראשיה, ולכן הרצף הניהולי, החזון הקיים ותכניות העבודה יימשכו באופן מסודר וללא זעזועים".

גרמן החמיאה באופן אישי לאפק ואחלה גם הצלחה בהמשך דרכו של פרופ' גמזו: "אני יכולה להעיד על פרופ' אפק כי לפני היותו רופא מצוין ומנהל מוכשר, חרוץ ואהוב, הוא בראש ובראשונה בן אדם ערכי, צנוע, נעים הליכות וחכם. אני סמוכה ובטוחה שיצליח בתפקידו, כפי שהוכיח בכל תפקיד שעשה בעבר, ויהיה פרטנר נהדר לשנות ולעשות. בהזדמנות זו, אני מבקשת להודות גם לפרופ' רוני גמזו שלא שוקט על שמריו עד יומו האחרון בתפקיד, ולאחל לו בהצלחה בכל אשר יפנה".