מיליון שקל קנס? זה כלום

כדי להכות באולמרט, שכח דוד רוזן להרתיע את מי שמסוכן באמת

השופט דוד רוזן מבין גדול בתורת המשפט, אבל בכלכלה הוא מבין כנראה קצת פחות.

כדי להכחיד את נורמת השוחד, לחסל את תעשיית המעכרים המלווה אותה, ולהגן על עובדי הציבור מפני הפיתוי שבקבלת הכסף, צריך לפגוע בכיסם של המשחדים. פגיעה אנושה בכיס. לא קנס מגוחך.

מי שנותן שוחד של כמה מיליונים כדי לקדם פרויקט אדירים, שיניב לו תשואה של עשרות או מאות מיליונים, לא ממש מתרשם מקנס של מיליון שקלים, אפילו שניים, לאזרחים מן השורה נראה עצום. עבור המשחד מדובר בסך הכל בעלות של שתי מכוניות יוקרה שהפסיד למען חשבון בנק מנופח יותר.

רוזן טיפל היטב במקבלי השוחד בגזר הדין של הולילנד. הוא קבע כי "הנוטל שוחד הינו בבחינת בוגד באמון שניתן בו". באותה נשימה חיזק את נותני השוחד באשר הם, בעונשים הקלים יחסית שנתן לדני דנקנר, אביגדור קלנר והלל צ'רני. מקבלי השוחד, פוליטיקאים בכירים, ראשי ערים ופקידי עירייה, ידעו מעתה ואילך, שצפויות להן שנות מאסר רבות, בנוסף לחיסול הקריירה הציבורית שלהם.

לעומת זאת, המשחדים קיבלו מבית המשפט מסר בעייתי: תמשיכו בשלכם. אם יתפסו אתכם, תרצו אמנם עונש מאסר סמלי, אבל מהבוכטות שהרווחתם באמצעות אותו שוחד, תוכלו ליהנות ביום שתשתחררו מהכלא.

היזם של הולילנד, הלל צ'רני, הורשע בתשע עשרה עברות של העברת כספים לעד המדינה, תשע עשרה פעמים שיחד נבחרים ועובדי ציבור. ומה קיבל על שרשרת השחיתויות האלה? שנה וחצי מאסר בפועל, שני מליון שקלים קנס, וחילוט נכסים בגובה של חצי מליון. כמה שווה פרוייקט הולילנד? כמה מאות מליוני דולרים, כשרק הקרקע, לפי הערכות שמאי, שווה כ - 130 מליוני דולרים.

לפי גזר הדין נתן דני דנקנר שלוש פעמים שוחד ועבר על חוק איסור הלבנת הון. מה העונש שקיבל? שלוש שנות מאסר בפועל, קנס של חצי שקלים וחילוט רכוש בסך מליון שקלים. מכה קלה בכנף, למי שלפי פסק הדין נתן 1.3 מליון שקלים קדם לקדם עסקה של 700 מליון שקלים בתעשיות מלח, שקידמה את מימון חלקו בגרעין שליטה של בנק הפועלים.

אביגדור קלנר שיחד פעמיים, קיבל שלוש שנות מאסר, קנס של מיליון שקלים וחילוט נכסים בגובה של חצי מליון שקלים. גם הוא הרוויח לא מעט מחברותו הקרובה עם עד המדינה שמואל דכנר.

מפאת מעמדו הרם כראש ממשלה לשעבר התמקד השופט רוזן באולמרט, שלפי פסיקתו סרח, אבל לא הוא היה זה שכינס ועדות, החליק מהמורות וסלל את הדרך לאישור הפרוייקט.

פרשת הולילנד היא פרסה של שחיתות ממסדית, של הרבה פקידים קטנים ששומנו כדי לקצר תהליכים ולעגל פינות. בשם ההתמקדות באולמרט, הקל רוזן על אלה שהזינו את השחיתות הזו ובך הפקיר את הפקידי העיריות שלמשחדים הבאים שבדרך.