מיני מבחן דרכים: וולבו XC60 2014 - שובו של הויקינג

בסיוע בעל בית סיני מבוסס, רכב הכביש-שטח הקומפקטי של וולבו עבר טרנספורמציה ראויה

לפני ארבע שנים, כשוולבו נמכרה לחברת גילי הסינית בנזיד עדשים, היה מי שטען שזה "סיום לא מכובד". אנליסטים ציפו שהסינים ירוקנו את החברה מנכסיה ההנדסיים ויותירו רק את שם המותג. אלא שמתוך המפגש הבלתי אפשרי צמחה הרמוניה מפתיעה. השוודים לא ניסו ללמד את הסינים לאכול סמורגסברוד והסינים לא ניסו ללמד את השוודים קנטונזית אלא הכניסו את היד לארנק (הגדול) ואפשרו למהנדסים השוודים לעשות את מה שהם מצטיינים בו, כלומר להנדס מכוניות ללא מגבלות תקציב.

עד להופעת דגמי העתיד של וולבו, נהנים הדגמים הקיימים משדרוג עתיר תקציב, ואחד מהם הוא הכביש-שטח XC60. למרות שהשנה מלאו לרכב שש שנים, עיצובו מתבגר היטב. הוא גבוה, מסיבי ובעיקר שונה משלל רכבי הכביש-שטח פרימיום בעלי העיצוב החנפני. מתיחת הפנים הקלה שעבר ב-2014 מוסיפה לו נופך עדכני עם פנסי LED אופנתיים, פנסי חזית מודגשים, גריל ופגושים ספורטיביים יותר ועוד. הכלי שלנו, בצבע שחור, עורר לא מעט סקרנות ותשומת לב.

גם תא הנוסעים עודכן. לוח המחוונים הוחלף ביחידה אנלוגית-דיגיטלית, שניתן לשנות את צורתה וצבעיה בהתאם למצב הרוח של הנהג. אפשר גם לשנות תצורת המידע ויש מסך מולטימדיה צבעוני גדול. המרווח הפנימי היה ונותר אחד הטובים בקבוצה, מפתן הכניסה/יציאה ממוקם בגובה אופטימלי לכל גיל, המושבים נוחים ואיכות הייצור והגימור שודרגה.

ואם בוולבו עסקינן, אי אפשר בלי בטיחות. אחרי שכל יצרן רכב דרג ב' למד לייצר מכוניות שזוכות ל-5 כוכבים במבחן הריסוק, מנסה וולבו לשמור על הבידול באמצעות מערכות בטיחות אלקטרוניות. במרכז השמשה של רכב ההדגמה מוקם מכלול ענק של חיישנים אופטיים, שעוקבים אחרי תמרורי דרך ומהירות, סימנים בכביש וסטיות. התוצאה היא מערכת שנוזפת ומזהירה את הנהג בשלל ויברציות וצלילים. לא תמיד הבנו, אבל תמיד טוב לדעת שיש מבוגר אחראי ברכב.

החידוש המרכזי בדגם T5 שעמד למבחן הוא מנוע 2 ליטר טורבו, שמייצר 245 כ"ס ו-37 קג"מ ומשודך לתיבה אוטומטית חדשה בת 8 מהירויות. השילוב הזה בין מנוע לגיר דור אחרון מרחיב דעת ומשובב נפש. מי שרוצה לשייט בנחת יכול לעשות זאת בנוסח חרישי ונטול מאמץ ואופייני לוולבו. מי שרוצה לדהור יקבל את כל מבוקשו ויותר מכך עם זינוק מאפס ל-100 קמ"ש ב-7.2 שניות בלבד וצבירת מהירות אימתנית במישור ובעליות. חבילת ההנעה המצוינת ארוזה בשלדה שמכבדת את המנוע: הדוקה יותר ומלוטשת יותר, מבלי לוותר על נוחות מצוינת.

מחיר הבסיס של גרסת T5 עם הנעה קדמית ואבזור מכובד עומד על 290 אלף שקל - המחיר של הגרסאות החלשות יותר של המתחרים בפלח. ייתכן שיום אחד יתעוררו השבדים לגלות, שמישהו בסין שיכפל את הידע והפטנטים שלהם. בינתיים, ה-XC60 מוכיח שהם - והלקוחות - נהנים.