לידר שוקי הון: יש סיכוי טוב שבנק ישראל יוריד את הריבית

הכלכלן יונתן כץ: סבירות של 60% להורדת ריבית בסוף החודש אלא אם נתוני התמ"ג לרבעון הראשון יהיו חזקים במיוחד

"סיכוי טוב להורדת ריבית במידה שהגידול בתוצר לא יפתיע כלפי מעלה" - כך מעריך היום (א') הכלכלן יונתן כץ מלידר שוקי הון בסקירתו השבועית, וזאת על רקע ירידה באינפלציה השנתית לתחתית היעד הממשלתי (1%). הוא מעניק סבירות של 60% להורדת ריבית בסוף החודש.

כץ מציין כי נתוני צמיחת התמ"ג ברבעון הראשון של 2014, שיפורסמו היום בצהריים, ישפיעו רבות על החלטת הריבית ולדעתו "עלייה חדה במיוחד תקשה על הורדת ריבית". כץ צופה צמיחה של 3.8% בקצב שנתי. הוא גם מתייחס לעובדה שבהחלטת הריבית הקודמת התגלו לראשונה סדקים בוועדה המוניטרית בבנק ישראל ואחד החברים תמך דווקא בהעלאת ריבית, אך כץ מציין כי למרות זאת רוב חברי הוועדה נותרו יוניים יותר.

"מדד אפריל הנמוך מצביע על חולשה בביקושים המקומיים", כותב כץ. "למרות סימני אופטימיות גוברת בקרב משקי הבית והסקטור העסקי עדיין אין כמעט גידול בכוח הקנייה של הציבור. כנראה ששילוב של קיפאון בשכר הריאלי ואפקט מתמשך של הייסוף בשקל תורמים לסביבת אינפלציה נמוכה ביותר".

לצד נתוני האינפלציה החלשים, כץ מציין גם מספר נתונים שפורסמו לאחרונה ומצביעים על האצה מסוימת בצמיחה, כמו למשל נתוני הייצור התעשייתי, פדיון, ויצוא שירותים. כמו כן, מדד מנהלי הרכש של בנק הפועלים מצביע על התרחבות וגידול בהזמנות.