"מתי נשמור על השטחים הפתוחים? כשהם ייגמרו?"

בשבוע שעבר הודיע משרד הפנים על שינוי הרכבן של ועדות המשנה של המועצה הארצית לתכנון ובנייה ■ מאחורי ההגדרה היבשה מסתתרת סילוקם של ארבעת נציגי הציבור של הוועדות, ובראשן את נציג הארגונים הסביבתיים

בשבוע שעבר הודיע משרד הפנים על שינוי הרכבן של ועדות המשנה של המועצה הארצית לתכנון ובנייה. מאחורי ההגדרה היבשה מסתתרת סילוקם של ארבעת נציגי הציבור של הוועדות, ובראשן את נציג הארגונים הסביבתיים, איתמר בן דוד מנהל תחום התכנון בחברה להגנת הטבע.

- מה הרגשת ששמעת על ההחלטה?

בן דוד: "זו החלטה מבישה שהוביל משרד הפנים. מלבד הפגיעה באיכות הסביבה, ישנה גם פגיעה בדמוקרטיה ובייצוג הציבור בהליכי קבלת החלטות. ההחלטה היא גם תוצר של שחיקה בשילוב ציבור בתהליכי קבלת החלטות במדינת ישראל ושל הפגיעה המתמשכת בסביבה בשנתיים האחרונות בישראל, בין היתר באמצעות חוקים כמו חוק הווד"לים ב-2011 שהיה ספין ממשלתי בתגובה למחאת הדיור, וכעת חוק הוותמ"ל".

- מה המשמעות של ההחלטה?

"הולנת"ע היא ועדה לנושאים תכנוניים עקרוניים העוסקת בסוגיות המרכזיות בתכנון בישראל. היא מתכנסת אחת לשבוע ודנה בהרבה סוגיות כמו התנגדויות לתוכניות מתאר ארציות, תוכניות מחוזיות, הקמת יישובים חדשים, התנגדויות לתשתיות, תוכניות הנמלים כמו נמל חיפה. עד היום היו חברים בה נציגי משרדי ממשלה, וארבעה נציגי ציבור: החברה להגנת הטבע, הדור הצעיר (סטודנטים), המוסדות הלאומיים (קק"ל, הסוכנות היהודית וההסתדרות הציונית) ואיגוד המהנדסים והאדריכלים. לאור ההחלטה, מעתה יהיו מתוך 13 חברי ועדה, 10 נציגי משרדי הממשלה מתוכם נציג רשות הטבע והגנים והמשרד להגנת הסביבה, ושלושה ראשי רשויות מקומיות. אנחנו בחוץ".

- איזה תפקיד היה לכם שם?

"היו לנו הישגים בתוכניות גדולות כמו עצירת תוכנית ספדי במערב ירושלים, אבל דווקא להימצאות שלנו בישיבות השבועיות, השוטפות, הייתה השפעה חיובית, ועצם הייצוג שלנו חסך המון קמפיינים ציבוריים. אנחנו חרוצים ותמיד מופיעים לדיונים מהבוקר. שלא כמו נציגי הממשלה, אנחנו קוראים את החומר, באים בקיאים לדיונים ונשארים עד סוף היום, הרבה אחרי שראשי הערים הלכו. אבל רוח המפקד של שר הפנים גדעון סער היא להגיד מי פה מחליט, וזו הרוח שבינת שורץ מקדמת במטרה לסלק את הביורוקרטיה, אך בפועל מסלקים גם את השקיפות והמסר לציבור הוא חמור".

- ואיפה הייתם כשאישרו את פרויקט הולילנד?

"אנחנו היינו הראשונים שראינו דברים לא תקינים בתוכנית הולילנד והתרענו על כך, אבל אנחנו בכל זאת מיעוט, ולא תמיד מתרגשים מאיתנו.

"משרד הפנים כל הזמן עסוק בהמצאת פתרונות שאינם פתרונות. הווד"ל לא הביאה אפילו תוספת של דירה אחת. יש המון עתודות קרקע זמינות שניתן להוציא לשוק וזה לא קורה. אבל מוציאים אותנו כי אנחנו מפריעים לקדם את חוק הוותמ"ל".

- כי אנחנו נמצאים בתקופת חירום של מחסור בדירות.

"דווקא במשבר דיור, אנחנו צריכים להיות בכוננות הכי גבוהה. מתי נשמור על שטחים הפתוחים? כשהם ייגמרו? הרי התפקיד שלנו הוא רגע לפני שמאשרים תוכנית, להעלות אותה למודעות הציבורית. מה שעשו לנו הוא מעשה נבלה. המחוקק קבע שהמועצה תכלול שליש נציגים של משרדי ממשלה, שליש נבחרי ציבור ושליש ראשי רשויות. המחוקק חשב שצריך ליצור איזונים בהרכב המועצה, ולכן שינוי כזה הוא לא דמוקרטי. ההחלטה של משרד הפנים הייתה יום עצוב לדמוקרטיה, שבוע אחרי יום העצמאות".

- מה בכוונתכם לעשות?

"אנחנו מתכוונים לפנות לבית המשפט העליון לצד שורה של ארגונים אזרחיים ומקצועיים ונדרוש להחזיר את הייצוג האזרחי. בעצם הופכים את המועצה הארצית להיות כמו ועדה מקומית, והרי הסיבה שחסרים נציגי ציבור בוועדות המקומיות היא הסיבה לשחיתות. הולילנדים יש בכל הארץ, כי הולילנד הוא כרוניקה של פוליטיקאים ומאכערים. התועלת שלנו לשמירה על תקינות המערכת היא חשובה וחבל ששר הפנים לא רואה את זה. נכון שאנחנו לא נוחים ליזמים הן במגזר הפרטי והן בממשלתי, אבל אנחנו לא נתנצל על התנגדויות שהגשנו. מאז מחאת הדיור של 2011 אנחנו בוררים כל התנגדות לפני שאנחנו מגישים. בגלל שאנחנו לא כפופים לאף פוליטיקאי, הציבור מאמין בנו".