מסודרים: 183 אלף שקל בחודש בממוצע לבכיר בענף הנדל"ן

גם בשנה שעברה המשיך שכרם של בכירי הענף לצמוח, במקביל לעלייה המתמשכת במחירי הדירות ■ יחד עם זאת, הרכיב הקבוע בשכרם נשחק ורובם צריכים להתאמץ יותר כדי להביא הביתה כמה מיליונים בכל שנה

ענף הנדל"ן סיכם לאחרונה עוד שנה מוצלחת. במבט לעתיד יש אמנם לא מעט איומים על ענף המסחר והמשרדים הנמצאים ברוויה, בתחום המגורים הפוליטיקאים שלנו מבטיחים ליזמים השכם והערב שמחר יהיה זול יותר, וגם בעולם הרחב עוד לא התאוששו לגמרי מהמשבר העולמי - אבל מרבית החברות עדיין חוגגות את הפריחה בדו"חות הכספיים. בהתאם, גם שכר המנהלים רשם עלייה מרשימה בשנת 2013.

מחלקת התגמול בחברת BDO Consulting Group סיכמה עבור "גלובס" את חבילות התגמול שהוענקו השנה לחמשת מקבלי התגמולים הגבוהים בענף. הבדיקה נעשתה בקרב חברות הציבוריות שנסחרות בשווי הגבוה מ-100 מיליון שקל (נכון לסוף השנה), רף אליו נכנסו 49 חברות.

נמוך מת"א 100

שכר הבכירים הממוצע בענף עלה במהלך 2013 ב-11%, ל-2.2 מיליון שקל (183 אלף שקל בחודש). ועדיין, השכר הממוצע לבכיר בענף נמוך ב-59% מהשכר הממוצע שקיבלו בשנה שעברה בכירי החברות הנסחרת במדד תל אביב 100 (3.7 מיליון שקל).

בכל מקרה, המנהלים בענף הנדל"ן צריכים היום להזיע מעט יותר. על פי הבדיקה שערכה רו"ח קרן קיבוביץ, שותפה ומנהלת מחלקת תגמול בחברת BDO זיו האפט, ערכם של הרכיבים המשתנים בשכר - כגון בונוס ומענקים או רכיב שכר מבוסס ביצועי מניות - עלה השנה ל-36%, לעומת 34% בשנת 2012. רכיב התגמול מבוסס מניות מתוך סך חבילת התגמול לבכירים תפס בשנה שעברה נתח של 15%, לעומת 13% בשנת 2012.

ועדיין, המרכיב הקבוע בשכר, שעמד אשתקד על 64% מגובה התגמול, ירד מרמה של 66% בשנת 2012, אולם הוא גבוה משמעותית משיעורו בתמהיל השכר בכל השנים שלפני כן - 57% בשנים 2010 ו-2011, 55% בשנת 2009 ו-56% בשנת 2008. כמו כן, ב-BDO מציינים כי רכיב השכר הקבוע תפס בשנה שעברה נתח של 56% בתמהיל השכר של החברות הנסחרות במדד ת"א 100. אבסולוטית, אגב, טיפס הרכיב הקבוע בשכר של בכירי ענף הנדל"ן שנה אחרי שנה בכל השנים האחרונות, ממיליון שקל בממוצע לבכיר בשנת 2008 ל-1.35 מיליון שקל בשנת 2013.

הרווח המצרפי של החברות עמד ב-2013 על 11 מיליארד שקל, עלייה של 23% ביחס לשנה קודמת. העלייה ברווחיות סייעה כמובן להכשיר עלייה בשכר המנהלים. קיבוביץ מציינת כי ב-2012 היווה התגמול לבכירים 5.1% מהרווח הנקי המצרפי של אותן חברות, והוא התכווץ אשתקד ל-4.4% מהרווח. מרכיב התגמול הקבוע היווה אשתקד 2.7% מסך הרווח המצרפי, לעומת 3.3% שנה קודם לכן.

לדברי קיבוביץ, "ענף הנדל"ן הוא ייחודי. הוא מתאפיין בקשר החלש ביותר בין הביצועים לבין תגמול המנהלים, זאת לאור התנודתיות הגבוהה יחסית בביצועי החברות. עם זאת, ב-2013 ראינו קשר חיובי בין הביצועים לתגמול, כלומר העלייה במדד הנדל"ן בבורסה והגידול ברווחי החברות באו לידי ביטוי גם בגידול שכר הבכירים.

"תיקון 20 לחוק החברות, שקשר בין התגמול לביצועים בהתאם לקריטריונים מדידים בטווח ארוך, אומץ אשתקד ולאורך זמן ניתן לצפות שתהליך ההטמעה יוביל להידוק הקשר בין הביצועים לתגמול והפרופורציה של הרכיב הקבוע מהשכר תרד מתחת לשני שליש ותתייצב על כמחצית מחבילת התגמול".

עם זאת, קיבוביץ מזהירה כי בחברות ייזום רבות נוסחאות התגמול אינן נותנות ביטוי הולם לראייה ארוכת טווח, "מה שפוגע בהוגנות התגמול ומטרותיו המרכזיות". מחזור הפעילות העסקי בנדל"ן אינו מתחיל ונגמר בשנה קלנדרית והוא נע על טווח מינימלי של 3-5 שנים, "המתחיל באיתור קרקע, דרך הבנייה ועד מסירת הדירות". לדבריה, נוסחת תגמול פשטנית כזו בניהול סיכונים עלולה לתמרץ מנהלים להשיא רווח מיידי, "לעתים על חשבון השקעות שיניבו פירות בטווח ארוך".

ומי המתוגמל ביותר מבין בעלי התפקידים בחברות הנדל"ן? מרבית ממלאי התפקידים שקיבלו את השכר הגבוה ביותר הם מנכ"לים. עם זאת, בממוצע, השכר הגבוה ביותר משולם ליו"ר הדירקטוריון ולסגנו, 4.5 מיליון שקל ו-5.1 מיליון שקל, בהתאמה, לעומת 3 מיליון שקל למנכ"ל.

פערי השכר זועקים כמובן לשמיים: בניתוח הנתונים בחברות הנדל"ן המעסיקות מעל 100 עובדים, נמצא כי בשנת 2013 שכר נושא המשרה המתוגמל ביותר היה גבוה פי 27 מהשכר הממוצע לעובד וגבוה פי 93 מעלות שכר המינימום במשק.