הממשלה תומכת במתן ריבית על יתרות זכות בבנקים

הצעת החוק שיזמה ח"כ מירי רגב עברה בהפרש קולות של שר אחד בוועדת השרים לחקיקה ■ עפ"י ההצעה יחויבו הבנקים לשלם ריבית על יתרות זכות בעו"ש

מבוכה לקואליציה: חרף התנגדות בנק ישראל והאוצר, הצעת החוק המעניקה ריבית על הפלוס קיבלה את תמיכת הממשלה. באופן מפתיע, הצעת החוק של ח"כ מירי רגב עברה היום (א') בהפרש קולות של שר אחד בוועדת השרים לענייני חקיקה, והיא צפויה לעלות לקריאה טרומית ביום רביעי הקרוב.

על-פי ההצעה, הבנקים יחויבו לשלם ללקוחותיהם ריבית על יתרות זכות בעו"ש. על הצעת החוק חתומים חברי כנסת נוספים מהקואליציה, ובהם איילת שקד, זבולון קלפה, שולי מועלם, יוני שטבון, מוטי יוגב (הבית היהודי), עליזה לביא, עדי קול (יש עתיד) ואלעזר שטרן (התנועה).

בשנים האחרונות הועלתה הצעת החוק מספר פעמים על-ידי חברי כנסת שונים, ובהם אורית נוקד ואופיר אקוניס. ההצעה ירדה מסדר היום לאחר שהושגה הסכמה עם הבנקים לפיה תינתן ריבית על יתרת הזכות באופן וולנטרי, אך רגב מבקשת לעגן את ההסדר בחקיקה.

יש לציין כי כיום קיימות שיטות שונות באשר למתן ריבית - חלקן בשיטת הקיזוז של ריבית הזכות עם ריבית החובה, וחלקן מפרידות בין חיוב ריבית על המינוס הגבוהה בהרבה מהריבית על יתרת הזכות.

בפנייתה לחברי ועדת השרים לענייני חקיקה הסבירה רגב כי "הצעת החוק מבקשת למנוע את המשך ניצולם וכוחם העצום והמונופוליסטי של הבנקים ושליטתם במשק, ואשר מונעים מהלקוחות את הריבית האלמנטרית שאין ספק כי הם זכאים לה, ובכך מפרים את חובת הנאמנות הבסיסית שלהם כלפי לקוחותיהם.

"כשם שהבנקים גובים עמלות עבור כל פעולה בנקאית ומחייבים את חשבונם של לקוחותיהם בריבית על יתרות חוב, מן ההגינות הוא לקבוע הסדר המחייב את הבנקים לשלם ללקוחותיהם ריבית על יתרות זכות".