סוף עונת המדדים

השקעה במדד מונעת כשלונות צורבים, אך עכשיו הוא זמן מניות

מדד תל אביב 100 עלה ב-3.85% מתחילת 2014, אולם השונות בין ביצועי המניות השונות במדד היא גבוהה. רמת הסלקטיביות בשוק המניות המקומי של 2014 שונה בתכלית מרמת הסלקטיביות הנמוכה ששררה כאן ב-2013. זו תופעה חדשה ולכן היא מחייבת התאמות בניהול הרכיב המנייתי בתיק ההשקעות.

רק 14 מתוך 25 החברות הנכללות במדד ת"א 25 רשמו מאז תחילת השנה תשואה נומינלית חיובית (ה-11 הנותרות רשמו תשואות שליליות). לעומת זאת, ב-2013 רק מניות כיל, חברה לישראל, גזית גלוב ואופקו רשמו תשואות נומינליות שליליות, כשכל 21 החברות האחרות במדד רשמו תשואות חיוביות.

תופעה זו חוזרת על עצמה גם במדד תל אביב 75 שם 50 מתוך 73 המניות הנכללות במדד רשמו מתחילת 2014 תשואה חיובית. לשם השוואה, ב-2013 רק 11 מתוך 73 החברות הנכללות כיום במדד רשמו תשואות שליליות. גם מדד יתר 50 מציג תמונה דומה.

כבר לא כל מטאטא יורה

סלקטיביות גבוהה בביצועי מניות היא תופעה חיובית, מכיוון שהדבר מעיד כי הפעילים בשוק המניות מנסים לבדל בין חברות אטרקטיביות לבין חברות אטרקטיביות פחות. הסלקטיביות הגבוהה הזו צפויה, להערכתנו, להימשך גם בעתיד הנראה לעין ולהציב אתגרים משמעותיים למנהלי ההשקעות המורגלים בהצמדות למדדי השוק, ונמנעים ככל שניתן מבחירת מניות פרטנית.

הסלקטיביות הגבוהה בביצועי המניות במדדים המרכזיים בת"א מגדילה את הצורך להשקיע משאבי זמן וידע גדולים לשם בחירת מניות פרטנית. בנתונים הקיימים, המשפט הידוע הגורס כי בשוק מניות טוב "כל מטאטא יורה" לא מתקיים, ולכן יש להשקיע תשומות גדולות מבעבר בניתוח ניירות ערך באמצעות אנליזה.

בחירת מניות פרטנית היא משימה קשה, ופעמים רבות כפוית טובה, בשל העובדה כי לא אחת אין מתאם מספק בין התשומות המושקעות בעבודת האנליזה לבין פירותיה.

לכן, מנהלי השקעות רבים יעדיפו להסתפק בניסיון "לחזור הביתה בשלום" באמצעות התבצרות במדדי המניות, ולא להיחשף לכישלונות צורבים המסכנים אותם מקצועית באופן אישי.

כלי עבודה חשוב בארגז הכלים

בשנים קודמות התכנסות להחזקה במדדי השוק הייתה בחירה טובה בכל הנוגע למשוואת הסיכוי אל מול סיכון, אולם ככל שמחירי המניות מאמירים איתור ההזדמנויות בשוק המניות מורכב יותר. לפיכך, המנהלים הבולטים בעתיד הנראה לעין יהיו מנהלי ההשקעות שיבצעו בחירת מניות פרטנית טובה לצד החלטות חשובות נוספות באלוקציה (הקצאת הנכסים) של תיק המניות.

גם בוחרי מניות טובים מן הממוצע וגם בוחרי מניות פחות טובים מן הממוצע מקבלים החלטות השקעה שגויות בבחירת מניות כחלק משגרת יומם, אולם ההבדל בינם הוא מינון הטעויות אל מול ההצלחות לאורך זמן.

לשיטתנו, בחירת המניות הפרטנית אינה גוררת המלצה לחיסול ההחזקה במדדי השוק, אלא מחייבת עיבוי של רכיב המניות הפרטני בתיק המניות על חשבון חלק מההחזקה במדדים. בנתונים אלה, משימת בחירת המניות בשוק התל אביבי הופכת לכלי עבודה חשוב בארגז הכלים של מנהל ההשקעות, המחויב ליצירת ערך למשקיעיו וחפץ לייצר לעצמו יתרון תחרותי אל מול מתחריו.

הכותב הוא האסטרטג הראשי של קבוצת איילון