תשובה משטח הפירמידה: דלק תמחק את אג"ח דלק פטרוליום

מבקשת לשלם 162 מיליון שקל למחזיקים בהתבסס על מנגנון בחוק הריכוזיות, שמאפשר פדיון מוקדם של אג"ח ללא צורך באישור המחזיקים

קבוצת דלק שבשליטת יצחק תשובה היא חברת ההחזקות הראשונה שמנצלת את המנגנון שהוסדר במסגרת חוק הריכוזיות, המסמיך את בית המשפט לאשר פדיון מוקדם של אג"ח תמורת תשלום הוגן למחזיקים - וזאת ללא צורך באישורם של מחזיקי החוב עצמם.

במסגרת מנגנון זה הגישו עורכי הדין אורי רוזנברג ואלירן עוזיאל ממשרד אגמון ושות' רוזנברג הכהן ושות', בקשה לביהמ"ש המחוזי בלוד לפדות את אג"ח דלק פטרוליום סדרה ז', שהיקפן הנוכחי נאמד בכ-133 מיליון ערך נקוב.

האג"ח נסחרו בפתיחת המסחר הבוקר במחיר של 121.5 אגורות, המשקף תשואה של 0.5%. מדובר במחיר הגבוה מהערך המתואם של האג"ח, העומד על 116.3 אגורות. הבקשה שהגישה דלק לבית המשפט היא לרכישת האג"ח במחיר של 121.8 אגורות - כאמור, מעל למחיר ההוגן של האג"ח - ואם ביהמ"ש יאשרה, תשלם דלק למחזיקי האג"ח כ-162 מיליון שקל.

אסי ברטפלד, מנכ"ל קבוצת דלק, הסביר היום כי "ההצעה לבצע פדיון מוקדם של הסדרה נבעה מהרצון לבטל שכבה בפירמידה ברוח חוק הריכוזיות, ולהמשיך את הקטנת המינוף של הקבוצה והקטנת הוצאות המימון. הבקשה שהוגשה לביהמ"ש מגלמת בתוכה לא רק את מלוא מחיר החוב אלא גם את הריבית ואת תוספת הקרן, ואנו בטוחים שקבלתה תשרת את שני הצדדים".

גם הצד הפיננסי מחכה לטיפול

דלק פטרוליום היא חברה-בת של קבוצת דלק, ותחתה מרוכזות פעילויות האנרגיה ושיווק הדלקים של הקבוצה. החברה מחזיקה בחברת שיווק הדלקים דלק אירופה (שהסכם למכירתה לקרן ההשקעות הבריטית TDR תמורת 355 מיליון אירו נטו נחתם בחודש שעבר), בחברת הזיקוק דלק US (שקבוצת דלק מימשה את רוב החזקתה בה בשנתיים האחרונות), ובחברת שיווק הדלקים המקומית דלק ישראל.

דלק ישראל נמחקה מהמסחר לפני שנתיים, אך עדיין יש לה 4 סדרות אג"ח בהיקף של כמיליארד שקל, ולכן היא תאגיד מדווח, שמהווה למעשה שכבה שלישית בפירמידה (מתחת קבוצת דלק ודלק פטרוליום, ראו תרשים). על מנת לעמוד בתקנות חוק הריכוזיות נדרשה הקבוצה לצמצם את אחת מהשכבות, וכעת, כאמור, היא מנסה לעשות זאת באמצעות מחיקת האג"ח של דלק פטרוליום.

זו האחרונה גייסה חוב אג"ח לצורך מימון השקעותיה השונות, ונכון להיום יש לה שתי סדרות נסחרות, ז' ו-ח'. הפירעון הסופי של סדרה ח' - שיתרת החוב בה נאמדת בכ-31 מיליון שקל - צפוי להתרחש בחודש הבא, בעוד מועד הפירעון הסופי של סדרה ז', חל רק ביוני 2016. אם וכאשר יאשר בית המשפט את הבקשה, תחדל דלק פטרוליום מלהיות תאגיד מדווח, וכך הזרוע הזו של פעילות קבוצת דלק, תשתטח לשתי שכבות.

לאחר שתסיים לטפל בצד האנרגיה, תצטרך דלק לטפל בצד הפיננסי. זאת בעקבות הסעיף בחוק הריכוזיות האוסר על תאגיד בעל פעילות ריאלית להחזיק בפעילות פיננסית. במקרה של קבוצת דלק, מדובר בחברת הביטוח הפניקס, ששולטת גם בבית ההשקעות אקסלנס. באשר לפעילות החיפושים, גם כאן יש לדלק שלוש שכבות, אולם השכבות התחתונות הן שותפויות חיפושים, ש"חוק הפירמידות" לא חל עליהן.

הפירמידה של קבוצת דלק
 הפירמידה של קבוצת דלק