עופר: "נהפוך את אתיופיה למרכז האשלג של אפריקה"

עידן עופר וסטפן בורגס ביקרו באתיופיה לאור כוונת כיל להשקיע שם 600 מיליון דולר - ונפגשו עם בכירי המדינה ■ בורגס לאתיופים: "ניצור כאן 5,00 משרות; השקענו כבר 600 אלף דולר בחינוך חקלאים לשימוש בדשנים"

עידן עופר, בעל השליטה בחברה לישראל, מבטיח להפוך את אתיופיה ל"מרכז האשלג של אפריקה" ולהשקיע בתשתיות חשמל במדינה. כך עפ"י דיווח ב-"allAfrica".

כיל שבשליטת החברה לישראל רכשה לאחרונה 30% מחברת אלנה פוטאש הקנדית, שהנכס העיקרי שלה הוא מכרה אשלג באתיופיה. החברה מכינה את המכרה באזור Dalol בצפון-מזרח אתיופיה. לפי הדיווח ב-"allAfrica", עופר הגיע בשבוע שעבר לביקור עבודה בן יומיים במדינה ובין היתר שוחח עם עיתונאים. עופר, כזכור, העתיק את מקום מגוריו ללונדון ולאחרונה דורג במקום ה-25 ברשימת עשירי בריטניה.

"אני מרוצה מאוד מפיתוח מכרה האשלג העתידי", אמר עופר במהלך הביקור. "נציגי אלנה פוטאש עובדים עם הגורמים הרשמיים ומודעים לצרכי האוכלוסיה המקומית. הם מתייחסים בתשומת לב רבה לקהילה המקומית ואני שמח על כך".

כיל אמורה להשקיע 600 מיליון דולר בהקמת המכרז באתיופיה. "נמכור את האשלג לשוק המקומי אבל נייצא גם חלק ממנו. אנחנו רוצים להפוך את אתיופיה למרכז האשלג של אפריקה", אמר עופר.

סטפן בורגס, מנכ"ל כיל, נכח גם הוא בביקור ואמר שכיל כבר השקיעה 25 מיליון דולר בפרויקט ותשקיע עוד 59 מ' ד' בעתיד הקרוב. הוא ציין כי החברה תקים מפעל אשלג תוך שנה: "נשקיע 600 מ' ד' ונייצר 5,000 משרות. השקענו כבר 600 אלף דולר בחינוך חקלאים לשימוש בדשנים. יש לנו 600 מרכזי הדגמה ברחבי הארץ".

עופר ובורגס נפגשו במהלך הביקור עם נשיא אתיופיה, שר החוץ שלה, שר המכרות ובכירים במשרד החקלאות. עופר, שמשקיע גם בחברות אנרגיה בדרום אמריקה באמצעות החברה לישראל, אמר שאם אתיופיה רוצה להבטיח פיתוח כלכלי בר קיימא עליה לדאוג לאספקת חשמל סדירה.

"צריכה להיות אספקת חשמל קבועה ואני מעוניין להשקיע בענף האנרגיה שלכם", אמר עופר. "אשלח צוות טכני לבדוק את שוק החשמל. עוד לא החלטתי אם זה יהיה הידרו, גיאותרמי או טורבינות רוח, אבל אני רוצה שהחברה שלי תשקיע בשוק החשמל כאן".