משטרת צרפת עצרה את קרביאל, סוחר סוסייטה לשעבר

ז'רום קרביאל, שהסב לבנק הפסדי-עתק במהלך המשבר של 2008, נדון למאסר של 3 שנים ולקנס של 4.9 מיליארד אירו

ז'רום קרביאל, לשעבר סוחר בבנק הצרפתי סוסייטה ז'נרל, נעצר הבוקר (ב') בידי משטרת צרפת, לאחר שהתביעה טענה כי אי-התייצבותו במשטרה הייתה הופכת אותו לעבריין נמלט מפני החוק, לאחר שנגזר עליו עונש מאסר בגין הפסד שיא בנקאי.

יותר מ-6 שנים לאחר חשיפת העסקאות שביצע קרביאל ללא אישור, ולאחר 3 משפטים שנערכו בפרשה, מוחזק קרביאל בידי המשטרה בעיר מנטון בקרבת גבולה של צרפת עם איטליה, לצורך קבלת מידע על עונש המאסר בן 3 השנים שנגזר עליו.

קרביאל בן ה-37, שנפגש השנה עם האפיפיור פרנציסקוס ולקח על עצמו את המשימה לצעוד ברגל מרומא לפריז, קיבל הוראה להתייצב במשטרה עד אתמול בחצות הלילה, אך לא עשה זאת.

מעצרו של קרביאל מסמן את סגירתו של אחד הפרקים הקודרים ביותר בתולדות הבנקאות הצרפתית. ההימורים הלא מאושרים שביצע קרביאל בשווי של יותר מ-50 מיליון אירו (68.5 מיליון דולר) - סכום גבוה משווי השוק של הבנק השני בגודלו בצרפת - הניבו הפסד שיא בסך 4.9 מיליארד אירו.

"תחשוב על מצבי", אמר קרביאל בשבוע שעבר בראיון ל"פייננשל טיימס" במהלך צעדה של 1,400 ק"מ מאיטליה לצרפת. "דנו אותי לתשלום קנס של 4.9 מיליארד אירו ולמאסר. כל המערכת המשפטית נגדי. אין לי חיים, חברים או סיכוי. קשה לי לבנות מחדש חיים אמיתיים עם כל מה שתלוי ועומד נגדי".

6 שנים מיום ביצוע העבירות שלו, קרביאל משוכנע ששום דבר מהותי לא השתנה. "התרבות בדיוק אותו הדבר שהייתה לפני המשבר. כל האנשים שאני מכיר בעולם יגידו את זה".

בית המשפט לערעורים הגבוה ביותר בצרפת דחה במארס את עתירתו של קרביאל נגד הרשעתו ב-2012 בגין הפרת האמון שנתן בו הבנק, זיוף מסמכים והכנסת מידע כוזב למחשבים בעסקאות שביצע.

בית המשפט קבע גם כי יש לבחון מחדש את יציאת הבנק ב-2008 מההימורים שביצע קרביאל ללא אישור. בית המשפט קיבל את עתירתו האזרחית של קרביאל, שבה הוא מכחיש את טענת הבנק כי קרביאל היה האחראי היחיד להפסדים שנגרמו לבנק כתוצאה מיציאתו מהעסקאות.

קרביאל ביקש מנשיא צרפת, פרנסואה הולנד, להעניק חסינות לאנשים בתוך מערכת המשפט הצרפתית שמבקשים למתוח ביקורת על האופן שבו טופלה הפרשה שבה היה מעורב.

הולנד יבחן כל בקשה לחנינה נשיאותית "בהתאם להליך הרגיל", לדברי סוכנות הידיעות הצרפתית (AFP) בסוף השבוע, בהסתמך על מקורות במשרדו של הולנד. אם קרביאל יבקש חנינה, תישקל בקשתו לאחר חקירה ולאור חוות-דעתו של משרד המשפטים, לדברי AFP.