"באה העת לשים קץ לתופעת המאכרים בשלטון המקומי"

ראש עיריית חדרה הכריז כי הוא מקדם פרויקט לדיור בר השגה בעיר: "נוכל למכור דירות במחירים של 800-850 אלף שקל לדירה במקום 1.1 מיליון שקל או 1.2 מיליון שקל"

"באה העת שכולנו כאיש אחד נשים קץ לתופעת המאכרים בשלטון המקומי. האחריות היא עלינו. לא ייתכן שיהיה בידי מישהו, מקורב ככל שיהיה, האמצעי לקצר דרך בהליכי בנייה כיוון שהדבר יוצר אי שוויון מחפיר וזו כשלעצמה רעה חולה", כך אמר היום (ב') ראש עיריית חדרה צביקה גנדלמן, המשמש כיו"ר ועדת השיכון והדיור הלאומי במרכז השלטון המקומי, בכנס השנתי של ארגון מהנדסי הערים המתקיים השבוע בירושלים.

גנדלמן, שייצג את השלטון המקומי בכנס, קרא למהנדסים להיות המתריעים בשער. "עליכם להתריע בפנינו על כל מקרה שעלול להתפרש כנוכחות של מאכער בעירייה. כל נבחר ציבור הגיע לעמדתו גם בזכות האנשים שהלכו אחריו. חובתו כלפיהם היא לעשות כמיטב יכולתו לשיפור המקום בו הם חיים. כל הבטחה אחרת פסולה מהיסוד".

במקביל, בהמשך דבריו בכנס, חשף גנדלמן כי אין בכוונתו להמתין למדינה בכל הקשור לדיור בר השגה ולכן הוא מקדם כעת פרויקט שכזה בעיר חדרה. "ניקח שלושה מתחמים של שטח עירוני ונבנה באמצעות החברה הכלכלית דירות שייתנו מענה בר השגה. דירות שייועדו לבני העיר על סמך קריטריונים שייקבעו מראש. אנחנו נחסוך ככה בין 200 אלף שקל ל-250 אלף שקל לכל דירה. יש עוד כמה מתחמים אבל נרוץ עם זה בתחילה. בתוכנית שלי, נוכל למכור דירות במחירים של 800-850 אלף שקל לדירה במקום 1.1 מיליון שקל או 1.2 מיליון שקל. זו דחיפה של הבנים הממשיכים שלנו". גנדלמן התייחס גם לבנייה להשכרה ואמר שנכון לעכשיו מדובר במהלך מסובך לעירייה: "מתחמים להשכרה היא סוגיה שבה חשוב לדעת מי מנהל ואיך וזה גורר את המערכת לעיסוקים שהייתי מעדיף להשתחרר מהם".

מרים ארז, יו"ר איגוד מהנדסי הערים, טענה במסגרת הכנס כי הרפורמה בחוק התכנון והבנייה (רפורמת הפרגולות) שעברה בכנסת לאחרונה ועתידה להתחיל ולהיות מיושמת בשטח בחודש אוגוסט הקרוב לא הכירה מספיק בצורך ובחשיבות חיזוק מעמדם של מהנדסי הרשויות והועדות המקומיות. "אחד התנאים להצלחת הרפורמה הוא מתן גיבוי למהנדס הרשות ולצוות המקצועי", כך לדבריה. "עולם הנדל"ן נמצא בתזזית ויחד איתו גם החקיקה שלכאורה אמורה לקצר בירוקרטיה, לו"ז ותהליכים. מהנדסי הרשויות המקומיות לא רוצים להפריע, לכן אני קוראת בזה גם לשר הפנים וגם למרכז השלטון המקומי לתת בנו אמון ולהקשיב לנו. אנחנו באים מהשטח, אנחנו מתמודדים יום יום עם סוגיות ביצועיות ובדרך כלל יודעים על מה אנחנו מדברים".

"אחד הנושאים החשובים" המשיכה ארז, "בהם יש לטפל הוא הסרת חסמים לפיתוח וחיזוק מרחבים עירוניים קיימים באמצעים שונים שיאפשרו איגום משאבים, ניהול מטרופולינים משותף, תכנון מושכל וצודק של ייעודי הקרקע, התחבורה והתשתיות ברמת המטרופולין והכי בוער - תחבורה ציבורית. אני מציעה כי השנה הקרובה תיוחד מבחינת השלטון המקומי לרפורמה ותיקרא שנת הרפורמה בתכנון ובניה. בו תינתן עדיפות מבחינה פעולות ותקציב לכל הקשור בתכנון ובניה".