בעלי רשת "סופר זול" חשוד בהעלמת 13 מיליון שקל

יהודה גואטה חשוד בין היתר שנהג להנפיק ללקוחות פיקטיביים זיכויים על קניות, ובחקירתו אכן הודה כי הזיכויים בסכומים שמעל 1,000 שקל אינם אמיתיים

הותר לפרסום: בעלי "סופר זול" חשוד בהעלמת מס של כ-13 מיליון שקל. בית המשפט המחוזי בתל-אביב התיר לפרסום כי יהודה גואטה (47), בעל רשת המרכולים התל-אביבית "סופר זול" (שהתפצלה מרשת "סופר באבא"), נעצר בתחילת השנה בחשד שהעלים 13 מיליון שקל מהכנסותיו ברשת.

גואטה, תושב חולון, הוא הבעלים והמפעיל של רשת המרכולים "סופר זול", שיש לה סניפים ברחובות ישעיהו, קינג ג'ורג', ריינס ואבן גבירול בתל-אביב וכן סניפים בבת-ים ובפתח-תקווה.

בינואר השנה, עם סיומה של חקירה סמויה שנוהלה נגדו בחשד להונאת מס ולדיווחים כוזבים לרשויות המס, בהיקף כולל של מיליוני שקלים, נעצר גואטה על-ידי חוקרי פקיד שומה חקירות מס הכנסה תל-אביב.

עם מעבר החקירה מן השלב הסמוי לגלוי, ביקש גואטה לאסור את פרסום זהותו בשל הנזק הכלכלי הכבד שעלול להיגרם לו ולעסקיו, "שהם ממונפים" (מבוססים על אשראי בנקאי רחב-ממדים). לטענתו, פרסום דבר החקירה יגרום לפגיעה באמון הלקוחות, ומספרם יפחת, באופן שיקטין את מחזורי העסק ואת יכולת פירעון החובות שלו; כמו כן, טען, הפרסום יפגע באמון הבנקים ויוביל לסגירת האשראי לעסק שבו תלויים כ-180 עובדים.

בית משפט השלום בתל-אביב נעתר לבקשה והוציא צו איסור פרסום עד לאחר הגשת כתב אישום נגד גואטה, לכשיוגש ואם יוגש.

ואולם רשות המסים לא קיבלה את ההחלטה בעניין, וערערה לבית המשפט המחוזי על מתן הצו, בטענה כי גואטה לא הוכיח כי הפרסום יגרום לו נזק "מיוחד", בשונה מהנזק "הרגיל" הנגרם לאדם כתוצאה מניהול הליכים פליליים נגדו.

בשבוע שעבר נעתר השופט ד"ר עודד מודריק לבקשה וקבע כי גואטה לא הצליח להוכיח הסתברות לנזק חמור שייגרם לו בעקבות הפרסום.

השופט התייחס, בין היתר, למסמך שהגיש גואטה לבית המשפט, ובו צוין כי לגואטה יש נכסים פרטיים בשווי 14.3 מיליון שקל והתחייבויות בשווי 12.4 מיליון שקל. "כלומר", ציין השופט, "יש עודף נכסים על התחייבויות בסכום של כ-2 מיליון שקל".

עוד צוין במסמך שהוגש כי לגואטה יש התחייבויות במסגרת החברה בסכום של 16 מיליון שקל בערך, אך השופט ציין כי "אין כל ציון על נכסי החברה וערכם ומהו היחס שבין החובות לנכסים".

על הרקע הזה קבע השופט מודריק כי גואטה לא הוכיח קשר סיבתי בין פרסום זהותו לבין פגיעה בעסק, ולכן התיר את הפרסום.

כך עובדת השיטה

בעקבות ההחלטה הותרו לפרסום פרטים מן החקירה שערכה רשות המסים, שממנה עלה כי גואטה נהג להנפיק לכאורה זיכויים שלא כדין ללקוחות פיקטיביים בקופות הרשת בשווי מאות אלפי שקלים, ובחקירתו הוא אכן הודה כי הזיכויים בסכומים שמעל 1,000 שקל אינם אמיתיים.

כך עובדת שיטת הזיכויים הפיקטיביים לכאורה: לקוח ערך כביכול קנייה בסופר; אך התחרט על הרכישה וקיבל זיכוי מהסופר בשווי הקנייה. בפועל לא היה לקוח, והזיכוי היה פיקטיבי. על בסיס הדיווח הכוזב, כאילו הייתה מכירה שבוטלה, מבוטל גם המס על ההכנסה שלכאורה היה חל על התקבול מהעסקה (ללא הזיכוי ללקוח); בנוסף, בעל המרכול משלשל את סכום הזיכוי בפועל לכיסו, וכך הוא מרוויח פעמיים.

החוקרים מצאו, בין היתר, כי במהלך חודשיים בשנת 2010 הוצאו זיכויים בסך 900 אלף שקל, ב-4 פעולות זיכוי בלבד. קרי: סכום כל רכישה, מ-4 הרכישות שבוצעו לכאורה בסופר זול, עולה על סכום סביר שאדם רוכש וישלם בסופר לרכישת מוצרים. עם זאת, גואטה טען כי אינו יודע מי אחראי להנפקתם.

טרם מעצרו של גואטה נמצאו עדויות להעלמת הכנסות בשיטה זו בשנים 2008 עד 2010, בגובה של 13 מיליון שקל, כאשר ממועד המעצר ועד היום נמצאו ראיות להעלמת מיליוני שקלים נוספים.

בעל נכסים רבים

ברשות המסים מצאו עוד כי באותה תקופה שבה התחיל להפעיל את העסק הנוכחי, עבר גואטה באופן פתאומי ממעמד של "מוגבל" בבנקים לבעל נכסים רבים: מלבד הרשת, בבעלותו מספר נכסי נדל"ן, כלי רכב וכן מכון כושר ויוגורטייה מוכרים בתל-אביב.

לטענת רשות המסים, גואטה לא שיתף פעולה עם החוקרים, ובמהלך החקירה סירב למסור מידע כמתחייב על-פי חוק ואף איים על החוקרים. כך, למשל, הוא סירב למסור לחוקרים כונני מחשב ובהם גיבוי של מערכת הנהלת החשבונות, המכיל מידע על הכנסותיו. הוא צעק ואיים על החוקרים בעת חיפוש שנערך בביתו ובמשרדו, והפריע להם לבצע את עבודתם. לטענתו, מאז הכוננים אבדו, אף שחברת הנהלת החשבונות דיווחה כי מסרה לו את הכוננים שבועות מספר לפני המעצר.

גואטה היה בעבר שותפו של יוסי ראובני ב"סופר באבא" ברחוב ירמיהו (מוסד תל-אביבי ותיק ומוכר ומראשוני המכולות שפעלו 24 שעות ביממה), אך כתוצאה מסכסוך מתוקשר וקשה בין השניים, שכלל הליכים משפטיים, התפצל הסופרמרקט לשתי חנויות.