בתוך הסל

ענף תעודות הסל משתנה, האם זה יגרום לעליה ברווח בתי ההשקעות?

בשנים האחרונות הפכו תעודות הסל למנוע צמיחה בבתי ההשקעות המקומיים, ולא בכדי. במשך תקופה ארוכה התאפיין הענף בשיעורי רווחיות גבוהים על חשבון המשקיעים, בזמן שהאחרונים כלל לא מודעים לכך. לצד השקיפות בתעודות סל "פשוטות" כמו אלה על ת"א 25 ות"א 100, המנפיקים הרוויחו בסתר משורה של פרמטרים כמו מרווחים מהשווי ההוגן, אופן תשלום הדיבידנד, פערי ריביות ועלויות גידור מטבע. הלקוחות לא ידעו, היועצים לא השוו, והמנפיקים שתקו ונהנו.

אלא שמערכות הדירוג הבנקאיות, שנכנסות עכשיו לתמונה, צפויות לשנות את פני הענף. לראשונה בתולדותיו, ענף תעודות הסל, שמנהל כ-110 מיליארד שקל, נפתח לתחרות איכותית, משום שמעתה ארבעת מנפיקי התעודות הקיימים - קסם של אקסלנס, תכלית של מיטב דש, פסגות סל והראל סל - יימדדו לפי טיב המוצרים שלהם.

מאחר שהבנקים יבצעו בחינה השוואתית של כדאיות ההשקעה, יצרן שלא יספק מחיר אטרקטיבי - יתקשה לגייס.

בחברות תעודות הסל, שכבר מיהרו להצטייד בעצמן במערכת הדירוג של בי טכנולוגיה (שמתבססת על 33 פרמטרים ולכן יקרה יחסית), מתקשים לאמוד את היקף הפגיעה ברווחיות. עם זאת, גורמים בענף לא פוסלים שבעקבות התחרות, מרווחי הציטוט בשוק (שכבר החלו להצטמצם) יגיעו לרמה הפסדית, כפי שהיה בעבר בתעודות פופולריות על ת"א 25 ות"א 100. תסריט זה, שמבטא תחרות חריפה ומתמשכת, מתקיים כבר שנים בענף קרנות הנאמנות - בו דמי הניהול נשחקים בעקביות, ואיתם רווחיות המנהלים.

משיווק למקצועיות

במקביל, חברות תעודות הסל ייאלצו להתמודד עם שינוי פוקוס: משיווק למקצועיות. עיקר הגיוס של שלושת המנפיקים הגדולים (קסם, תכלית ופסגות סל, עם נתחי שוק של 29.5%, 30.9% ו-27%, בהתאמה) נשען כיום על שיווק אגרסיבי. המעבר למערכות דירוג ממוחשבות מעביר את הדגש לאיכות התעודות.

כך או אחרת, מאחר שמערכות הדירוג מאפשרות ליועצים להפיץ תעודות סל בקלות וביעילות, נראה כי נכסי ענף תעודות הסל עומדים לגדול. אך האם הגידול בנכסים יחפה על השחיקה ברווחיות? לא בטוח. סביר להניח שהיועצים בבנקים יזרימו יותר ויותר כספים לתעודות הסל, אבל זה תהליך הדרגתי שייקח זמן, וזמן הוא בדיוק מה שאין כרגע לבתי ההשקעות, הבעלים של חברות תעודות הסל.

אלה מתמודדים בשנים האחרונות, כידוע, עם ירידה מתמשכת בהכנסות וברווח, הנובעת מתחרות קשה והאטה ברוב תחומי הפעילות.

קסם, שנמצאת בבעלות אקסלנס, אחראית לכמעט 50% מרווחי בית ההשקעות, שנמצאים במגמת ירידה מתמשכת; גם מיטב דש נשען במידה רבה על רווחי תכלית, וכזכור את 2013 חתם בית ההשקעות עם רווח של מיליונים בודדים; פסגות, שחיזק את מעמדו בענף תעודות הסל באמצעות רכישת מבט לפני כשנה, אמנם לא מתבסס על רווחי פסגות סל, אך פגיעה ברווחיות החברה עלולה להתבטא בירידה בשווי בית ההשקעות; ואילו ירידה ברווחי הראלסל, שבחרה במדיניות של צמיחה אורגנית, עלולה להפוך את פעילות חברת תעודות הסל של הראל להפסדית.